• jellona0507

Hur förbereda sig inför Anima samtal?

Jag har fått remiss till Anima (samma som Aurora) samtal redan imorgon. Jag är fast besluten om att jag ska ha planerat snitt, då jag får panik och är livrädd för kommande förlossningen.

Förra förlossningen började med igångsättning, och slutade i akut snitt. Det hela tog över 30 timmar. Under dessa 30 timmar var det ingen som förklarade vad som eg. skulle hända, utan alla pratade över huvudet hela tiden. Kände mig så ensam, liten och ynklig.
    Smärtan var inget problem, utan den hanterade jag helt ok. Är livrädd för att behöva utsätta mig för samma stress och oro som senast.

Har pratat med min psykiatriker, och denne håller med mig om att planerat kejsarsnitt är bästa utvägen för mig. Tänker på förlossningen så gott som hela tiden. Får panik ångest, och mår jätte illa. Vill slippa det, vill kunna njuta av graviditeten. Vill veta att jag får mitt snitt.
    Vet att Anima barnmorskan kommer göra sitt bästa för att få mig att inse att vaginal förlossning är bästa, men det är ju inte det, inte för mig.

Hur ska jag lägga fram min rädsla och oro för barnmorskan på bästa sätt? Kommer antagligen börja gråta, då jag är otroligt känslig nu. Hon kommer nog titta på mig som om att jag vore en knäppskalle.

//Busfröet

Minya ska bli storasyster! Lillasyster i magen! [v.23]
  • Svar på tråden Hur förbereda sig inför Anima samtal?
  • Lillemma

Har inte varit på något sånt här samtal men det är ju viktigt att du säger precis som du känner och börjar du gråta, så gråt. De har fått sett en massa tårar innan dina
    Lycka till!

• jellona0507

Några fler svar?

• Lova03

Om du skriver ner det du känner på ett papper kanske det går lättare?
    Jag skrev ett brev kvällen innan jag skulle på mitt möte som jag tänkte lämna,men allt bara rann ur mej på 5 min så sen var det klart o jag fick en tid till läkare.

Var hård samtidigt som du visar att du lyssnar på henne och berättar som det är.
    Det viktiga är att inte vika sig för en tid till läkare kan de inte neka dej ändå,det är ju inte BM som du ska prata med imorgon som beviljar dej snittet utan läkaren sen.
    Och den tiden kan de inte neka dej.

Lycka till o kramar på dej

• jellona0507

Tack för svar!

Skrev en lång lista igår kväll om hur jag mår idag, hur jag känner inför förlossning, alla tankar om förra förlossningen. för och nackdelarna med snitt.
    Tänker inte ge mig. Vet vad jag vill ha, och det är ju mitt snitt. Så jag SKA prata med dr,
    och han MÅSTE ge mig tid för snitt.
    Antar att min psyk dr. kan hjälpa mig att få fram mitt ord, om jag inte själv klarar.
    Då jag förklarat för henne ordentligt varför jag vill ha snittet, och varför jag är så rädd.

Snart måste jag åka, ska vara på sjukhuset kl 12.
    Är såååå nervös!!

//Busfröet

• jellona0507
    Åååhh vad besviken jag är!!!

Samtalet med bm tog 5 minuter, och hon sa att jag inte har starka skäl nog för snitt!!
    Dock fick jag ändå remiss till dr för att diskutera vidare. Jag blev så ledsen att jag bröt ihop utanför, då kom barnmorskan och frågade varför jag är så ledsen.
    Förklarade då ordentligt HUR rädd jag är för förlossningen, då tror jag att hon äntligen förstog.
    Så den 30 maj ska jag träffa dr. Måste skriva en lista än en gång med alla för och nackdelar med snitt.
    Sen ska jag be min psyk dr att skriva vad hon tycker, då har förklarat för henne hur jag mår osv.

Väljer min psykiska välmående i första hand denna gång.
  • Lova03

Mitt samtal tog oxå bara fem minuter,men hon hade inte så mkt att säga till om.

Jag hoppas att allt kommer gå bra hos läkaren och säger han inget positivt,be att få träffa en annan läkare.Jag sa till dem att jag har ett hemskt kontrollbehov,att jag inte vill ligga i flera timmar med ångest och inte veta vad som kommer ske.
    Jag sa oxå att det inte är smärtan jag är rädd för och inte heller den där bristningsbiten,då verkade hon ta mej på mer allvar läkaren jag träffade.Sen talade jag bort henne så hon visste inte vad hon skulle säga.

Svar på tråden Hur förbereda sig inför Anima samtal?