Hej Spencer,
tack för ditt svar. Jag tror egentligen inte att Nuet blev arg, jag upplevde snarast att hon precis som jag var intresserad av att ta reda på mer om det du skrev om. Tyvärr är livet, precis som du skriver, onödigt tungt -inte minst för oss som kanske insett (efter långa utredningar och IVF försök) att våra ägg inte fungerar som de skall och att vi inte kan få barn på "vanligt" sätt. FL är ett underbart forum där man kan få mycket hjälp och stöd men samtidigt stöter man ofta på inlägg där skribenter helt godtyckligt strör pseudo-vetenskapliga "sanningar" runt sig och det är ofta det sista man behövber i vår sits. Så känner jag inte för ditt inlägg, jag har dock svårt att riktigt se rimligheten i beskrivningen. Om det nu är så att det inte handlar om systematisk överstimulering av givarna utan snarare om att dessa får donera flera gånger per år och att det skulle medföra hälsorisker kan jag inte låta bli att undra hur de får sina donatorer att ställa upp på detta? Spanien är inte på något sätt ett fattigt eller underutvecklat land, donatorerna ersätts efter vad jag förstått enligt "Svensk modell" alltså för de utlägg de drabbas av i samband med donationen. Man skall alltså inte kunna "tjäna" pengar på att donera. Vi som har försökt stimulera fram ägg VET att det inte på något sätt är en picknick, det skall undersökas och sprutas, plockas och grejas... Många upplever att det gör ont och de flesta känner av hormonerna. Om jag inte upplevt sorgen av att inte kunna få barn på naturlig väg hade jag nog aldrig övervägt att donera ägg så jag måste inse att de människor som väljer att donera förmodligen är betydligt omtänksammare och generösa än vad jag är. Trots detta undrar jag hur många som velat donera flera gånger per år utan att tjäna något på det, utan helt av omsorg om andra? Usch ja, det är verkligen mycket att tänka på och jag erkänner direkt att även jag funderat på den etiska biten kring ÄD utomlands. Oavsett var jag vänder mig när jag försöker köpa ÄD behandlingar (som det ju är frågan om oavsett om man väljer Finland, Spanien, Polen eller Lettland mfl.) kan man ju inte med säkerhet veta att allt går helt ok till, eller hur? Jag kunde dessutom inte hitta sidan du hänvisade till. Kan du kanske länka direkt till den? Tack igen, mvh Maura