• Maddelicious

Igångsättning vaginalt pga förlossningsrädsla!? - Någon som vet!

Jag och min sambo bestämde redan i början att min mamma, dvs hans svärmor ska vara med på förlossningen. Mycket för att det skulle lugna mig men mest för att han i vissa situationer blir jätte rädd och nervös och inte vet vad han ska göra. Till saken hör att vi bor i Norrköping och min mamma i Stockholm så det är ju inte säkert att hon skulel hinna hit i tid. Hon jobbar även som operations sjuksköterska och jobbar månaden runt vårt BF datum och när förlossningen sätter igång är det inte säkert att hon bara kan gå därifrån. Jag är även VÄLDIGT rädd för smärta själv & vet att i sådana situationer är hon den enda som kan lugna både mig och min sambo!

Nu undrar jag om jag kan ringa BM imorgon och fråga om ev. samtal med Aurora så man kanske kan få ett bestämt datum för BF. Både för att vi ska veta att min mamma kan vara med men också för att vi båda ska kunna förbereda oss mentalt (så mycket det nu går.) Går det att få bestämd tid för att sätta igång en förlossning vaginalt? (Vill helst inte göra ett snitt!)

Hopppas någon kan svara på dessa frågor! / Madelene

~ I min mage ligger världens vackraste Freja!!! BF 10 Juli 2oo7 ~
  • Svar på tråden Igångsättning vaginalt pga förlossningsrädsla!? - Någon som vet!
  • Hemliga 72an

Jag fick dropp sist pga att vattnet gått och jag hade öppnat mig 4 cm utan att känna av det. det var det värsta jag varit med om. Fick ingen paus mellan värkarna och det gjorde fruktansvärt ont. Förlåt om jag skrämmer upp dig men det bästa är att det får starta själv. Jag hade lustgas den gången men dom andra gångerna födde jag utan något. Lycka till!

• hanna 86

Ska sättas igång denna gången eftersom jag vill vara på plats då det gick ganska fort sist. Min förlossningsrädsla är också ett skäl... Och precis som du vill jag kunna förbereda mig mentalt. Har pratat med en AuroraBM och en läkare som var väldigt förstående, dom ville göra allt för att jag skulle få en bra förlossningsupplevelse.

Eftersom jag är omfödeska kommer de först ta hål på hinnorna och om det behövs så sätter dom dropp en till två timmar efter det... Dom menade att dom gärna ser till att man slipper gelen eftersom den inte är så pålitlig (är det första barnet så brukar man dock behöva gelen).
    Din BM kanska kan göra en undersökning för att se hur mogen din tapp är när det väl börjar närma sig. Och absolut tycker jag att du ska ringa och prata med henne/honom om detta (det kanske du redan gjort).

Undrar du något kan du alltid skriva en rad.

Ivaldi 051111
  • solrosblad

Det behöver inte göra mer ont för att du blir igångsatt.
    Jag har fått igångsättning pga snabba förlossningar tidigare och jag upplevde den härförlossningen som den bästa, hade knappt ont och använde bara lustgas och akupunktur. Förut har jag tyckt det gjort ont och varit ngt man måste ta sig igenom, inget jag sett fram emot precis.

Nu var det intemitt 1a barn, så då brukar igångsättningarna bli lättare än när man ska ha sitt 1a barn.

Har berättelse i min blogg.

Tycker du ska prata med din bm om din oro och be att få aurora samtal eller få prata med förlossningsläkaren.

• Wisterialane

Jag har en vän som blev i gångsatt pga förlossningsrädsla i Norrköping. Hon ville få kejasarsnitt men blev inte beviljad utan erbjuden att gå och prata med någon + planerad igångsättning. Hon har ett barn tidigare och det var koplikationer då, så det ville hon undvika. Det min kompis kunde berätta var att hon tyckte att igång sättning var en mycket positiv upplevelse och är idag glad att det blev det.

• solrosblad

ja jag har bara positivt från min upplevelse, och jag var oxå rädd för smärtan, men hade en toppen bm som var ett enormt stöd under förlossningen

Det ökar INTE risken för klocka eller snitt bara för att man gör en igångsättning. Jag var oxå orolig för riskerna men läkaren sa att det finns inga belägg för att det är ökad risk att det slutar med snitt. De sätter inte igång om det inte är moget, om det inte är rent medicinskt förstås....

• Månsson

solrosblad: den allmänna uppfattningen är nog att igångsättning faktiskt ökar riskerna för klocka, tång eller ks. Har pratat med flertalet bm och läkare, den information jag har fått har varierat mellan 20%-50% risk för förstagångsföderskor.

• Hoppetossan 79

Lånar tråden...
    Ni som fått igångsättning pga snabba förlossningar. hur kommer detta sig? har ni tjatat mycket om det etc. Som jag förstod det på min första bm så är det jätteovanligt att man blir igångsatt pga snabb första förlossning.

Jag har flera gånger tagit upp detta med min nuvarande bm och även den tidigare men bara blivit "bortviftad".
    Min förra förlossning gick extremt snabbt. Totalt 2 timmar och 18 minuter men det tog 45 minuter från att jag var 1-2 cm öppen till att jag var helt öppen med krystvärkar. Fick dock inte krysta då det fanns en liten kant kvar därav den "långa" tiden.
    Är till och från väldigt orolig att det ska sätta igång när jag är ensam hemma med dottern. Vill inte heller att hon ska få en skräckupplevelse när hennes första syskon föds vilket jag är rädd att det kan bli om jag är ensam hemma med henne. Hade ett VÄLDIGT intensivt "värkarbete". Inga pauser emellan utan mer en enda lång värk... Vilket ju gjorde lite att man tappade kontrollen lite över vad man sa och gjorde så att säga....

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • babyassistans

hej där...

Den allmänna uppfattningen bl. bm och läkare är nog att igångsättning ger ett mer "brutalt", för kroppen oförberett värkarbete...men...ibland kan det vara helt befogat för nackdelen att inte göra en igångsättning är större!!Risken är stor att kroppen blir väldigt värktrött och att man inte kan öka droppet mer, man sätter en EDA för mammans skull, värkarbetet avtar och då återstår oftast bara ett snitt...

Har läst ts inlägg flera gånger o det värkar som den springande punkten är stödet från mamma...se om du kan ordna någon som bor närmare som du kan få stöd av, en doula är ett toppen förslag!!
    Kan mamma kanske ta semester i anslutning till förlossningen...

• zasata

hur långt har du kvar till bf?
    det kan gå. men du får nog ligga i mycket och tjata.tjata.tjata.

• hanna 86

M O A: Eftersom det gick fort för mig och jag upplevde det som enda lång värk så kände jag att det inte var en bra upplevelse och hade svårt att ta mig till sonen när han väl var född...  Det blir ju som en ond cirkel. Har inte haft några som helst problem med att få en igångsättning beviljat.

Ivaldi 051111
  • Hoppetossan 79
    hanna 86 skrev 2007-05-13 14:48:33 följande:
    M O A: Eftersom det gick fort för mig och jag upplevde det som enda lång värk så kände jag att det inte var en bra upplevelse och hade svårt att ta mig till sonen när han väl var född...  Det blir ju som en ond cirkel. Har inte haft några som helst problem med att få en igångsättning beviljat.
    Det var så det var för mig också. En enda ´lång värk
    Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
Svar på tråden Igångsättning vaginalt pga förlossningsrädsla!? - Någon som vet!