Restless leg syndrom och myrkrypningar är precis samma sak. Sen kan man som Smurfis skriver lida av det i olika grad. Det är vanligt att man får besvär av det under graviditeten. Riktig besvärlig RLS kan behandlas med mediciner mot parkinson....men då ska det vara riktigt jobbigt och sådana mediciner använder man inte under graviditet i vilket fall som helst. Jag vet att cocillana etyfin (hostmedicin) i vissa fall skrivs ut mot besvärliga myrkrypningar under graviditeten men det är inte säkert att just din husläkare har hört talas om det. Det är inte officiellt s a s. Någon, minns inte vem, skrev mycket om det på FL tidigare. Sök inlägg på RLS eller myrkrypningar. Jag tycker att cocillana hjälper mycket bra men det finns en risk för att man blir lite lätt beroende (innehåller ju morfin).
Annars ska koffein, nikotin och alkohol undvikas. Magnesium brist är det ofta tal om och jag tycker att det hjälper med magnesium tillskott (finns som brustabletter). Det kan också röra sig om brist på järn eller brist vissa typer av vitamin B (6 och 12 tror jag det är).
Med andra ord ta dina vitamintillskott med ett extra tillskott av magnesium! Drick mycket vatten! (det funkar för mig), undvik kaffe, ta långpromenader på eftermiddagen, rör och sträck på benen, yoga, duscha benen i omväxlande varmt och kallt.......Hoppas att något av det funkar. Det är hemskt att inte få sova....