• anki75

Till alla förlossningsrädda

Hej,

Jag liksom många andra mkt blev rädd efter min första förlossning som var jätte lång och otroligt jobbig. När jag blev gravid igen kände jag därför mkt rädsla och ångest för att det skulle bli samma sak igen. Men så blev det verkligen inte. För två dagar sedan födde jag en dotter och förlossningen var helt fantastisk. Gick med värkar var 10 minut ca 12 timmar men de var inte speciellt jobbiga. Därefter krystvärkar 25 min och plupps var hon ute. Andra förlossningen behöver definitivt inte vara lik den första. Lycka till och tänk på detta!

• Svar på tråden Till alla förlossningsrädda
  • LINAåHUGO

ska försöka ha de i tanken=)

V39 ¨`*:·.♥.·:*¨`*:·.¨`*:·.*¨`*:·.♥.·:*`¨¨`*:·.
  • Marija79

Har tänkt och tänkt men efetr första vågar jag ej chansa....
    Hur lång tid tog din första, min varade i 25 timmar varav 4,5 timmar var krystvärkar

Grattis till den lilla!

• LizLiz76

ja, hur lång var din första förlossning TS?

min var 60 timmar allt som allt.. vore skönt om nr. 2 skulle gå liiiiite snabbare, nu är jag iofs inte gravid men när det blir dax..

• vilmutt

Min första förlossning varade i 20 timmar varav krystvärkar i 4 timmar.Skitjobbigt!!
    Min andra förlossning tog 6 timmar varav krystvärkar i ca30 min.Helt underbart,så visst är ingen förlossning den andra lik!!

• SIBBA

är också skitnervös för min tredje förlossning som ska ske nu i dagarna! Jag hade en lång förlossning första barnet,andra gick på knappt 5 timmar men ändå så känns det väldigt pirrigt men vi måste vara positiva och tänka att det kommer gå bra Men visst är det en stor grej att föda barn.
    Jag brukar trösta mig med att vi får så mkt hjälp nuförtiden,tänk som förr eller i vissa länder så är det fortfarande de som får föda ensamma på jordgolv och de klarar det ju!
    Vi kan ju iallafall få smärtlindring om vi vill.
    Tänk hela tiden på den stunden när barnet kommer upp i famnen,ha det i tanken när det är som jobbigast!

• anki75

hej förlåt att det tagit tid att svara men bäbisar tar ju sin tid att sköta så inte mkt familjeliv de senaste dagarna. Min första förlossning tog ca 26 tim efter att värkarna startat men 60tim från vattenavgång. Jag hade dessutom 4 tim krystvärkar vilket inte var roligt. Denna gången krystade jag bara i 20 min och öppningsskedet var bara några timmar så väldigt annorlunda. Lycka till allihop!

• Gumlan

håller med TS min första förlossning var inget vidare alls. Min andra däremot var såå smidig :D gick med värkar var 5 - 7de minut helaförsta 4 centimetrarna o fattade knappt att det var igång. åkte in ca 16.30, låg med ctg & undrade om vi skulle bli hemskickade typ hade fortfarande värkar med var 5te minut, frammåt 20.30 trodde ja att ja inte hade öppnat mig något o var deppig över att vi kanske skulle bli hemskickade trotts allt, bad dom kolla och jag var öppen 7 centimeter!! Då frågade dom om dom kunde spräcka hinnorna, de tyckte ja lät som en bra ide, så dom gör det, då vill ja börjakrysta, försöker hålla emot, men de går inget vidare, dom känner efter och väggarna är så mjuka så dom kan dra dom över huvudet på bebben Sedan krystar ja 3 - 4 ggr kanske och plupp så är hon ute utan smärtlindring och utan nån vidare smärta heller :D

• Duddelisah

Åh, vilken upplyftande tråd!! Hoppas verkligen detta stämmer in på mig med.... 26 dagar kvar.....

** En underbar dotter och en bebis i magen **
  • FlipFlop

Min första förlossning tog nog ca 17 timmar, verkar inte alls så farligt när man läser om andra. Nu är det 14 år sedan jag fick min förra, tror ni den förra räknas eller är det som att föda första gången igen?

• Duddelisah

Flipflop: En bekant till mig fick sitt andra barn för några månader sedan. Det var 10 år sedan sist för henne. Kroppen glömmer inte att den varit med om en förlossning förr - det går säkert både lättare och fortare för dig med!

** En underbar dotter och en bebis i magen **
  • Muuulin

Oh den här tråden va nåt för mig ;) Nu blev ja glad av att läsa alla svar ! Är skit-tok-pnikslagen-dörädd efter min första förlossning ! Pallade inte me smärtan å hade lixom ingen koll alls på va som hände ! Efteråt tänkte ja att " nu ha ja klarat av det här.. å aldrig mer" Å så ha ja tänkt hela tiden åxå, men nu 2 år senare så börjar man ju tänka att manmåste ha ett syskon nångång framöver ! Man kanske ska våga ändå ! :p

• samdamm

Jag är super rädd,visserligenär detta min första.Så jag har absolut inget o jämföra med...Men nu börjar jag tom dröma värsta mardrömmarna om min förlossning.Inatt väckte min sambo mig då låg jag o stor grät o skrek i sömnen.Drömde om min förlossning så klart..Några tips?

• Gumlan
    samdamm skrev 2007-08-14 14:23:17 följande:
    Jag är super rädd,visserligenär detta min första.Så jag har absolut inget o jämföra med...Men nu börjar jag tom dröma värsta mardrömmarna om min förlossning.Inatt väckte min sambo mig då låg jag o stor grät o skrek i sömnen.Drömde om min förlossning så klart..Några tips?
    va jobbigt jag har aldrig haft den rädslan så jag har inga tips tyvärr. Men du kan ju läsa posetiva förlossningsberättelser Gå en profylax kurs!!! (Det är ett super bra råd inför en förlossning!!) Min andra förlossning gick så smidigt så jag kan fortfarande knappt fatta att jag fött barn :D profylax är såå bra Då har du dessutom nått att lägga tankarna på innan det är dags, för det är skoj att gå kursen och sedan kan man öva hemma.
  • samdamm
    Gumlan skrev 2007-08-14 19:58:34 följande:
    va jobbigt jag har aldrig haft den rädslan så jag har inga tips tyvärr. Men du kan ju läsa posetiva förlossningsberättelser Gå en profylax kurs!!! (Det är ett super bra råd inför en förlossning!!) Min andra förlossning gick så smidigt så jag kan fortfarande knappt fatta att jag fött barn :D profylax är såå bra Då har du dessutom nått att lägga tankarna på innan det är dags, för det är skoj att gå kursen och sedan kan man öva hemma.
    Tack de var ett bra tips!
    Ja då har man ju nåt o fokusera på
    Ha ha var finns alla positiva förlossningsbererättelser?!
    Efterlysning!!!

ha de fint/anna
  • Gumlan

puffa denna tråden sen så ska ja leta :D vet en jätte bra tråd, men hinner inte nu.sålänge kan du ju läsa min berättelse med elin i min blogg :D

• Solglimtar

Hade också en jobbig första förlossning och en jättebra andra (för en vecka sen!)
    Istället för att försöka fly undan smärtan så försökte jag VARA DÄR och hantera den den här gången.

Och så tänkte jag hela tiden på vår bebis som skulle komma och på storebror där hemma som är så frisk och härlig =)

• Helen H 79

åååh, vad glad jag blev av denna tråd
    Går själv på "övertid" nu, och det är skitjobbigt, då man hinner bli mer o mer nervös, speciellt eftersom jag upplevde första förlossningen jobbig

Tack för allas uppmuntran

~~~SNART är Jonathan storebror!! BF+6!!! ~~
Svar på tråden Till alla förlossningsrädda