Igångsättning..?
Hej!
Om 5 dagar ska jag åka in till Ystads förlossning & bli igångsatt.(Bf 26/6) Hur är det att bli igångsatt?
Ni som blivit igångsatta eller passerat Bf, hur pass stora har era bebisar varit?
Nyfiken..
Hej!
Om 5 dagar ska jag åka in till Ystads förlossning & bli igångsatt.(Bf 26/6) Hur är det att bli igångsatt?
Ni som blivit igångsatta eller passerat Bf, hur pass stora har era bebisar varit?
Nyfiken..
jag blev igång satt med min förra.. gick över 16 dagar med henne.. det tog ganska lång tid för mig ibörjan av igångsättningen det gick liksom segt framåt men när det väl satte igång på riktigt gick det fort.. fick en igång sättande supp kl 11 på förmiddan o sen runt 02 fick jag själva dropppet 0459 är min dotter född. hon vägde 3200 o var 51 lång.. nu väntar jag mitt 2 barn är beräknad om en vecka men min bm tror ja går över o kanske till o med igångsatt.. hon tror även att detta barn är stort pga högt sf mått inge vidare men vi får se
Jag blev igångsatt på KS 2005 (=vet inte om det är samma rutiner och metoder annorstädes nu).
I mitt fall applicerade de gel på livmodertappen (skulle appliceras var 6:e timme eller så). Jag fick värkar i stort sett omgående. Kändes som "vanlig" förlossning. Jag har dock hört att pinvärkar är vanligare vid igångsättning (alltså att det gör ont utan att något händer).
Jag kunde välja ett alternativ med en ballongvidgning av tappen, men det lät läskigt så jag provade aldrig. Jag tror att det finns ytterligare ett medel som man måste applicera oftare - jag låter det vara osagt.
blev igångsatt med min son gick 18 dagar över...11 timmar tog det han vägde 4480g =)
Okej,usch jag är så nervös..=/
mandyyy jag förstår det.. men du får tänka så här ut det ska den ju ja vet att det är svårt.. håller tummarna på att du får i helgen i stället
Min förlossningsberättelse från min igångsättning i v.37+3 finns under mina bloggar. Med sonen gick jag över 9 dagar innan han bestämde sig för att komma han vägde då 4615g men det var ändå en lätt förlossning dottern hade varit jämnstor med honom om jag gått så länge enligt kurvorna.
Smedje: Ja den ska ju det..=)Trött på att vänta. Hoppas verkligen att bebis väljer att titta ut av sig själv.
Tack så mycket!=)
Gottegrisen: Kikar in & läser.
:)
jag har blivit igångsatt med alla mina grav (3st)
1 v39+1 tog 8timmar
2 v39+1 tog 6 timmar
3 v39+1 tog 1timme och 40min.
på mig har dom aldrig använt gel, utan tagit hål på hinnorna direkt och sedan satt dropp
chess1979: Vilka snabba förlossningar,framför allt med tredje barnet. Tänk om det kunde gå så fort..:)
Blev igångsatt 1997 bf+13 genom håltagning av hinnorna och sedan dropp. Värkarna gång igång direkt och hela förlossningen tog knappt tre timmar. Min son vägde 3870 gram o var 52 cm lång.
Jag blev igångsatt v 42+5. De satte upp en tablett under livmodertappen. Det fungerade jätte bra och från det att första värken kom tog det 7 timmar. Han vägde 4900 och var 56 cm lång. Kändes som en vanlig förlossning.
Jag blev igångsatt på BF+15 och allt gick jättebra! Fick en mycket positiv upplevelse (berättelse finns i bloggen). Min tjej var 3875 g och 52 cm. Världens sötaste!
Jag blev också igångsatt. Gick över med 2 veckor och 2 dagar var inte alls kul. Här tog dom håll på hinnan sen kom små värkar. Dom tog håll på hinnan vid tolv sen vid halv två fick jag dropp. Sen kom värkarna öppnade mig jättte fort. Men allt gick inte som det skulle. Kl halv tio på kvällen konstaterade dom att när jag fick värkar och krystade. Efter när värken hade släppt så åkte han upp igen. Sen så började mina värkar att avta så det blev snitt. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Men tyckte det var skönt då. Men inte efter. Han vägde 4665 och var 56lång.
Blev igångsatt BF+14. Gel var sjätte timme, tre gånger. Inget hände, det bara sved. Ballongvidgning av livmodertappen. Fruktansvärda värkar i två-tre timmar, sen avtog det helt. Tog hål på hinnan och värkstimulerande dropp som ökades på successivt. Värkarna kom igång på någon timme och blev väldigt intensiva. Jag hade i princip ingen paus mellan värkarna till slut och tog efter många timmar en epidural. Hade då endast öppnat mig 4,5 cm trots oerhörda smärtor. Efter två dygn och totalt fysiskt och psykiskt utmattning blev det akut kejsarsnitt (som gick lugnt och sansat till). Då kändes det som det enda rätta men sen gjorde ju det fruktansvärt ont i flera dagar. Det som hände mig händer dock mycket, mycket sällan. Jag har läst att man sätter igång 14 % av alla förlossningar och endast 10 % av dem misslyckas. De flesta går allts snabbare och framförallt lyckas de. Men, jag har inför denna gång sagt att jag absolut inte vill bli igångsatt.
Ser nu att du knappast har någon nytta av min historia. Lycka till!
Blev igångsatt genom att de tog hål på hinnan på BF+15 och gav lite dropp efter ett tag, skulle göra en överburenhetskontroll och fick stanna, var redan öppen 4 cm och hade oregelbundna värkar som jag inte kände av. Men i vilket fall så tog de drygt 9 timmar, sen hade jag min "lille" son i famnen! Han vägde f.ö 4630 g och var 56 cm lång.
kan inte säga annat än att du får stå ut, går ju tyvärr inte fortare än det gör, lider med dig! Är inget roligt att gå över tiden, man trodde aldrig att man skulle få någon bebis när man passerade BF-datumet! Lycka till iaf! Och hoppas att det kommer igång snart och helst av sig självt!