• valentina67

Chans att lyckas med ÄD om man är 40 år i förhållande till IVF?

Vilken chans har man att lyckas med ÄD om man är 40 år jämfört med IVF och jämfört med att bara prova själv, någon som vet???
    Hur är förrästen chansen att lyckas med IVF jämfört med att bara prova själv?? Hörde att den är lika om man är 40, stämmer det????

• Svar på tråden Chans att lyckas med ÄD om man är 40 år i förhållande till IVF?
  • isisisis

Jag vet bara att chansen ligger på ca 5% vid IVF behandlingar,även om det kan vara speciella omständigheter som kan öka chanserna.
    Det är ungefär samma procent vid hemmaförsök.
    Chanserna med ett donerat ägg är lika stora och något större som vid IVF behandling på en ung och fertil kvinna.
    Mf risken är inte heller lika stor efteråt,eftersom ägget är ungt.
    Även om man lyckas bli gravid vid 40 plus,så är risken för MF väsentligt högre,än för unga.

• MariaBCN

Jag har bara hört att % inte har så mycket med åldern att göra som med hormon värden såsom FSH osv. Åldern har givetvis en roll också, men det är ju väldigt individuellt hur länge man "kan få barn"...Vid äggdonation spelar ju inte din egen äggkvalitet in, och då äggkvaliteten ju hänger på hormonvärden, som dessutom påverkas av ålder, så ökar ju chanserna betydligt vid ÄD, jämfört vid IVF. I mitt fall så är chanserna vid IVF minimala, då min äggkvalitet är kass, pga högt FSH, samt ålder, medans jag vid ÄD ökar chanserna betydligt då ju äggen kommer från någon med bra värden, samt lägre ålder. Lite virrigt kanske..men kanske förklarar något...Kan i tillägg nämna att jag misslyckats med 2IVF men har en UNDERBAR ÄD dotter!

• Ankelankan

Chanserna vid 40 varierar beroende på vad man har för förutsättningar men är ändå markant sämre än när man var yngre. Om man försöker själv, utan hjälp har jag hört att chansen vid 40 är 5 %.

Jag har vid två ivf haft rikligt med ägg (12 resp 18 ägg) vilket, enligt vår läkare, innebär att jag har större chanser än den som har färre än 7 ägg per gång. Tyvärr har det ju inte inneburit att jag har blivit gravid ändå. Vår läkare menar att våra chanser vid en vanlig ivf ligger på ca 20 % och att de vid äggdonation skulle fördubblas om inte mer.

Det tål att tänka på. Även om 40% är mycket är det ju långt ifrån 100%...

Lycka till!
    Annika

Svar på tråden Chans att lyckas med ÄD om man är 40 år i förhållande till IVF?