• villsågärna

Kryp i benen...

Är det någon mer än jag som har fruktansvärt kryp i benen på nätterna... kan ligga och vrida mig i flera timmar...
    Det började någon dag innan vi testade positivt...å har fortsatt varje natt sedan dess...
    Fler som har så?
    Varför får man så i sånt fall?

• Svar på tråden Kryp i benen...
  • Familytime

Pga graviditeten, förmodligen. Fast det verkar lite tidigt att få det redan då, men det är nog inte omöjligt. Drick mycket mjölk, kalcium är bra mot det där. Men senare i graviditeten är det viktigare att du satsar på järnet och då får du stå ut med krypande ben. Du behöver järnet bättre och kalcium tar ju bort järnet.

• prinsessan och prinsen

Jag hade så med båda grviditeterna, men efter 2:a graviditeten så slutade det inte, så jag har det fortfarande ibland. Kommer ofta när jag har gått och lagt mig och det är såååå obehagligt! Tror att det kallas restless legs. I min föräldragrupp sa dom att det fanns nån salva mot det på The body shop, men jag testade det aldrig, och jag kommer inte ihåg vad den hette.

• villsågärna

Hmmm... ok. Problemet är bara att jag avskyr mjölk!
    Men jag kanske får plåga i mig lite då för att bli av med krypandet
    Tack för svaret familytime!

• villsågärna

Prinsessan och prinsen: Fyyyy fasiken va jobbigt att du inte blivit av med det!
    FÖr det är verkligen skiiiiiiiiitjobbigt!!!

• Lequisha

TS
    Jag har hört att magnesium ska hjälpa. Har själv fruktansvärt kryp i benen nu och ska testa det. Finns i hälsokost eller apotek.

• Familytime

Restless legs är en sjukdom och den går inte att jämföra med lite kryp i benen! Det är bra mycket värre än så, så restless legs är det inte. Det är en diagnos på en allvarlig sjukdom. Men det kan kallas myrkrypningar och annat och har samband med att man svullnar upp om benen och samlar på sig vatten i kroppen.

• solrosen74

Har haft så i flera år och det är jättejobbigt,men jag testade en olja som heter balance massageolja.Finns på hennes&mauritz samt www.aromacreative.se/.Det är bara att smörja benen när krypet sätter i gång,den har hjälpt mig.

• villsågärna

ja men det är ju lite vääääl tidigt att redan börja samla på sig vatten, är ju bara i v 6...

• villsågärna

solrosen74: då ska jag absolut testa det! Tack för tipset!

• Familytime

Ja, det är väl tidigt, men prata med din BM om det.

• Malleballebuse

Om man fyller på med kenin som finns i ex grappo(dricka) så kan det bli bättre. Men jag har för mig att man ska vara lite försiktig med att dricka för mycket om man är gravid. Fråga BM.
    Symtomen kallas för Restless legs eller myrkrypningar.

• solrosen74

Ja hoppas du blir hjälpt av den.Lycka till

• ina73

Jag har haft sådanna problem i flera år. mest när jag har gått väldigt mycket..
    Lider med dig..
    Det är ¨så jobbigt.. så jag behöver oxå tips på hur man dämpar det..

• Malleballebuse

ina73: Det finns bra mediciner mot detta. Prata med din husläkare.
    Jag har haft problem av och till länge, men dom senaste åren har det varit bra. Om du inte är gravid tycker jag att du ska prova med att dricka Grappo eller Tonic. Låter löjligt men det hjälper funkar på ganska många. Jag blev rekomenderad att dricka ca33 cl på kvällen.(av läkare) Att ligga med benen högt när du sover.

• strummer

Hej!

Jag har haft jätteproblem med krypiga ben, som till min stora glädje försvann när jag började äta receptfria magnesiumtabletter från apoteket. Prova! Hoppas det funkar, för det finns ju inget som är så påfrestande.

• 0Smurfis0

Det finns olika grader på RLL, och jag har alltid lidit av myrkrypningar som blivit värre av trötthet och alkohol. Nu är jag gravid och det har blivit värre så det har nog med graviditeten att göra...min mamma har också alltid haft detta så nog är det ngn form av RLL eftersom det är ärftligt. Vissa har ju så svår form att dom har värk i benen också och måste medicinera med parkinson mediciner, men så svårt har inte jag det.

..::**~Nu SKA vi bli föräldrar~**::..
  • lishe

Restless leg syndrom och myrkrypningar är precis samma sak. Sen kan man som Smurfis skriver lida av det i olika grad. Det är vanligt att man får besvär av det under graviditeten. Riktig besvärlig RLS kan behandlas med mediciner mot parkinson....men då ska det vara riktigt jobbigt och sådana mediciner använder man inte under graviditet i vilket fall som helst. Jag vet att cocillana etyfin (hostmedicin) i vissa fall skrivs ut mot besvärliga myrkrypningar under graviditeten men det är inte säkert att just din husläkare har hört talas om det. Det är inte officiellt s a s. Någon, minns inte vem, skrev mycket om det på FL tidigare. Sök inlägg på RLS eller myrkrypningar. Jag tycker att cocillana hjälper mycket bra men det finns en risk för att man blir lite lätt beroende (innehåller ju morfin).  

Annars ska koffein, nikotin och alkohol undvikas. Magnesium brist är det ofta tal om och jag tycker att det hjälper med magnesium tillskott (finns som brustabletter). Det kan också röra sig om brist på järn eller brist vissa typer av vitamin B (6 och 12 tror jag det är).

Med andra ord ta dina vitamintillskott med ett extra tillskott av magnesium! Drick mycket vatten! (det funkar för mig), undvik kaffe, ta långpromenader på eftermiddagen, rör och sträck på benen, yoga, duscha benen i omväxlande varmt och kallt.......Hoppas att något av det funkar. Det är hemskt att inte få sova....

Svar på tråden Kryp i benen...