• ia72

Det mest nartuliga

Hej!!! är en fyra, snart en fem barns mor... Jag har fött alla mina barn utan smärtlindring.
    Tänk på att det är det mest nartuliga som finns. Kvinnor har fött barn i alla år,.... Tipset jag kan ge er: Släpp all kontroll och lyssna på eran kropp den talar om exakt vad ni skall göra... Tänk på att det är en posetiv smärta det blir ju nått underbart efteråt, man har ju inte slagit i knät... Lycka till!!!! Kram ia

• Svar på tråden Det mest nartuliga
  • vill ha fler barn

Det är lättare sagt än gjort!

• Tigerwoman

Tror du inte vi förlossningsrädda vet det redan? Visst vet man att föda barn är naturligt, att kvinnor gjort det i alla tider, att man orkar mer än man tror, att kroppen styr själv bla bla bla bla. Allt det där är logiskt och det VET man mycket väl, men det HJÄLPER INTE! När man är oförklarligt rädd på gränsen till panik så hjälper inte logiskt tänkande. Precis som de som t ex har fobi för spindlar, dom vet ju att spindlar egentligen inte är livsfarliga. För mig blev det nästan värre när hurtfriska människor (som givetvis menade väl!) försökte peppa mig med argument som var totalt självklara för en som INTE är rädd. Jag blev då ännu mer stressad för jag fattade ju inte själv varför jag inte kunde tänka som dom och bara få det gjort. Min Aurora-barnmorska, som för övrigt var helt underbar, rådde mig att slå dövörat till för hon sa att den här typen av rädsla är något man måste bearbeta själv. Jag var lika rädd för kejsarsnitt men valde sedan själv att föda vaginalt och trots att förlossningen var jobbig så gick det till slut bra och till nästa gång kommer jag inte att vara rädd!

• tintilar

Att kroppen talar om för oss vad vi ska göra kommer jag att ha i åtanke om jag känner oro inför förlossning. För jag tror att du har väldigt rätt där. Men är man riktigt rädd eller har varit med om en hemsk förlossning tror jag dock det krävs mer än så.

• Lisa

TS: Det var ju kul att det var så enkelt för dig.

Tyvärr har inte alla samma förutsättningar och tur.

• Kajak

TS

Bra att du skriver o dela med dig.
    Jag håller med dig om att man SKA lyssna på kroppen.
    Kroppen vet bäst om vad som händer eller håller på att hända.
    Att vara slapp av under värk/förlossningsarbete gjorde inte lika ont.
    Jag försökte vara det o det gick bra.
    Blev förvånad...

Tigerwoman:
    Bra att du kan/ska bearbeta rädsla.

TS menar inte att skryta eller så.
    Hon menar att man KAN lyssna på kroppen o man behöver inte ta alla smärtlindringsmedel "som säkerhetsskull" utan man kan prova att vara utan ett tag o se om man klara smärta, dvs att stå ut med det.
    Om inte så kan man ta det som passar dig bättre.

Sen tycker jag att man inte kan jämföra förlossningsrädda som tex fobi.
    Det är inte samma "känsla" ..vet inte hur jag ska förklara men du kanske förstår hur jag tänker?

Till alla:
    Att ta smärtlindrigsmedel gör dig INTE till en dålig människa.
    Tänka på det!

Svar på tråden Det mest nartuliga