• Mitt hjärta är hemma

Jättegeting /hästbroms

Fick nyss syn på den största geting jag någonsin sett i hela mitt liv. Blev rätt skraj. Jag överdriver INTE när jag säger att den var minst 6 cm lång. Den brummade ganska bra.

Eftersom bålgetingar är den största getingsorten i Sverige och de skulle vara på tok för små för att matcha denna rostfärgssvansade best undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig att reda ut vad detta var och helst av allt hitta en bild. Ingen tror på mig när jag berättar.

Det närmsta jag kommit genom googlande är något som godtyckligt verkar kallas "hästbroms" men jag hittar inga bilder.
    Det är inte en liten fåning hästfluga, de är ju microsmå i jämförelse.

Den såg alltså ut som en helt gigantisk geting, minst 6 cm, lite röda "strån" eller vad man skall säga baktill och kanske bruna ben.

Någon som har en aning om vad detta var och var man kan hitta en bild??

Vore sååå tacksam för hjälp. Vågar jag någonsin gå ut på balkongen igen??

• Svar på tråden Jättegeting /hästbroms
  • jojosmatte

låter som den jag hade ihjäl idag....bland de största jag sett...

bild i galleriet!!

• Mitt hjärta är hemma

Okänd: Tyvärr inte Den best jag såg var MYCKET större, åtminstone dubbelt eller tre gånger så stor, åtminstone 6 cm men mindre än en decimeter. 6-8 cm skulle jag tro. Men getingformad var den iallafall. Tack för bilden.

• jojosmatte

men den här var ungefär 6 cm när den levde....den trycktes ihop ganska mycket när han dödades....har iaf fått konstaterat att det antagligen är en bålgeting

• Swadilfare

Inte för att låta elak men jag tvivlar på att den va 6-8 cm :P isf va de nån slags slända ^^ hästbroms (2-3cm möjligen 4cm i enstaka fall) eller bålgeting ungefär samma storlek är de enda som vi har i Sverige som är stort och ser ut som du beskriver 

6cm |-----------------------------------------------------|

8cm |------------------------------------------------------------------------|

dessa är ungefär 6-8 cm stora: hugoandfriends.se/djurblogg/wp-content/uploads/sites/2/2013/10/J%C3%A4tte-b%C3%A5lgetingar-d%C3%B6dar-m%C3%A4nniskor-i-Kina-e1380869250687.jpg

men såna har vi inte i Sverige ;)

• Swadilfare

Den ville inte funka :P kanske denna gör de ^^

www.google.se/search%C3%A5lgetingdrottning&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=iI3EU9-UK6PQygO88ICQBw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1920&bih=979#facrc=_&imgdii=_&imgrc=5RObw9duW4XzOM%253A%3B2I0DB5drJmVrhM%3Bhttp%253A%252F%252Fhugoandfriends.se%252Fdjurblogg%252Fwp-content%252Fuploads%252Fsites%252F2%252F2013%252F10%252FJ%2525C3%2525A4tte-b%2525C3%2525A5lgetingar-d%2525C3%2525B6dar-m%2525C3%2525A4nniskor-i-Kina-e1380869250687.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fdjurblogg.nu%252Fjatte-balgetingar-dodar-manniskor-i-kina%252F%3B970%3B550

• Swadilfare
    Swadilfare skrev 2014-07-15 04:11:32 följande:

Den ville inte funka :P kanske denna gör de ^^

www.google.se/search%C3%A5lgetingdrottning&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=iI3EU9-UK6PQygO88ICQBw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1920&bih=979#facrc=_&imgdii=_&imgrc=5RObw9duW4XzOM%253A%3B2I0DB5drJmVrhM%3Bhttp%253A%252F%252Fhugoandfriends.se%252Fdjurblogg%252Fwp-content%252Fuploads%252Fsites%252F2%252F2013%252F10%252FJ%2525C3%2525A4tte-b%2525C3%2525A5lgetingar-d%2525C3%2525B6dar-m%2525C3%2525A4nniskor-i-Kina-e1380869250687.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fdjurblogg.nu%252Fjatte-balgetingar-dodar-manniskor-i-kina%252F%3B970%3B550

Funkar inte alls xD 
  • Swadilfare

Ursäkta alla mina kommentarer xD Kan de ha varit en Svärmare? Dom ser inte ut som getingar bara poppelglansvingen. Såg en för nån sommar sen och va helt säker på att de va en fågel :P

• Martin Erlandsson

Jag har också sett en jättegeting och det var inte en hästbroms. Denna var ca 7-8 cm. Ny art eller var är det frågan om.

• Aleksandar Markovic

Hejsan. Killen/Tjejen, du har helt rätt. Jag har sett en likadan minst 6 cm om inte mer upp till en decimeter utan överdrift och ingen tror på mig heller när jag berättar förutom mina två kompisar som såg den med mig. Det gick till så här: Vi stod på Rosengårdskolan i Malmö och snackade skit, jag var ca 13år och var fascinerad och rädd av getingar pga jag sett hur konstiga insekter som helst i mitt hemland i södra Europa. Var alltid på vakt pga någon typ av fobi. Så vi stod och snackade och då helt plötsligt ca 10 meter ifrån oss såg vi en enorm geting som visst brummade, ingen jävla helikopter, exakt likadan som en geting men gigantisk. Vi började springa efter den för att se vad fan det var och då helt plötsligt började besten hovra ovanför en stor vattenpöl av regn som var ca lika stor som en människa säkert ett par cm djup, den fan landade i vattnet väldigt sakta och började dricka vattnet för att vi kunde se hur den klunkade i sig av sina rörelser. Vi alla reagerade likadant, VAD FAN ÄR DET FÖR NÅGOT medan vi stirrar på den kanske någon meter ifrån, vågade inte gå närmare någon av oss???? Den drack i ca 30 sekunder och därefter väldigt väldigt trögt började stiga upp i luften tills den fick med sig lite vind och drog iväg, Jag efter 23 år är fortfarande i samma shock eftersom ingen bekräftelse finns förutom detta nu efter 23 år. Kommer ihåg det som igår och som att det var på film. Närmsta jag sett är bålgetingarna i japan ca 5cm. Men denna var lätt dubbelt så stor. Hoppas vi någon gång får reda på vad detta är. Antingen muterad , rymling från något lab eller en bålgetingdrottning, eller från en annan planet =O) enda jag kan tänka mig. Mvh Alex

• Aleksandar Markovic
    Swadilfare skrev 2014-07-15 04:08:48 följande:

Inte för att låta elak men jag tvivlar på att den va 6-8 cm :P isf va de nån slags slända ^^ hästbroms (2-3cm möjligen 4cm i enstaka fall) eller bålgeting ungefär samma storlek är de enda som vi har i Sverige som är stort och ser ut som du beskriver 

6cm |-----------------------------------------------------|

8cm |------------------------------------------------------------------------|

dessa är ungefär 6-8 cm stora: hugoandfriends.se/djurblogg/wp-content/uploads/sites/2/2013/10/J%C3%A4tte-b%C3%A5lgetingar-d%C3%B6dar-m%C3%A4nniskor-i-Kina-e1380869250687.jpg

men såna har vi inte i Sverige ;)

Så eftersom du inte har sett en så kan du inte exakt yttra dig.
  • Jeo

Troligtvis större hornstekel. Den är mig veterligen Sveriges största stekel. Upp till 4cm kropp + 2cm gadd. Rädslan lägger ofta på några cm. =)

Ser läskig ut men är helt ofarlig.

• kela t

Äckligt är det..skulle en gång handla i en kiosk och en jättegeting surrar ovanför vid taket och släpper ut någon sorts stor kladd ur stjärten som nästan landade på mig och faller till marken med ett ljudligt slaskljud..vidrigt..drottningstorlek var det nog om inte större..

• Michael 310

Har haft kontakt med en sån som du beskriver får några år sen hos min mor. Tyvärr tog jag ingen bild men kan med 100% säkerhet säga att ett badmintonracket fungerar utmärkt ????

• Oreoocreme

Goggla på japansk geting. Kanske en sådan

Svar på tråden Jättegeting /hästbroms