• Kärleksbarna

    Vad tycker ni om namnet Julia?

    Spontan känsla? Är namnet fint? Jag tycker man blir glad av att säga de´

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Julia?
  • jolisa

    min äldsta dotter heter det, det är fint, men hade valt ett annat om jag fick bestämma, det var det ända vi om överens om.

  • Hobbyflata

    Super fint. Får vi en tös nu blir de antagligen Julia

  • Lill fjant

    Tycker att det är fint, men otroligt uttjatat. Har själv en Julia, fast det är ju drygt 11 år sen hon föddes och då var inte namnet lika vanligt.

  • MrsXanadu

    Jag har iof märkt att Julia inte är så vanligt i alla fall. Även om det ligger högt på listan. Men då får man tänka på att det mkt större spridning bland namnen idag än när jag var liten (30 år sen). När ett namn var vanligt på den tiden så var det verkligen vanligt. Jag tex heter Linda. När jag började första klass var vi 4 som hette Linda. Så vanligt är inte de vanligaste namnen i dagens läge. Är ni med på vad jag menar?

  • Cammie86

    Jag vet många i 20-års åldern som heter Julia. Det är nog fint, men lite för vanligt.

  • isaisa

    Heter det själv och jag är 32 år,mina föräldrar var lite före sin tid.Mina syskon som är mellan 37 och 24 år heter Matilda,Josef,Filip och så jag då.

    Men så där jätteförtjust i namnet är jag inte.

  • EllisD

    Trist namn. Alla julior är fake och tråkiga.

    Jag hade istället döpt henne till Ljusia. Jag är seriös. Det har samma betydelse men helt unik i sin enkelhet och storhet.

  • Tukt
    EllisD skrev 2024-03-18 15:32:30 följande:

    Trist namn. Alla julior är fake och tråkiga.

    Jag hade istället döpt henne till Ljusia. Jag är seriös. Det har samma betydelse men helt unik i sin enkelhet och storhet.


    Tråden är så gammal att den ens har datering. Så Julia kör nog epa-traktor i dag.
  • trollhona
    EllisD skrev 2024-03-18 15:32:30 följande:

    Trist namn. Alla julior är fake och tråkiga.

    Jag hade istället döpt henne till Ljusia. Jag är seriös. Det har samma betydelse men helt unik i sin enkelhet och storhet.


    Tråden är från 2007 så din input i frågan såhär 17år senare är nog inte relevant för TS
  • Cathariiina

    Fint, ett av de där ultimata flicknamnen: vackert rent ljudmässigt, feminint, härstammar från en av de gamla europeiska kulturerna - och samtidigt helt och hållet införlivat i den svenska namnskatten. Tänker även på Romeo och Julia, d.v.s. romantik, klassisk teater... positivt!

    Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna vara negativt med det namnet, är att det var mycket vanligt runt 20 år sedan. Alltså om de som är barn nu inklusive de som kommer att födas de närmaste åren, kommer att se det som ett generationsnamn. Som en 60-talist som hette Inga-Britt, eller en 80-talist som hette Carina, eller en 2000-talist som hette Jennifer. Men jag VET inte om det är så, det måste du fråga några barn om! :)

  • Tukt
    Cathariiina skrev 2024-03-19 15:06:56 följande:

    Fint, ett av de där ultimata flicknamnen: vackert rent ljudmässigt, feminint, härstammar från en av de gamla europeiska kulturerna - och samtidigt helt och hållet införlivat i den svenska namnskatten. Tänker även på Romeo och Julia, d.v.s. romantik, klassisk teater... positivt!

    Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna vara negativt med det namnet, är att det var mycket vanligt runt 20 år sedan. Alltså om de som är barn nu inklusive de som kommer att födas de närmaste åren, kommer att se det som ett generationsnamn. Som en 60-talist som hette Inga-Britt, eller en 80-talist som hette Carina, eller en 2000-talist som hette Jennifer. Men jag VET inte om det är så, det måste du fråga några barn om! :)


    Bara av nyfikenhet. Läser du inte i tråden, eller struntar du i det som står där?
  • Cathariiina
    Tukt skrev 2024-03-19 15:14:01 följande:
    Bara av nyfikenhet. Läser du inte i tråden, eller struntar du i det som står där?
    Jag har inte läst tråden nej, reagerade bara på namnet. Hur så?
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Julia?