• isisisis

Vilka råd har ni fått efter ÄD?

Hej.Jag undrar vilka råd ni andra har fått härinne om hur man ska förhålla sig till sex och fysiska ansträngningar efteråt.

Själv har jag ett rörligt och ibland tungt jobb.
    Har tänkt fråga på kliniken när jag kommer fram,men tänkte det kunde vara intressant att jämföra.
    Även om det är andra förhållningssätt i Sverige än i andra länder.

Tacksam för svar.Åker i morgon bitti!

• Svar på tråden Vilka råd har ni fått efter ÄD?
  • MissC

Hej, hej. Jag har varit två gånger på AVA i Åbo. Enligt läkaren där var det helt ok med sex efter ET. Den enda restriktion jag fick var att jag skulle vänta några dagar med att bada. Glömde fråga varför men antar att det kan ha att göra med infektionsrisken.

Härligt att höra att du ska iväg imorron. Ett stort lycka till! KRAM

• isisisis

Tack MissC: Inget bad altså.

Framkallar man sin egen ÄL med progesteronet innan vet du det? Förresten?

• Kansas18

Hej isis, ja jag vill oxå veta det du frågar om...

• MissC

Hej hej, vid min första behandling blev jag nedreglerad med Procren och fortsatte därefter med Progynon och Progesteron några dagar före ET. Vid FET gjordes inte någon nedreglering och då startade jag på dag 1 med Progynon och Progesteron som vid ET. Vad jag förstår gör Progynonet så att man själv inte ägglossar, typ som p-piller. Progesteronet gör att slemhinnan blir mottaglig så att embryot ska kunna fästa.

KRAM

• Pantern2

Hejsan! Är ledsen men jag måste säga att på EGV kliniken avråder de från sex de närmasta veckorna, min man hörde att de sa 3 veckor. Men jag läste att i 6-8 veckor avhållsamhet det är vad dom rekommenderar i boken, Getting Pregnant skriven av Niels Laursen, M.D.; PHD., AND Colette Bouchez. Amerikans bok skriven av läkare. Om man har lätt för missfall och är över 30 år. Så det är bara att vara försiktig, inga tunga lyft hellre sa den läkaren som behandlade mig på EGV kliniken. Fråga dem exakt hur många kilo du får bära och berätta om ditt jobb för läkaren!
    Sen kosten undvik, kaffe, på danska klinker har de förbjudet kaffe. Undvik också svart te, cocacola, och minska ner socker, vitt bröd och undvik vitlök, curry och gurkmeja säger min akupunktör som är barnmorska och jobbat i 30 år minst. Sen ta det lugnt och stressa inte. Den biten har jag haft svårast för, är rastlös och har svårt för att vila. Sen inre stress är svår att mäta, där botar nog bara långvarig meditation. Men nu går jag djupt, här en massa folk blir gravida så mycket är ödet med! Ha det gott! Kramar, vill att du skall lyckas!!!!

• Fiaflopp

Nada Bastu heller,det blir för varmt för embryot...men det där med sexbiten har jag aldrig hört!
    Vi har vid alla kliniker fått "sexa" som vanligt.

• Sleepingbeuty

Ang progesteronet.
    När man gör ÄD och tar Progynon på dag 1 eller 2 i cykeln utan att nedreglera sig så fungerar östrogenet som p-piller. När man sedan tar progesteronet 2 dygn innan ET så "lurar" progesteronet kroppen att "tro" att det är ägglossning och förbereder slemhinnan för att ta emot ett ägg.Då blir slemhinnan sådan som den ska vara när man ska bli gravid på naturligt sätt.

• Sleepingbeuty

Jag skulle INTE ha sex.dels p.g.a infektionsrisken samt att livmodertappen är såå känslig med sina körtlar strax innanför som kan ge en blödning vid för nära kontakt.Då kanske man blir stressad och tror att det är något fel.
    Sedan är inte heller sammandragningar bra i vaginan vid orgasm.
    Jag vet att det är olika bud på detta.men har man kämpat så mycket så kan det vara värt att vara avhållsam ett tag.
    Det skulle jag vara.
    Bada inte heller p.g.a infektionsrisk.Utan duscha istället.Ingen bastu och sådant då det är alldeles för hög värme. Urinvägsinfektion kan ge fosterskador.
    Kram på er!

Svar på tråden Vilka råd har ni fått efter ÄD?