• Sweethart

Är ni inte rädd?

Har fått besked från IVF klinken att det inte är lönt att fortsätta för jag har en äggfaktor. De tycker vi ska fortsätta med äggdonation istället för att slösa tid på IVF.

Men jag är livrädd! Inte för äggdonationen utan jag är livrädd för att det inte lyckas. Slits mellan äggdonation eller adoption. Har inte kommit längre än till ÄP vid våra IVF så rädslan för ytterligare ett misslyckande finns där och äter upp mig. Ibland tänker jag att om man väljer adoption så är man i varje fall "garanterad ett barn" om man blir godkänd, vilket inte är säkert vid äggdonation. Å-andra-sidan handlar det om önskan att få bära och föda ett barn som bär mina mans gener.

Hur har ni orkat välja mellan äggdonation eller adoption?

• Svar på tråden Är ni inte rädd?
  • aktuelle

har inte stått inför det valet, men jag hade valt adoption, hade känts konstigt med någon annans ägg.. för mig iaf.

• Ankelankan

Vi är lite i samma sits även om jag inte har blivit officiellt "utdömd" ännu.

Vi har löst det så att vi påbörjat vår ansökan till adoption men samtidigt bestämt att göra en vanlig (vår sista) ivf direkt efter semestern. Fungerar inte det kommer vi kanske prova äggdonation. Och funkar inte det så har vi ju adoptionshandlingarna på gång i alla fall och har påbörjat den långa processen. Kanske är detta oetiskt men jag bryr mig inte riktigt om vad andra tycker. Det känns rätt i magen. Enda kruxet är väl att allt är så förbannat dyrt, men jag vill inte stå där när jag är 50 och känna att det var något jag borde ha provat/gjort.

Lycka till med ditt beslut!
    Annika

• Sweethart

Befriande att få skratta lite mitt i allt elände Lät så komiskt med officiellt "utdömd".

Har faktiskt funderat på att göra samma sak. Dvs ställa sig i adoptionskö medans vi provar äggdonation.

Lycka till du också!

• LitenOglad

Hej ...Glad

För oss var beslutet självklart...först prova med ÄD och om inte det fungerade så skulle vi börja utredas för adoption. Du blir ju ändå den biologiska mamman, eftersom du bär på barnet, men barnet bär på generna från den kvinnan son donerat ägget. Brukar säga så här, det är som att man ska baka en sockerkaka men du saknar ägg, du går in till grannen o lånar men det är ändå du som har gjort kakan :) Lite avlägsen jämförelse, men jag tror du förstår vad jag vill ha sagt. Tycker att du ska prata med din fertilitetsklinik så dem kan ge er bra information om vad det innebär. Information brukar stilla den mesta oron, så var det för mig iallafall.

Lycka till!! / C

• Sweethart

Tack för liknelsen LitenOglad

Nu har vi hunnit smälta det trista beskedet och ska gå vidare med att beställa en tid hos läkaren för samtal. För våran del blir det privat om vi ska göra en ÄD.

Lycka till du också!

• LitenOglad

Kan ma göra det privat i Sverige? Trodde inte jag! Uppdatera gärna mig om hur det går .... Det finns en jättebra länk för "ruvare" om du är intresserad ... var inne på den under tiden jag ruvade och fick jättebra stöd ..... men det är ju individuellt om man man vill det eller väljer att bara "koppla av" allt ...... den finns under äggdonation och heter "vi som ruvar" .... sköt om dig! Kram C 

• Sweethart

I Umeå kan man göra privat men enligt vad jag hittat på nätet så kan de inte ange väntetid. Ska vi göra ÄD blir det Finland för oss - som det känns nu i varje fall. Får väl se vad samtalet med läkaren ger.

Ska kolla in tråden - det är jättebra att hitta stöd bland er andra. Kram!

• Momme72

Hej,
    Jag har ett biologiskt barn som har en ärftlig sjukdom så för mig var det lätt att bestämma mig för äggdonation. Min önskan att få vara gravid och föda mitt barn är så stort att jag väljer adoption i sista hand. Även detta finns i tankarna men ligger tillsvidare på is... Jag tycker att LitenOglad hade en härlig liknelse med sockerkakan! Ibland får man hitta sitt eget sätt att göra valen till ok just för mig. Jag tycker inte att det är oetsikt att gå vidare med adoption under tiden som ni gör ev äggdonationsförsök. Det jag dock vet är att man inte får hålla på med några andra fertilitetsbehandlingar m m när man ska bli godkänd för adoption men det är ju i ett senare skede i sådant fall... Lycka till!

Svar på tråden Är ni inte rädd?