• Nuet

AVA kiniken i St Petersburg

Jo,

om det är någon/några som läser detta och har upplevt AVA kliniken i St Petersburg så får ni hemskt gärna sprida information i denna tråden. Jag funderar på att åka dit för en ÄD. Men vad som är svårt är ju att veta hur seriösa de här klinikerna i utlandet är. Statistiken som står på hemsidan tex. Om ni vill delge mig och andra här era erfarenheter och resultat så blir jag mkt tacksam. Så småningom när jag nu genomfört ÄD så kommer jag att berätta i någon tråd för andra i ÄD tankar här på familjeliv hur det har gått. Det behövs mycket sådan information!!

Idag fortsätter jag att hålla tummarna för Sleepingbeauty!!

• Svar på tråden AVA kiniken i St Petersburg
  • Maura

Hej Nuet, jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag är också nyfiken så jag puffar lite Däremot kanske du vill hjälpa mig lite? Jag kan inte hitta någon statistik på hemsidan, vilka siffror har du fått tag i?

(håller också tummarna för Sleepy)

• Nuet

Jaadå. OM du går in på deras hemsida www.avapeter.com och tittar under fliken "About the clinic" (högt upp i mitten på sidan) så hittar du "our results" från 2005. 49,32 % vid ÄD längst ner i listan med resultat.

• Maura

Ok, tack Nuet. Det låter ju som väldigt bra statistik. Jag undrar så över de olika klinikernas resultat. EGV kliniken anger "bara" 34% chans och det är ju en milsvid skillnad mellan 49,32 och 34%!!!

Ava-kliniken i Lettland anger 45% chans medan två olika kliniker jag varit i kontakt med i Spanien anger att 60% blir gravida per ET. Vad skall man tro? Jag frågade faktiskt min IVF klinik här i Sverige eftersom man gärna tror att skillnaderna beror på att de olika klinikerna räknar på olika sätt men till min förvåning svarade de att jo, det kan nog stämma men å andra sidan är det en viss pris-skillnad också..

Vill gärna höra vad ni andra tycker och/eller tror. Kram M

• xanni

Nuet, hör av dig till Mirva, hon har erfarenhet av AVA St: Petersburg!

• Nuet

Ja och låt mig spinna vidare på tråden. Är det antal embryos som återförs som gör skillnaden i statistik? När räknar kliniken med att det är en graviditet? I Spanien skriver de urin test 2 veckor efter införande och efter ytterligare två veckor ett VUL då är det en konstaterad graviditet. De har också ett refund program som kostar skjortan där de räknar graviditetsvecka 13 som gränsen!
    I St Petersburg tror jag att även de räknade med graviditetstest och VUL innan de räknade det som en graviditet.

Hemsidorna för klinikerna är ju både information och reklam för dem. Svårt att få tag i all fakta tycker jag. Har försökt fråga en gynekolog men han visste ingenting.

Skriv gärna vidare om detta här i tråden!

• Maura

Skönt att höra att jag inte är den enda som "snöat in" på det här. Det här behövde jag aldrig fundera över när det gällde vanlig IVF, jag fick mina landstingsförsök och så var det bra med det. Med ÄD, som vo dessutom betalar själv, blir det ju till att välja klinik och det är sååå svårt.. Jag vet faktiskt inte vad som gäller vid EGV kliniken men efter vad jag kan få fram baserar sig de Spanska uppgifterna på VUL 2 veckor efter positivt gravtest, precis som du skriver. Den Spanska kliniken skriver också att ca 10% av de 60% som blir gravida tyvärr får missfall. Efter vad jag förstår brukar siffran vara 15-20% på andra kliniker, men kan det verkligen stämma???? Det låter ju hemskt högt!!

Min svenska IVF klinik trodde att äggkvaliteten var av helt avgörande betydelse. tex har man konstaterat sämre resulat vid ÄD i Danmark där endast kvinnor som redan genomgår IVF behandling får lov att donera ägg. Jag vet att de spanska klinikerna främst rekryterar sina donatorer från universitet (borde rimligtvis innebära unga kvinnor) och kanske är det därför de har så bra record?

• Nuet

Hahaha, ja du jag känner mig rent generellt insnöad på IVF och ÄD. Vi har precis försökt 2 ggr med IVF -utan resultat tyvärr. Sista gav positivt besked men slutade i missfall och ca 40tkr är borta. Så nu är det ÄD som gäller.
    Alltså jag tycker att redan 10% missfall låter mycket. Jag tror också att äggkvaliteten är avgörande. Det är därför jag lutar åt spanien trots den höga kostnaden, eftersom de verkar rekrytera sina donatorer från universitet och därmed extra fertila kvinnor?
    Var har du sett 15-20% missfall vid andra kliniker? och var på den spanska hemsidan stod det om missfallsrisk på 10%?
    Jag tror också som din svenska ivf klinik att Danmark inte är något bra alternativ - anledningen till att man gör IVF är väl problem av något slag?? Eller?

• isisisis

Maura.
    Vilken klinik har du valt i Spanien?Den i Barcelona?
    Har du varit i kontakt med dem igen?Vad ska du betala där?

Ja jag har ju valt EGV.Valde EGV både av ekonomiska skäl och läget.
    Hade jag bott i SThlm hade kanske St Petersburg varit ett alternativ.
    Barcelona kollade jag bara på den speciella försäkringen och 3 ggr behandlingen.

• Maura

Hej Isis, jag har inte valt någon alls än och om jag fortsätter i den här takten kommer jag att vara 100 år gammal innan jag bestämt mig .. blir ju helt villrådig ju!! Det är så himla dyrt och om det inte vore för att jag riskerar att bli sämre (endometrios) hade valet varit enklare. Ni lockar den spanska kliniken eftersom de erbjuder snabbare vård.. Det är så tungt att pengar skall behöva spela så stor roll.. Nåja vi får väl se, jag återkommer i ärendet. Kram M

• Maura

Oj Nuet, jag missade ditt inlägg.. Jo den spanska kliniken har sagt att ca 10% får missfall. Vet inte var jag sett de andra siffrorna, alltså 15-20 % och jag hoppas nästan att det är ett missförstånd. Om du väljer den spanska kliniken kommer du att ta ett trepack då? Det kommer vi aldrig ha råd med.. eller jo kanske om vi säljer huset och bilen ;-S men då blir det ju lite synd om en ev. bebbe.. vaaar skall den bo då??

• Nuet

Missfallsrisken hoppas jag också är ett missförstånd. Jag ska iaf boka in ett möte i Barcelona och då ska jag fråga läkarn om det är 10%. Läskigt!
    Såklart tänker jag skriva här vad mötet gav för information. Listan med frågor ska bli lååång innan mötet. Blir förhoppningsvis i mitten på juni.
    Visst skulle jag vilja ha 3pack, och alla möjliga trygghetspaket för att vara riktigt riktigt säker men så är det det där med kassakistan! Den är inte riktigt så välfylld och kan man någonsin få 100% garanti? Vi får se.

• isisisis

Jag tror MF-risken är som vid en vanlig graviditet.
    Hade det varit ens egna ägg hade MF-risken varit jättestor!
    Nu är ju ägen unga,så MF risken är nog betydlit lägre.

Ser fram emot din info Nuet! Kul. Lycka till.

• Tagetes66

Hej på er !
    Jag tror också mf-risken är som vid en vanlig graviditet.
    Eller vid en vanlig IVF (25 %) fast kanske något lägre.
    På min klinik i Åbo blir 60 % gravida och 40 % föder barn, så 20 % får mf.

Svar på tråden AVA kiniken i St Petersburg