• Maura

Chans att lyckas på de olika klinikerna?

Hejsan,

säkert en fånig fråga men skit samma

har varit i kontakt med EGV i Riga, de säger att chansen att lyckas vid ÄD är 36%. En annan klinik, i Barcelona, säger att chansen är 60%. Hur är det med de andra klinikerna, vad gäller i Sverige??

• Svar på tråden Chans att lyckas på de olika klinikerna?
  • Gravid 2007

Hej,
    Jag kommer precis från EGV och jag frågade Olegs hur stor chansen var att bli gravid efter ÄD. Han sa 36% men att det var individuellt. Jag hade lite större chans eftersom att jag fått två ägg som delat sig lite mer än genomsnittet och att äggen hade en fin struktur samt att min slemhinna var jämn och hade den riktiga tjocklek.Äggen odlades i 3 dagar.Det var 5 ägg fån början men ett var tomt och två delade sig inte mer än till 2-celler och dom andra två, ett med 12 celler + ett med 15 celler sattes upp. Han gissade på 40-45% chans att jag blir gravid.

• spencer

Jag skrev lite hastigt Madrid fast jag menar egentligen kliniken i Barcelona - Marqués Institute heter den (www.institutomarques.com). Om man vill till soliga Spanien så framstår CERAM i Marbella som ett bättre alternativ (www.ceram.es).

• Nuet

Ok, tack för dina svar. Det är denna klinik jag ska till för ett första besök. Tycker du att jag ska ta dina uppgifter och avboka detta möte för att det inte är förenat med god moral att göra en äggdonation där enligt din uppfattning? Jag kan inte göra det. Jag måste få reda på fakta först. Jag har försökt att leta på EUsidan men inte hittat rätt överhuvudtaget. Har du någon länk till denna undersökning? Jag kommer också att skriva till kliniken och fråga dem direkt. Ursäkta om jag låter kantig men jag blir både arg och besviken att läsa ditt inlägg. Om jag skulle presentera sådana uppgifter så skulle jag absolut lägga till den artikel/utredning du syftar till.

• Maura

Jag blir också fundersam över Spencers inlägg. Du skriver att kliniken i fråga medvetet överstimulerar donatorerna och att det är därför de kan garanterea ett resultat på 60-80%. Jag säger inte att du har fel, jag saknar underlag för att göra det men jag vill framföra den info jag har fått vid direktkontakt med kliniken. 1.) De garanterar 6 friska ägg per cykel. Skulle "din" donator inte kunna få fram så många ägg finns back-up donator. Det är inte på något sätt några skyhöga siffror. 2.) Enligt deras statistik blir 60% gravida per ET. ca.10% får missfall. De har inte på något sätt lovat mig 80%.

Precis som Nuet hade jag gärna sett länk till undersökningen du hanvisar till, för visst är det så att vi som mottagare har ett ansvar.

Till sist har jag två funderingar. Jag har hela tiden fått besked om att man helst undviker överstimulering. Inte bara för att det innebär en risk för den som blir överstimulerad utan även för att en överstimulering inte har någon gynsam effekt på äggens kvalitet. Man strävar generellt efter att få fram i snitt 10 ägg efter vad jag förstått. Man har kunnat visa att hyperstimulering, alltså att ge väldigt höga doser av det stimulerande hormonet, har en negativ effekt på graviditetsfrekvensen. Varför skulle då Spaniens höga resultat hänga ihop med en regelmässig överstimulering av donatorerna?

Givare i Spanien ersätts som regel bara för arbetsbortfall, resor och ev. sjukfrånvaro och det verkar inte rimligt att kliniken i fråga fortfarande skulle ha tillgång till givare om de regelmässigt behandlade sina givare illa. Överhuvudtaget känns tanken på att principen "donera av medkänsla" skulle hänga ihop med systematiskt utnyttjande skev. Det hade i så fall verkat mer troligt om det samtidigt fanns stora pengar för givaren att tjäna på att riskera sin hälsa. Förstår ni vad jag menar? Detta är inte ett inlägg i debatten skall givare få betalt eller ej. Jag skulle gärna betalt "min" givare om jag kunde. Detta är inte ett påhopp på Spencer, ditt inlägg är välkommet jag kommer att göra vad jag kan för att försäkra mig om att en ev. donation går så etiskt till som möjligt. Kram M

• Nuet

Inlägg om statistiken från Marques Barcelona, på deras hemsida skriver de att det är 42-67% chans till graviditet med äggdonation. Snittet är 51,9%. Variationen är beroende av ev manlig nedsatt fertilitet. Jag skrev också och frågade och fick till svar att generellt sett blir 60% gravida, men att vi skulle diskutera vår individuella chans vid det första besöket.

• Maura

Hej Nuet, jag har helt missat att det står ngt om detta på deras hemsida. Men å andra sidan blir jag så stressad av hela kittet runt IVF / ÄD att jag säkert utvecklat stress-relaterad blinhet I alla fall, tack för infon. till mig sa de 60% rätt av och det är ju en viss skillnad. När skall du dit? Du får gärna inboxa svaret om du vill. Om vårt besök blir av blir det förmodligen snart så det hade varit kul att hålla kontakten

• Nuet

Hej, har fått svar från kliniken (vad det nu är värt).
    Här är mitt mail till dem:

Dear Claudia,
    It has come to my knowledge that Instituto Marques is under investigation from the EU department? Is this true? What is the issues here? Could you send me information regarding this? Or is this a rumour without substans?

och deras svar:
    There's nothing to worry about. We were making an information campaign for women wanting to become donors. An european country sued us. There was an investigation at the end of the past year that showed that the demands were false end the governement dismissed the demand of this country for being false.

Jag vet inte om jag uttryckte mig tydligt nog i mitt mail till dem. Tänkte lite slarvigt att så många stämningar kan de väl inte få? Men det var jag inget om egentligen. Antingen är de helt ovetande om Spencers uppgifter om stämning eller så ljuger de...

• Sleepingbeuty

Gravid 2007: Låter ju helt otroligt med två med så många celler.det måste väl ha blivit nästan blasocyster?
    Trodde inte man kunde räkna när det gått över ett visst stadie.
    Nu får vi verkligen hoppas att de tar sig!!!! Jätte spännande .Håller alla tummar som finns!! Hade varit kul att få ett + från EGV kliniken nu.

Jag är på ruvar dag 8 från EGV. Kram på dig!

• Maura

Hej Sleeping, tänk att det redan är dag 8!! Jag håller tummarna för fullt och försöker följa dig i de olika trådarna så gott jag kan

Jag tänkte beställa tid för provtagning enligt dina tidigare inlägg. Skall titta igenom allt senare idag och hoppas att jag får lov att kontakta dig om det är så att jag inte får rätt på det! Kram Maura

• spencer

Det var tråkigt att jag gjorde dig (Nuet) ledsen och arg. Jag skrev mitt inlägg i ett försök att ställa samma svåra frågor till andra som jag ställer till mig själv eftersom det är bara från andra i samma situation som jag kan förvänta mig empatiska och igenkännande svar. Jag är nog så långt ifrån en moraltant man kan komma, men jag var nyfiken på Madridkliniken och hittade uppgifter som gjorde mig betänksam - se t.ex. www.europarl.europa.eu - parliamentary questions - P-2520/06.

Jag skulle inte beskriva mina efterforskningar som särskilt rigorösa eller metodiska - och det är heller inte jag som lämnar uppgifter om 80% eller stämningar. Däremot om överstimulering - eller snarare misstankar om - och där har jag varit otydlig.

Maura har helt rätt - överstimulering för att få fram så många ägg som möjligt lönar sig knappast. Jag menade snarare att man låter donatorer lämna ägg vid fler tillfällen under ett år (eller annan period) än vad som är nyttigt för kroppen. Att det skiljer sig en del åt i "garantier" mellan Madridkliniken och andra kliniker både i Spanien och andra länder var det som först väckte mitt intresse. Hur kan det komma sig att de vågar garantera antal ägg?

Jag kände mig till slut tvungen att välja bort Madridkliniken eftersom det råkade vara om just den som jag hittade negativa skriverier. Jag gjorde inte valet med någon större glädje, särskilt inte efter att mitt första försök på AVA i Riga misslyckades. Men livet är ibland så pissigt förskaffat att man måste bestämma sig för nåt. Och jag valde vad jag uppfattade som det bästa möjliga alternativet.

• Maura

Hej Spencer,

tack för ditt svar. Jag tror egentligen inte att Nuet blev arg, jag upplevde snarast att hon precis som jag var intresserad av att ta reda på mer om det du skrev om. Tyvärr är livet, precis som du skriver, onödigt tungt -inte minst för oss som kanske insett (efter långa utredningar och IVF försök) att våra ägg inte fungerar som de skall och att vi inte kan få barn på "vanligt" sätt. FL är ett underbart forum där man kan få mycket hjälp och stöd men samtidigt stöter man ofta på inlägg där skribenter helt godtyckligt strör pseudo-vetenskapliga "sanningar" runt sig och det är ofta det sista man behövber i vår sits. Så känner jag inte för ditt inlägg, jag har dock svårt att riktigt se rimligheten i beskrivningen. Om det nu är så att det inte handlar om systematisk överstimulering av givarna utan snarare om att dessa får donera flera gånger per år och att det skulle medföra hälsorisker kan jag inte låta bli att undra hur de får sina donatorer att ställa upp på detta? Spanien är inte på något sätt ett fattigt eller underutvecklat land, donatorerna ersätts efter vad jag förstått enligt "Svensk modell" alltså för de utlägg de drabbas av i samband med donationen. Man skall alltså inte kunna "tjäna" pengar på att donera. Vi som har försökt stimulera fram ägg VET att det inte på något sätt är en picknick, det skall undersökas och sprutas, plockas och grejas... Många upplever att det gör ont och de flesta känner av hormonerna. Om jag inte upplevt sorgen av att inte kunna få barn på naturlig väg hade jag nog aldrig övervägt att donera ägg så jag måste inse att de människor som väljer att donera förmodligen är betydligt omtänksammare och generösa än vad jag är. Trots detta undrar jag hur många som velat donera flera gånger per år utan att tjäna något på det, utan helt av omsorg om andra? Usch ja, det är verkligen mycket att tänka på och jag erkänner direkt att även jag funderat på den etiska biten kring ÄD utomlands. Oavsett var jag vänder mig när jag försöker köpa ÄD behandlingar (som det ju är frågan om oavsett om man väljer Finland, Spanien, Polen eller Lettland mfl.) kan man ju inte med säkerhet veta att allt går helt ok till, eller hur? Jag kunde dessutom inte hitta sidan du hänvisade till. Kan du kanske länka direkt till den? Tack igen, mvh Maura

• Nuet

Nja jag blev väl lite irriterad - Spencer. Men jag väljer att avsluta min del i denna diskussion tror inte att det ger mig något. Lycka till Spencer med ditt val av klinik. Maura- hoppas vi hörs senare!

• Sleepingbeuty

Får jag fråga dig om det var ett FET du gjorde eller ett färskförsök?Räknar du dag 3 från dagen då de börjar tina uppäggen? För på EGV gör dom det kvällen innan.Eller hur räknar du? Eller bestämdes det att det skulle odlas till Blasocyst?Då brukar man ju vänta till dag 5.Undrar eftersom jag kom själv hem från EGV för en vecka sedan,.Du kan väl svara i min gästbok är du jätte gullig!

• Sleepingbeuty

Frågan ställer jag till gravid 2007

Svar på tråden Chans att lyckas på de olika klinikerna?