• kidA

reta tappen? igångsättning?

nu kanske det är folk som tycker jag är dum...

men kan man be bm att reta tappen i förväg. inte nu alltså men närmre? eller få en igångsättningstid. jag har iaf insett att jag är livrädd för förlossningen. den här bebisen är beräknad att vara den största bebis jag fått (3264 g nu i v 34+3) o jag har alltså 29 tim o sen snitt o 26 tim o vaginalt bakom mig i förlossningsväg... o jag pallar inte 30 tim med en 5kilos..
    dessutom har de förberett mig på tidig nedkomst sen april liksom (legat inne för hf som håller sig bra nu). o jag har haft ont o mått skit sen dess (foglossning o karpaltunnelsyndrom oxå). o jag orkar inte t v 40. kan man prata med bm om det? är det ngt hon kan hjälpa med?

***snart bebis! v 35 nu***
  • Svar på tråden reta tappen? igångsättning?
  • THR1972

då du har haft 2 jobbiga (?) förlossningar bakom dig så kan du ta upp detta med ett planerat snitt, så prata du med din bm...

• kidA
    THR1972 skrev 2007-07-14 21:34:01 följande:
    då du har haft 2 jobbiga (?) förlossningar bakom dig så kan du ta upp detta med ett planerat snitt, så prata du med din bm...
    planerat snitt är jag eg inte ute efter... men igångsättning så jag slipper krysta 5kgsbebis.
  • Cs mamma

Klart du kan prata med dom om det.

Jag blev igångsatt av sk humanitära skäl pga jobbig grav i allmänhet samt foglossning i synnerhet. Varför ska det inte funka för dig? Prata med Aurora eller liknande. Vanlig MVC BM kan nog inget göra mer än att skriva remiss.

• kidA
    Angel Gbg skrev 2007-07-14 21:40:30 följande:
    Klart du kan prata med dom om det.Jag blev igångsatt av sk humanitära skäl pga jobbig grav i allmänhet samt foglossning i synnerhet. Varför ska det inte funka för dig? Prata med Aurora eller liknande. Vanlig MVC BM kan nog inget göra mer än att skriva remiss.
    när blev du igångsatt? i vilken vecka?
  • Cs mamma

36+6 föddes hon. Igångsättningen började 36+5 men då fick jag två gel vilket bara gav pinvärkar (aj i helv va ont dom gör)

36+6 kunde dom ta hinnorna och under 8 timmar efter det var hon ute. Det var min första och jag tog bara lite lätt lustgas. Tro inte att alla igångsättningar blir hemska. Tittar man på statestiken så blir igångsättningar oftare snitt än naturliga förlossningar men granskar man noga så ser man att i många av fallen så är igångsättning endast ett sista desperat halmstå att försöka undvika snitt så de "bör" inte räknas som igångsättningar för det var mer eller mindre snittpatienter redan från början...

• butterfly82

KidA: finns det inte aurorasamtal på förlossningen där du bor?? Brukar ju vara bra o få gå o prata av sig!!

• kidA
    butterfly82 skrev 2007-07-14 22:28:28 följande:
    KidA: finns det inte aurorasamtal på förlossningen där du bor?? Brukar ju vara bra o få gå o prata av sig!!
    här heter det nikesamtal. o jag är så långt gången så jag vet ju inte om jag hinner dit nu. vet inte hur fort man får tid.
  • kidA

var hos bm igår o hon skulle konsultera överläkaren på kvinnokliniken. är den läkaren jag haft alla ggr jag legat inne o så. min bm tyckte iaf absolut att jag skulle bli igångsatt sen närmare. när sa hon inte men vi skulle iaf inte riskera övertid sa hon.

dessutom undersökte hon mig. o fr att för 10 dgr sen varit hård o helt sluten är nu min tapp mjuk o "öppen för fingerblomma". så det börjar iaf hända NGT.

på fredag ringer iaf bm om vad läkaren har sagt. wish me luck tjejer!

***snart bebis! v 36 nu***
Svar på tråden reta tappen? igångsättning?