• sheeba

Du som har barn som pratar lite vid 2½ år, går du till talpedagod/spykolog?

Vill se om detta är så vanligt.
    Vår son 2½ år har varit sen med talet pga förkorttungband. Han har nu blivit opererad för detta, de klippte upp 4 cm under narkos.
    Så han har alltid pratat lite grötit och svårt att säga bokstäver som S,R,L mm Speciellt om man måste lägga bokstäverna långt fram på tungan.
    Han får inte gå på dagis heller förrens -08 pga lillebrors sjukdom.

Nu har vi varit hos pedagogen 2 ggr bägge gångerna oroar hon sig för hans tal, fast första gången så var tungbandet inte klippt. Det har blivit bättre och dte är bara 1 månad sedan han gjorde detta.
    Hon oroar sig lite för talet men det finns väl många barn som inte pratar vid 2½? Han kan sätta i hop 3 ords meningar, säga flertal ord och förstår där efter också.
    Han har ju kommit på lite andra ljud med då han fick för ont att prata och de har han än.
    Men nu vill hon skicka oss till psykologen pga detta, sedan att han inte får så sociallt umgänge. Detta grämer henne riktigt. Det är nästan värre att vi inte har honom på dagis än att han pratar så som han gör.
    Hon säger själv att hon inte oroar sig så, men att han skulle kunna mer än vad han kan.
    Hon är sååå orolig över att han inte går på dagis.

Det känns som om hon kallar oss dit för att kolla oss, lär vi honom tillräckligt mm.
    Hon blev smått irriterad på honom för han inte ville titta i boken med djur med henne, utan hellre ville se på de 20-tals bilarna som låg på bordet.

Så finns det någon me d2½ åring som går till psykolog pga av talet inte är som det ska?

Vad jag vet så är det ju olika från barn till barn.

Språkpolis! jag är din värsta fiende....Språktjuven!
  • Svar på tråden Du som har barn som pratar lite vid 2½ år, går du till talpedagod/spykolog?
  • LuMa

Eh?
    Vilken märklig psykolog!

Sonen pratade inte många ord när han var 2½, då hade det precis börjat släppa men han ville inte prata mycket.
    Dagis kommer han inte att börja på förän i mars och då kommer han att vara 4½, er psykolog hade väl ringt socialen för länge sen om hon fick reda på det.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Sara Li

Kanske är det så att hon menar att det är bra att gå på dagis för att höra andra barn prata och kommunicera med dessa? Det lär man sig ju också att tala genom att göra.

Konstigt att hon oroar sig så kort tid efter att tungbandet opererats, klart att han inte kan prata så bra då! Det fattar ju vem som helst, kanske är svullet och så.

Är det en logoped ni går hos? Annars kanske ni skulle göra det i stället, de har medicinsk utbildning och har nog mer förståelse för hur det ser ut i munnen och så.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Sara Li

LuMa - De går inte hos en psykolog, det är pedagogen som vill skicka dem till en sådan.

• Smuliz

Jag tyckte att min dotter pratade väldigt dåligt, hon sa typ bara nåra ord när hon var 2 och de va otydliga.

Sen hände det nåt, mellan 2,5-3årsålder, då började hon prata MASSOR och det blev tydligare hela tiden. Hon är nu 3,5 och pratar och säjer alla ord, men alla är inte tydliga än. Jag tror det kommer när det kommer. Är man på dom och påpekar hela tiden kanske det blir tvärtom, att han inte vill prata då!?

Iallafall, min BVC-"tant" sa att det är först när dom är 3 eller 4 som man får gå till talpedagog pga språket. Men du skriver ju psykolog!? Då är det nog nåt annat som försöker luska ur er. Berätta att du känner dej kränkt och vill veta vad dom misstänker. För man går inte till psykolog gällande talet bara.

Lycka till

• Mumin

Vår dotter var sen med talet, säkert pga tvåspråkighet samt att hon var sjuk pga glutenintolerans ganska länge och halkade efter i utvecklingen. När hon var 2,5 år kunde hon precis sätta ihop 3-ordsmeningar och på BVC var de nöjda med det.

Men nu, när hon är 4 och inte kan säga R börjar BVC-tanten prata om logoped (talpedagog), "om vi oroar oss", fast hon verkar mer orolig än vi. Hon pratar jättebra, men inte helt tydligt och då inte R. Inte konstigt att det är svårt att få en tid hos en logoped när de sätter helt normala barn i kö! Det är rätt normalt att barn inte kan säga R...

Jag tycker att er pedagog (talpedagog?) verkar lite hispig, er son är säkert alldeles normal. Och att barn inte går på dagis, hallååå??!! Då skulle ju halva vår generation vara helt knasig ju.

Vår BVC-sköterska var också irriterad på 4-årskollen för att dottern inte ville ta på sig en ögonlapp eller hörlurar för syn-och hörseltest och insinuerade att vi inte uppfostrar henne, "ja man ser ju vem som bestämmer i den här familjen". Jag var skitarg när jag kom hem, nu ska vi dit igen i september. Nu får min man gå för annars kommer jag att lacka ur på henne.

Ingen kan allt, men alla kan nå´t. Man får väl vifta med den stump man fått!
  • LuMa
    Sara Li skrev 2007-06-25 08:42:17 följande:
    LuMa - De går inte hos en psykolog, det är pedagogen som vill skicka dem till en sådan.
    Ursäkta, jag skrev fel.
    Pedagog menade jag ju givetvis.
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • fruis

När min dotter var 2½ hade hon inte ens börjat använda tvåordsmeningar utan sade bara ca 20 enstaka ord, varav de flesta var djurljud. Vi fick remiss till logoped. Logopeden sade att visst är hon sen men vi väntar lite till och ser. Logopeden kollade dels vilken talförståelse hon hade (vilket var betydligt viktigare än hur ljuden lät), om hon förstod instruktioner, om hon kunde sortera efter olika begrepp (t.ex vilka av dessa kan man åka med?) osv, dels kollade hon just tungband och om det fanns motoriska svårigheter (men hon såg inga)

När vi var på återbesök fyra månader senare så hade vår dotter börjar prata hela meningar. Det gick väldigt snabbt för henne. På mindre än en månad gick hon från att knappt säga flaskhals till att prata flytande. Men då var hon 2 år 10 månader och hade inte gått en enda dag på förskola! Så det är verkligen ingen nödvändighet för att lära sig tala. Vid 2½ tycker inte jag att man behöver oroa sig för det sociala samspelet bara pga språket. Visar barnet inga andra symptom på att ha problem med det sociala så finns ju ingen orsak till oro. Dessutom är barn olika. Alla barn gillar inte att leka med andra och det behöver inte vara något fel med det.

• Skorpan081

2½ år...då är det nog många barn som är sena (som inte går hos talpedagog).

• Sara Li

Går barn hos talpedagog innan de börjar skolan? Trodde att de gick hos logoped innan dess. Talpedagoger jobbar i skolorna vad jag vet.

• Lotten73

min son ska få en logoped heter det så till förskolan för både fröknarna och barnen tycker han pratar otydligt och dom kan inte höra vad han säger.Jag vet han är sen i talet så det är bra med hjälp.
    men jag undrar hur lång tid man kan få vänta på det innan det sker.
    han har väntat nu in ca 3 månader och det kanske inte är länge men jag vill att det ska ske nu så han kan börja lära sig prata rent så hans dagiskamrater kan höra vad han säger och kanske tycka det är kul prata med honom leka med honom.
    Som det är nu så vill ingen vara med honom och fröknarna säger ofta vi förstår inte vad han säger.
    ska det behöva vara så?
    Kan tillägga att min son är 4 snart och nåt borde väl göras innan han typ börjar skolan.
    Och hur kan en fröken svara mig så här när jag säger skönt att det ska komma en och lära min son prata.
    ja det är bra eftersom vi inte alls hör vad han säger förstår inte allthan bara pratar orent.
    Min son stod bredvid.
    Man kan bara säga bra och sedan ta det andra med mig.
    om man inte uppmuntrar en som inte kan prata rent lyssnar tar sig tid när denna försöker säga nåt då blir ju de det gäller ledsen och kanske inte alls vill prata till slut.
    Så vad ska man göra?
    Ska man vara på fröknarna och säga att nåt måste hända nu för jag vill han ska kunna prata och få vara med och leka utan att nån retar han frö sen utveckling?
    Ska vi fixa en logoped privat eller bara sitta vänta på att det ska hända nåt på hans förskola?

• FinastE2010

Tycker det verkar vara en märklig pedagog ni träffat efter att ha läst ts. Min son är snart 2 år och vi har gått hos logoped i kanske 2 mån(?) nu. Det hela började med att jag märkte han var senare än andra barn och också hade en del underliga saker för sig. Hans utveckling stod i princip nästan still under en period. Så han utreddes för autism redan vid 20 mån. Han fick ingen diagnos men de förstod varrför jag hade haft misstankarna då han hade vissa drag. Han är fortfarande lite senare än andra och i behov av lite extra stöd, då främst i språket och för att "utveckla lekbeteendet" Så vi går alltså hos logoped, där vi får tips på hur man kan utveckla leken, samspela etc. Går även till bup där vi gör i princip samma sak, dock ska vi nog sluta ses eftersom barnpsykologen där tycker jag sköter det bra själv ändå. Nu har vi även fått remiss till lekotek som vi ska till om en vecka. Många kan tycka det är för tidigt för att språket släpper ju ibland inte förrän efter 3 års ålder, men man får ju se till helheten hur de utvecklas också, hur mycket de förstår etc.

Jag kan märka ganska stor skillnad på min son och jämnåriga på förskolan och jag som är med hans så mycket ser ju verkligen behovet av att vara tydlig och aktivt "träna" språket genom lek, böcker och annat. Det har gett resultat dock pratar han inte några 3ordsmeningar och har samma ord för många saker etc. men det går framåt!

När min son var 6 mån upptäcktes det att även han hade för kort tungband och de klippte det (utan narkos) med bedövning. Han är ju väldigt otydlig i talet, sen vet man ju inte hur mycket man kan "begära" för han är fortfarande så pass liten. Tyckte de sa på öron näsa hals att tungbandet kunde "växa ihop" igen? Har funderingar på om hans tungband kanske fortfarande är för kort.

Tycker absolut att man kan gå till logoped, ju tidigare desto bättre säger jag!

Svar på tråden Du som har barn som pratar lite vid 2½ år, går du till talpedagod/spykolog?