• WhiteTrash

    Kan man ringa polisen pga högljudd moped?

    I mer än två veckor har vi fått utstå en ung mopedist som kör fram och tillbaka på en mindre väg nedanför oss. Han börjar köra efter kl 22 på kvällen och har den seaste veckan kört helt utan ljuddämpare. Han verkar inte köra till nått speciellt ställe, utan bara fram och tillbaka, fram och tillbaka.
    Mopedisten bor i ett radhusområde på andra sidan och vi i hyresrätter. Jag kan inte ringa efter vår störningsjour eftersom mopedisten inte hör till "vårt" område.
    Igår (eller kl 1 imorse) tappade jag tålamodet och gick dit för att prata med dom. Det finns ju faktiskt folk som ska upp och jobba på mornarna fastän det är sommar! Nåja, dom bara ryckte på axlarna och tyckte "du bor inte här." "det är inte din väg." "stick hem" typ... Det slutade med att jag skällde ut dom efter noter och var så j*kla nära att je pappan i familjen en fetsmäll Gud så arg jag blev!!
    Jag sa då till dom att får jag höra den här mopeden köra fram och tillbaka på vägen efter kl 22 på kvällarna så kommer jag att ringa polisen!
    "hahaha, ja säkert" tyckte dom.

    Fy fan så arg jag var då jag gick och la mig igen
    Märkte sen att jag fått världens huvudvärk efter att jag varit så arg.
    Är fortfarande lite arg märker jag.
    J*kla idioter.
    Kan man ringa polisen om han kör fler ggr såhär. Alltså bara dumkör menar jag. Få man böter om man kör utan ljuddämpare eller spelar det ingen roll?

    Hmm, jag ska nog flytta långt bort till landet tror jag.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-07 13:57:12:
    Det är lugna gatan här nu!
    Ljuddämparen är på och han kör sällan efter kl 21!!
    Vi har inte behövt ringa polisen nått utan det blev väldigt lugnt efter mitt utbrott

  • Svar på tråden Kan man ringa polisen pga högljudd moped?
  • Mariobella

    Tycker självklart att du ska ringa och anmäla det...

    Men hur gör man om ens granne har hundar ute på nätterna och dom står och skäller och ylar klockan 2-3 på natten..Vi har vårat sovrumsfönster 10-15 meter från deras hundgård...
    Har sagt åt dom vi ett flertal tillfällen även skickat sms på morgonen , ringt för den delen med...
    Då blir det bra ett par dagar sen så är det likadant igen...
    Har pratat med kommunen om det och dom har sagt att det bara är att
    anmäla till dom så kommer dom prata med dom, men man vill ju inte för grannsämjans skull heller...

  • WhiteTrash
    Mariobella skrev 2007-07-13 09:48:31 följande:
    Tycker självklart att du ska ringa och anmäla det...Men hur gör man om ens granne har hundar ute på nätterna och dom står och skäller och ylar klockan 2-3 på natten..Vi har vårat sovrumsfönster 10-15 meter från deras hundgård...Har sagt åt dom vi ett flertal tillfällen även skickat sms på morgonen , ringt för den delen med...Då blir det bra ett par dagar sen så är det likadant igen...Har pratat med kommunen om det och dom har sagt att det bara är att anmäla till dom så kommer dom prata med dom, men man vill ju inte för grannsämjans skull heller...
    Kanske därför inga av dom närmaste grannarna varit och pratat med mopedisten hos oss.. Det är ju lite typskt svensk det där. Man vill inte sötata sig med någon.
    Men jag tror jag tillslut skulle ha anmält det om jag hade haft det likadant. Vi har det ju skönt i hyreshus att vi kan ringa störningsjour och då vara anonym. Men din granne kommer säkert räkna ut vem som anmlät..
    Svårt det där..

    Hehe, jag kommer nog bli en sån där surkärring till granne den dagen jag flyttar till hus
    Jag ska bosätta mig i en stuga ute på landet tror jag.
  • Mariobella

    Jag bryr mig inte ifall grannen tror eller vet att det är vi som anmält, dom övriga grannarna tycker inte heller om det men ingen gör nått...
    Får väl se hur det blir när vi får en liten kotte hur jobbigt det blir då, då är det ännu viktigare att man kan sova samtidigt som barnet...

  • Signatur

    Mina föräldrar hade samma problem. Men det var en annan granne som ringde polisen. Eftersom mopedisten var uner 14 år så kom polisen och pratade med honom och talade om vad som kunde hända om han körde olovligt. Så ring polisen!

  • WhiteTrash

    Sambon har pratat med polisen idag och dom säger att kör han igen så det stör är det bara ringa så kommer dom att skicka en bil (om nu inget bankrån eller annat allvarligt kommer ivägen).
    Hoppas på att få en god natts sömn inatt. Än är mopeden tyst.. Men jag ska inte göra några glädjeskutt än, igår började han köra strax efter kl 00.00

    Man kan ju bara hoppas på det bästa.

  • nbv

    WhiteTrash: har det precis likadant men ler ändå när jag läser
    Hatar den jääääää-la mopeden här alltså och det är verkligen sinnesjukt, fram & tillbaka.. fram & tillbaka. Har bestämt mig för att flytta upp på en ensam alp någonstans och sitta där och tjura

    Tänker på Michael Douglas i filmen "Falling Down"
    Ingen moped där vad jag minns men han lackar ur

  • Göteborg

    Jäklar vad nyfiken jag är, hur har det gått?


    Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • mamma o dotter

    hatar hatar hatar dom oxå vill slå dom gula o blå rent ut sagt dom åker här varje /kväll/natt ja hela tiden förutom på dagen då jag kan få tag på dom.
    dom är som små nattdjur tittar fram när allt är mörkt arghh!!! blir så jävla irreterad så jag spricker o inte nog med det vår dotter sover i rummet o dom åker precis utanför på en GÅNGBANA som är förbjudet  

  • Med två små

    Kan bara nämna att polisen ofta får in samtal om mopeder som låter irriterande mycket! Jag kollar polisens händelserapport-listor varje dag i mitt jobb och de får sådana klagomål varje dag!

  • LuckyDucky

    Vi hade samma problem med killar och tjejer på mopeder som störde alla sent på nätterna. Vi var på väg att klaga hos lokala polisen, men då fick vi ett brev hem som berättade att flera i området hade klagat hos hyresvärden som i sin tur kontaktade polisen.
    Eftersom flera körde på parkvägar och vid lekplatser så skickade polisen ut ett brav till alla familjer vars barn hade reggade moppar med en varning och sen så höll de extra koll på området. De "fångade in" flera stycken.

    Värst var ett gäng killar som åkte motorcross rätt över lekplatserna, snabbt! Livsfarligt ju >_

  • WhiteTrash

    Det är lugna gatan här nu!
    Ljuddämparen är på och han kör sällan efter kl 21!!
    Vi har inte behövt ringa polisen nått utan det blev väldigt lugnt efter mitt utbrott

  • Dripknot

    flytta ut i skogen alla ni som stör er på andra så ni får eran jävla frid å fröjd!! Så länge man bor i flerfamiljsområde, hyresrätter, lägenheter eller vad fan man ska kalla det så får ni finna er i att ha en massa ljud runtomkring.

    Varför inte ge dem erat arbetsschema nästa gång ni ringer polisen uti allt o inget så de vet när de ska tassa på tå för er som om ni vore ett gäng paschor.

  • WhiteTrash

    Så du tycker det är acceptabelt med en moped utan ljuddämpare som kör på en väg fram och tillbaka mellan kl 23 och 02 på natten?!
    Självklart gick ju jag ut och pratade (skällde ut) dem innan jag ringde polisen.
    Det finns ju nånting som kallas folkvett och bara för att man bor tätt inpå varandra ska man alltså inte få bli störd av oljud?!

    Är det så att jag som jobbar för att försörja mig och min familj ska ta hänsyn till att en fjortonåring som har sommarlov och kör efter kl 22 på kvällarna med sin högljudda moped?!
    Först och främst är det ju han som ska ta hänsyn. Finns inte en jäkla människa som skulle komma på att klippa gräsmattan kl 02 på morgonen till exempel.
    Jag hade kunnat ha lite mer förståelse för detta om det hade varit en sån jättehet sommar som i fjol. MEN denna sommaren har mestadels varit mulet och kring 20 grader varmt. Då rä det för fan inte för varmt ute för att köra moppe dagtid!


    Dripknot skrev 2007-08-22 17:15:30 följande:
    flytta ut i skogen alla ni som stör er på andra så ni får eran jävla frid å fröjd!! Så länge man bor i flerfamiljsområde, hyresrätter, lägenheter eller vad fan man ska kalla det så får ni finna er i att ha en massa ljud runtomkring.Varför inte ge dem erat arbetsschema nästa gång ni ringer polisen uti allt o inget så de vet när de ska tassa på tå för er som om ni vore ett gäng paschor.
  • stiletto

    Dripknot: Det är faktiskt skillnad på NÄR på dygnet dessa ljud äger rum. Få se hur jävla glad du själv är efter oväsen på nätterna flera dagar på raken. Jag bor i ett ganska livligt område men skulle det vara likadant på natten skulle jag vara som levande död.

    I det här exemplet var det ju ingen engångsföreteelse, hade det varit det hade jag förstått ditt inlägg.

    Att folk vill sova om nätterna kan väl knappast vara en nyhet för dig??

  • Anonym (Seth)
    WhiteTrash skrev 2007-08-22 17:33:50 följande:

    Så du tycker det är acceptabelt med en moped utan ljuddämpare som kör på en väg fram och tillbaka mellan kl 23 och 02 på natten?!
    Självklart gick ju jag ut och pratade (skällde ut) dem innan jag ringde polisen.
    Det finns ju nånting som kallas folkvett och bara för att man bor tätt inpå varandra ska man alltså inte få bli störd av oljud?!

    Är det så att jag som jobbar för att försörja mig och min familj ska ta hänsyn till att en fjortonåring som har sommarlov och kör efter kl 22 på kvällarna med sin högljudda moped?!
    Först och främst är det ju han som ska ta hänsyn. Finns inte en jäkla människa som skulle komma på att klippa gräsmattan kl 02 på morgonen till exempel.
    Jag hade kunnat ha lite mer förståelse för detta om det hade varit en sån jättehet sommar som i fjol. MEN denna sommaren har mestadels varit mulet och kring 20 grader varmt. Då rä det för fan inte för varmt ute för att köra moppe dagtid!


    Varit med om folk som klippt gräset väldigt sent. Var nån gubbe som gick omkring med pannlampa på kvällen och klippte. Då var väl klockan typ 23. 

    Men sen finns det ju folk som inte har några spärrar och att skälla ut eller försöka förklara för sånt folk är lika meningslöst som att förklara för en döv.
  • Anonym (...)
    Anonym (Seth) skrev 2024-04-25 21:35:01 följande:
    Varit med om folk som klippt gräset väldigt sent. Var nån gubbe som gick omkring med pannlampa på kvällen och klippte. Då var väl klockan typ 23. 

    Men sen finns det ju folk som inte har några spärrar och att skälla ut eller försöka förklara för sånt folk är lika meningslöst som att förklara för en döv.
    Tråden är från 2007....
Svar på tråden Kan man ringa polisen pga högljudd moped?