• Inana

Matilda-samtal i Malmö???

Någon som varit på Matilda-samtal i Malmö??? Är i vecka 30 och har fortfarande inte hört något ifrån dem... Bara 10 veckor kvar nu ju... Börjar bli orolig och rädd. Sover inte på nätterna och hjärnan har låst sig totalt. Är helt skräckslagen inför att bli snittad. Allra mest att bli tvingad till att få buken uppskuren vaken.

Allting har gått bra än så länge men saker kan ju hända.. *orolig* Nån som vet vad som händer på ett Matilda-samtal? Är det bara "prat" eller försöker man hitta lösningar?? Antar att det är samma som Aurora-samtal då.. I vilken vecka fick ni era samtal???

• Svar på tråden Matilda-samtal i Malmö???
  • Majsan72

Oj, "få buken uppskuren" brukar det ju inte bli med kejsarsnitt. De gör ett väldigt litet snitt, så att barnet ska komma ut genom en trång öppning för att massera igång andningen.

Vet du säkert att det blir snitt? eller är du bara allmänt orolig?

• Inana

För mig som är livrädd är det inget litet snitt. Jag vet redan hur det går till och hur det ser ut.

Nej, det har inte varit något tal alls om det. Men som jag skrev i min trådstart: saker kan ju hända.

• Majsan72

Jag kan säga att precis efter att jag hade fött barn (för 5 mån sen) så kände jag att ALDRIG går jag igenom detta igen, ska jag ha fler biologiska barn så får det bli epidural och kejsarsnitt, som borde vara det enda civiliserade sättet att föda barn på.
    Tycker fortfarande att k-snitt verkar rätt fint. Man är vaken, sitter där och håller hand med sin partner, känner inga smärtor och vet att om 2 min får vi träffa vårt barn.

Men, känslor är ju känslor, och ska tas på allvar. Ring din BM igen och tryck på, säg att du mår psykiskt dåligt, så att hon inte bara tror att det är "vanlig" förlossningsoro.

• Inana

Majsan72: Hon vet hur det ligger till... Jag har även fobi för nålar och det krävdes en helt annorlunda metod för att få blod ifrån mej (de fick mjölka mina öronsnibbar i en timme tills de fick ihop 6 rör). Så hon vet hur pass skräckslagen jag blir när jag väl möter mina sjukvårds-fobier... Det går inte att tala mig tillrätta med logik eller lugna ord. Jag låser mig helt.

Det jag undrar lite över är: Vad händer på ett Matilda/Aurora-samtal? Bör jag ha min partner med som stöd? Har kommit in i en otroligt känslig period nu och har fått för mig att man lätt blir "överkörd" på sådana samtal....

Någon? Någon som vill berätta om sina erfaranheter av Matilda/Aurora-samtal?

• chemistry

Det beror nog helt på vem du får prata med från gruppen. Själv fick jag prata med en tjej som heter Ann-Therese och jag rekommenderar verkligen henne, hon körde absolut inte över mig utan lyssnade jättebra.
    Min förra grav fick jag prata med en annan där som mer körde över mig kan man säga. Hon hette Margareta.
    Jag gick dit själv utan min partner och tyckte det kändes bra i alla fall.
    Lycka till!

• Inana

Chemistry: Okay, men sitter man bara och pratar? Eller försöker de hitta lösningar tillsammans med en?

• chemistry

Först satt vi och pratade länge och sen försökte vi hitta lösningar. MItt första alternativ var att jag ville ha snitt och då skickade hon mig utan problem till en läkare för vidare samtal. Fast jag ändrade mig senare och då kom vi istället fram till en förlossningsplan som hon skrev ner till mig.
    I din plan är det ju jätteviktigt att det står om din nålskräck och att du vill bli sövd om det skulle behöva bli snitt mm.

• Inana

Chemistry: Okai. Jo det står om min nålskräck i min journal. Är bara så rädd för allt som har med snitt att göra. Allra mest är jag rädd för att bli nekad narkos. Det verkar inte som om man får välja det själv - dvs om man får vaket eller sövt snitt. Usch usch..

• 0Love0

Jag har ju redan berättat för dig hur jag upplevde det men hoppas att det går bättre för dig.

• Inana

0Love0: Och det tackar jag för. Jag vill givetvis ha både positiva OCH negativa upplevelser. Er ärliga upplevelse helt enkelt.

• magdaz

Hejsan1
    Jag tror att det viktigaste är när du träffar din Matilda branmorska att du är så ärlig som möjligt med din räddsla att du säger exakt vad det är som är mest skrämande . sen får ni tillsamans prata och skriva ner detta så att förlossnings personalen kan läsa detta innan din förlossning. Det finns alltid papper på Matilda mammor som man kan läsa när du kommer in. Och jag e helt övertygad att dom på teamet vill att du skall få en så bra upplevelse sommöjligt av din kommand förlossning, och alla på avdelningen med. Lycka till och jag e helt säker på att det kommer att kännas som en sådan kick när du har din lilla baby och jag lovar du kan bestiga berg efter detta.
    Mvh Magda

• magdaz

Jag vet att det e så jag lovar dig!!! Du e så mycket starkare än du tror. Och de e så goa på matilda teamet!!

• Inana

Dags för första Matildasamtalet om en och en halv timme

Svar på tråden Matilda-samtal i Malmö???