• Anonym

En närstående säljer subutex.

Visst är väl det olagligt? Han får dom utskrivna av sin behandling och han säljer dom han inte behöver. Vad kan man göra?

• Svar på tråden En närstående säljer subutex.
  • Anonym

Sista anonym: Narkotikabrott kan ge tre års fängelse. Det hela beror på mängden som säljs, alltså är det fortfarande en bra idé att kontakta soc.

• Anonym (vet)

till vilken nytta då? vems liv räddas? eller kanske kan det hjälpa den personen som tar subutex för att inte dö av sitt heroinmissbruk.men det e klart, lagen ska ju följas, som sagt, systmet suger!

• Anonym

han är knappast nån storlangare om han säljer "överblivna mediciner".

• Anonym (vet)

nej, sätt dit dom som säljer heroin istället om man nu ska göra sin samhälleliga plikt.
    det finns så mycket man inte vet, slöa myndigheter som inte tar männsikor som missbrukar på allvar, komma och säga att man ska sätta dit nån som säljer lite subutex är bara att glömma det riktiga problemet med droger. Tycker du ska ta och prata med din "närstående" istället..vet du hans /hennes historia överhuvudtaget kan jag undra..jag skulle inte sätta dit min släkting som köper, då skickar jag honom till heroinet ist.

• Anonym

Anonym (vet): Men är det bra att byta ett missbruk mot ett annat menar du? Är det enligt dig bättre att använda Subutex olagligt än att använda heroin? Jag ser faktiskt inte skillnaden.

Självklart måste vården för missbrukare förbättras, men det är väl ingen anledning att tycka att det är okej med olaglig försäljning? Drog som drog skulle jag vilja säga...

Förklara för mig skillnaden mellan Subutex och heroin då Subutex inte tas under uppsikt av läkare?!!

• Tjalle tvärvigg

Ett dilemma, att sälja subutex är lika allvarligt som att sälja heroin, alltså bör du anmäla (går att göra anonymt och då blir det ett "tips") till polisen. När det sen rör en närstående så blir det ju svårare? Tänk om det rörde sig om att samma närstående slog sina barn, skulle det vara lättare att veta vad man gör?

I värsta fall kan en ung person som dras in i ett livslångt narkotikamissbruk. I "bästa fall" hade behovet tillgodosetts ändå, utan din närstående.

Du måste känna själv vad du skall göra. Jag skulle nog själv efter viss vånda ta upp det med personen i fråga och se vad han säger?

Det finns ju ett krångligt alternativ också, anmäl läkaren till socialstyrelsen...Kommer sannolikt inte att leda ngn vart?

Svårt!

• Anonym

Tjalle: Nej, det är ju det som är problemet. Det är riktigt svårt att sätta dit en läkare för ett sådant brott. Brukar vara svårt att bevisa.

• asfaltsblomman

flikar in... subutex tar man ju för att inte ta heroin så det e väl visst skillnad. drog som drog..nja..deprimerade får ju sin medecin då tycker jag att heroinister ska få sina subutex( självklart ska allt övervakas av läkare som med alla annan medecinering) tack för mig! lite OT kanske men ver tvungen att skriva

• Anonym

I övrigt håller jag helt med dig.

• Anonym

asfaltsblomman: Jo, men det var ungefär så jag menade. Subutex går ju inte riktigt att jämföra med antidepp, då antidepp oftast inte är narkotikaklassade, men vi kör på din parallell.

Självklart ska missbrukare ha rätt till behandling med Subutex. Lika självklart som att depressiva människor ska ha rätt till behandling med antidepp.
    Dock tycker jag det är lika illa att sälja antidepp på gatan som Subutex. Detta gäller alla receptbelagda mediciner. Det måste ske under uppsikt av en läkare! Sen kanske försäljning av antidepp inte ger samma straff som försäljning av Subutex.

• Anonym

Aj. Syftningsfel ser jag. Försäljningen ska naturligtvis inte ske under uppsikt av läkare utan användningen..

• Anonym (Akid)

Självklart ska du vända dig till den här personens läkare. Varför ska någon kunna hämta ut läkemedel (som troligtvis är "gratis" då de flesta som använder dyra läkemedel som subutex snabbt får frikort) och sen sälja och tjäna pengar på det han eller hon själv inte använder?

• asfaltsblomman
    Anonym skrev 2007-05-31 15:47:16 följande:
    Aj. Syftningsfel ser jag. Försäljningen ska naturligtvis inte ske under uppsikt av läkare utan användningen..
    ja jag håller med dig.. fast jag skulle inte anmäla om jag visste att en person köper el säljer subutex..
    beror väl så klart på fall till fall, men om en person går och köper subutex för att inte hamna i herointräsket igen ja, då skulle jag inte säga nåt om saken.
  • Anonym

asfaltsblomman: Förstår hur du menar och kan hålla med till viss del. Men det är ju svårt att hålla koll på hur det som säljs används, jag vet inte om jag skulle vara beredd att ta risken att det missbrukas eller hamnar i helt fel händer.

• asfaltsblomman

nej det e klart..
    jag tycker självklart att det bästa är att man så klart använder det som det är meningen , alltså man tar sina subutex och håller dom för sig själv eftersom jag antar att den personen oxå behöver dom. men jag skulle inte gå och anmäla ett olagligt köp. samhället är ju som det är liksom..
    och oftast är det ju personer som verkligen är i behov av dom som köper av en annan subutexanvändare (av alla jag träffat iaf)
    fan vad svamligt det blev! haha

• Anonym (subutex)

Svårt dilemma. Å ena sidan har personen ingen nytta av att vara med i Subutexprogrammet om han inte tar sina medel utan ägnar sig åt försäljning. Å andra sidan har han mycket små chanser att komma tillbaka in i programmet om han avslöjas.

Kanske det bästa är att pressa honom genom att meddela att du vet om detta...

Subutexmissbruk är utbrett och förekommer även hos dem som aldrig ens rört heroin eller andra illegala droger.

Antar att du får fråga dig själv vilket som känns bäst. Glöm inte att du kan anmäla anonymt.

• Mirva

Du kan väl börja med att fråga vilka personer han säljer till? Om han säljer till personer som vill ta Subutex istället för heroin är det väl ok, om som någon annan skriver här, att de inte fått någon behandling för sitt heroinmissbruk än.

Om han säljer till kreti och pleti utan att tänka på följderna, om de t ex blandar med alkohol, då tycker jag att du ska ta ett ordentligt snack med honom.

• Anonym (Gammal tråd)

Okej jag vet att denna tråden är tio år gammal men jag känner att jag måste ändå skriva efter vad jag läst i tråden.

Subutex och heroin är inte samma sak, subutex är nästintill omöjligt att överdosera och dö av om man inte tar benso eller alkohol, då kan man få en andningsdepression. Subutex funkar som ett sorts antabus för heroinister men är mycket svårare att tända av från än heroin.

Man får utskrivet subutex av läkare på mottagningen där man går och i början ställs dosen in och medicinen tas övervakat, när man gått på sin dos ett tag så blir man inte påverkad, utan man fortsätter ta den för att inte bli sjuk och för att inte missbruka heroin. Om någon säljer sin dos så är det inte läkaren som skrivit ut för mycket utan det är patienten som tar mindre av sin dagsdos och säljer det som blir över, och patienten mår nog inte särskilt bra för den dosen är ju tilldelad honom/henne.

Man får alltså hem doser för några dagar i stöten efter man gått dagligen och tagit övervakat i några månader.

Med detta sagt så tycker jag personligen att det är lite slappt på vissa mottagningar och att läckage borde man ta på större allvar, det förstör för andra som sköter sin behandling och ger även dåligt rykte åt LARO behandlingar.

Däremot vet jag inte riktigt vad jag skulle gjort i trådstartarens ställe, för en sådan sak skulle kunna få en utslängd från behandlingen och det skulle bara ställa till det för personen ifråga som antagligen skulle gå direkt ut och börja missbruka heroin igen.

Det är svårt, för självklart ska alla få en chans tycker jag men samtidigt har jag sett att det är många som inte alls sköter sin behandling och drar in pengar vid sidan om genom att sälja sin medicin och köpa andra droger, och dessa människor vill ju inte ändra sig och då kan jag tycka att någon annan kan få deras plats. Samtidigt hade jag nog själv inte kunnat anmäla någon som säljer sin subutex, hur fel jag än tycker det är, hade blivit för jobbigt att ha på samvetet för min del.

Svar på tråden En närstående säljer subutex.