Tror du inte vi förlossningsrädda vet det redan? Visst vet man att föda barn är naturligt, att kvinnor gjort det i alla tider, att man orkar mer än man tror, att kroppen styr själv bla bla bla bla. Allt det där är logiskt och det VET man mycket väl, men det HJÄLPER INTE! När man är oförklarligt rädd på gränsen till panik så hjälper inte logiskt tänkande. Precis som de som t ex har fobi för spindlar, dom vet ju att spindlar egentligen inte är livsfarliga. För mig blev det nästan värre när hurtfriska människor (som givetvis menade väl!) försökte peppa mig med argument som var totalt självklara för en som INTE är rädd. Jag blev då ännu mer stressad för jag fattade ju inte själv varför jag inte kunde tänka som dom och bara få det gjort. Min Aurora-barnmorska, som för övrigt var helt underbar, rådde mig att slå dövörat till för hon sa att den här typen av rädsla är något man måste bearbeta själv. Jag var lika rädd för kejsarsnitt men valde sedan själv att föda vaginalt och trots att förlossningen var jobbig så gick det till slut bra och till nästa gång kommer jag inte att vara rädd!