• LizJo

För er som är intresserade av att bli äggdonatorer.

Hej alla ni fantastiska människor som har funderat på att bli donator.
    Undrar om det finns någon som skulle tänka sig att bli privat donator eller göra en korsdonation???

Skriv några rader varför ni har funderat på det och vad som gör att ni vill genomföra en sådan fantastisk insatts för alla som inte kan få barn på naturligt sätt.

• Svar på tråden För er som är intresserade av att bli äggdonatorer.
  • Vildblomman

Ingen som vet svaret på min fråga?

Wilda04 skrev 2007-08-03 23:28:12 följande:
    min syster ha dyslexi, kalkylesi och adha, min lillebror har nåt oxå, men vad vet vi inte... ä det nåt som spela roll?
  • Fiaflopp
    knyzzel skrev 2007-08-03 18:46:41 följande:
    jag och min sambo har faktiskt pratat om det någon gång, men kom framtill att vi ville ha det första ägget själv som ska bli en bebis. Men vad kostar det att donera? Har ingen fet plånbok
    Du som donator betalar innget alls...självklart ska man inte det!Glad
  • knyzzel

okej tack, undrade bara. Har hört massa konstiga summor och läst lite snabbt, men jag var ganska trött då, men tack igen för svaret. fiaflopp

• Marelb
    skrattigtjej skrev 2007-08-06 10:11:50 följande:
    Ja om jag och sambon kommer till den punkten med donerat ägg kommer vi vilja att donation är närma barnet...Umgås med oss tex och sådana saker, kanske för mycketbegärt..Men det är något vi aldrig kommer ta ifrån någon...Det skulle vara spännande att ha ett barn som har två mammor
    Jag tror det skulle bli aningen förvirrat för barnet. Barnet har ju bara en mamma. Donatorn har ju inga som hellst rättigheter till barnet. Nej, jag tror på anonymitet, tom 18 års ålder. Kan inte tänka i de banorna ni gör... Men vi känner ju alla olika. Det viktigaste är väl att man har funderat ordentligt innan man donerar så man vet vad man gör.
  • Beautyflie

Men hur funkar det rent praktiskt, tar man bara kontakt med närmsta sjukhus? Och hur vanligt är det att barn vill söka upp äggdonatorn i framtiden?

• LJF

Beautyflie
    Jag gick in på villhabarn.com och kollade vilka kliniker det utförs på, jag har ingen aning om det har tillkommit fler än vad som finns på den sidan. Sedan ringde jag eller mailade om att jag ville ha mer information, sen bokade jag tid för kurator och läkarare sen var jag igång.

Har inget svar på din nästa fråga.

• Beautyflie

Jag kan ju känna lite att jag är mer än villig att donera ägg, men måste ta mig en allvarlig funderare på om jag är villig att senare i livet bli uppsökt av någon. Givetvis tycker jag att detär varje barns rätt att känna till sitt genetiska ursprung, men jag vet inte hur jag själv förhåller mig till det. ÄR det någon som haft liknande funderingar? Vad kom ni fram till?

• skrattigtjej
    Marelb skrev 2007-08-08 17:34:51 följande:
    Jag tror det skulle bli aningen förvirrat för barnet. Barnet har ju bara en mamma. Donatorn har ju inga som hellst rättigheter till barnet. Nej, jag tror på anonymitet, tom 18 års ålder. Kan inte tänka i de banorna ni gör... Men vi känner ju alla olika. Det viktigaste är väl att man har funderat ordentligt innan man donerar så man vet vad man gör.
    jo jag kan hålla med på dem punkter du talar om..
    men samtidigt anser jag inte själv att ja inte vill veta vem som donerar till oss, så om jag känner för det någon dag att fråga barnet om den vill veta dess ursprung, inte bara från dens pappa.... jag anser att det är precis som adoptiv barn, tycker inte man ska undanhålla sådan sak för ett barn..
    ja tänker mig som om ja vore de barnet.. ja skulle vilja veta om jag hade två mammor..
    gör man det till en naturlig sak, så kanske barnet har lättare att acceptera det..
    nu mena ja inte man skulle umgås med donatorn varenda dag, utan endast veta hur hon är som person osv... så man kan berätta detta för sitt barn och kanske på så sätt bygga upp en relation för alla, ja för barnet kommer ju från 2 kvinnor isf, om man säge så
    Emmy
  • Marelb
    Beautyflie skrev 2007-08-12 09:49:27 följande:
    Jag kan ju känna lite att jag är mer än villig att donera ägg, men måste ta mig en allvarlig funderare på om jag är villig att senare i livet bli uppsökt av någon. Givetvis tycker jag att detär varje barns rätt att känna till sitt genetiska ursprung, men jag vet inte hur jag själv förhåller mig till det. ÄR det någon som haft liknande funderingar? Vad kom ni fram till?
    Jag tror nog alla som donerar måste gå igenom dessa tankar. jag såg det som det största problemet i början också. Efter det så blev sprutorna det värsta... Man går igenom många funderingar. Läs mer i min presentation om du vill.
  • Marelb
    skrattigtjej skrev 2007-08-13 12:26:49 följande:
    jo jag kan hålla med på dem punkter du talar om..men samtidigt anser jag inte själv att ja inte vill veta vem som donerar till oss, så om jag känner för det någon dag att fråga barnet om den vill veta dess ursprung, inte bara från dens pappa.... jag anser att det är precis som adoptiv barn, tycker inte man ska undanhålla sådan sak för ett barn..ja tänker mig som om ja vore de barnet.. ja skulle vilja veta om jag hade två mammor..gör man det till en naturlig sak, så kanske barnet har lättare att acceptera det..nu mena ja inte man skulle umgås med donatorn varenda dag, utan endast veta hur hon är som person osv... så man kan berätta detta för sitt barn och kanske på så sätt bygga upp en relation för alla, ja för barnet kommer ju från 2 kvinnor isf, om man säge så
    Jag håller helt klart med om att det bästa är att göra en naturlig sak av det hela redan från början. Jag som donator ska också göra en naturlig sak av det och berätta för mina barn att jag har gett bort ägg osv. Ifall man skulle få besök sen så vill jag ju att de ska veta! Jag tror nog att man kan berätta om detta och träffas först vid 18 års ålder. Tror inte man behöver träffas innan faktiskt. Men jag skulle nog gärna se att man fick besök för lite nyfiken skulle jag ju vara!
  • mrs coon

Vi har just beslutat oss för att få hjälp att själva skaffa barn genom DI och när vi fått vårt efterlängtade barn så vill jag donera ägg för att hjälpa andra som är i "samma" situation (även om det är omvänt i könsfrågan).

Så här handlar det bara om lite tid..

Svar på tråden För er som är intresserade av att bli äggdonatorer.