• SoFo89

Hur får man stopp på det?!

Jag har en grannfamilj (äldsta dottern är även min kompis) som är hur trevliga som helst, jättefina människor osv. MEN en av döttrarna i familjen är inte mycket yngre än mig, tror hon fyllde 16år i år. Den här tjejen gör ALLT hon inte får, dricker, är ute på kvällarna och kan vara borta i flera dagar utan att höra av sig, skolkar, piercar sig. När vi/föräldrarna väl får tag i henne är hon oftast hos någon kille som hon knappt känner. Nu på senaste tid verkar det även som om hon går på några droger eftersom hon kan komma hem och vara helt borta och då är det inte som när man är full. Innan allt verkligen gick över styr daltade mamman rätt mycket med den här tjejen vilket antagligen gjorde det värre. Men för någon vecka sedan blev den här tjejen så arg för att hon inte fick gå ut så hon bet mamman i armen, sparkade sönder en av deras soffor och hoppade sedan ut genom fönstret och rymde, barfota.
    Det spelar alltså ingen roll om man drar in hennes pengar och ger henne utegångsförbud, jag har försökt prata med henne men det verkar bara gå in genom ena örat och ut genom det andra. Så vad ska man egentligen göra?
    Det är ju jobbigt för hela familjen att gå igenom det här, det syns verkligen hur dåligt dom mår.

• Svar på tråden Hur får man stopp på det?!
  • Cammmie

Om det är så att hon går på droger så kan inget hindra henne för att komma hemmifrån, hon tar sig friheten eller vad man ska säga... Hon gör vad hon själv tycker. Inget kan hindra henne. Eller jo kanske om man ringer till någon beroende enhet så hon kan lämna "pissprov". Så får ni ju se om hon tar droger eller inte. O om det är så att hon tar droger så är det inte bara en gång hon ska lämna prov utan flera gånger.

Jag vet inte alls vad man ska göra det ända är väl nästan att försöka prata med henne, men om det inte går så vet jag inte...

• Magnoliaa

Föräldrarna måste först och främst ta sitt ansvar!!!Se till att tjejen får hjälp om de inte klarar av det själva.

Om föräldrarna ej bryr sig och är oengagerade så borde du eller någon annan kontakta soc. Göra en anmälan!

• seglare

kanske kontakta socialen eller barnpsyk. Tror hur som helst att det behöver in utomstående hjälp för tjejen har uppenbarligen lärt sig att inte "lyda" sina föräldrar.

• SoFo89

Dom har faktiskt kontaktat socialen själva när hon började strunta i skolan, men tyvärr kunde inte dom hjälpa till och det fick inte heller tjejen att vakna upp lite =/

• SoFo89

Snarare sorgligt!
    Jag fattar inte hur en människa kan bete sig på det sättet och blåsa så många chanser.

• kercha

hej
    jag har en son som fyller 17 om två veckor,
    han hamnade snett med fel kompisar som sysslade med brott och droger, han fick gå till kuratorn på skolan och lämna urinprov, och samtidigt samtala med kuratorn om problem. Det var en bra hjälp för honom. Men det gick överstyr med kompisarna och han rymde hemifrån efter en brottningsmatch med sin far, han sprang ut barfota i februari, vi kunde inte hitta honom så vi var tvugna att ringa polis och efterspana honom, han kom självmant hem efter några dagar hos diverse kompisar. Då fick hans pappa honom att gå med på att vara över helgen hos en svägerska åt mej,(vilket jag inte trodde var nån bra ide eftersom det var bara en förlängning av problemet) när han väl skulle dit så rymde han igen så vi fick åter ringa polisen och efterlysa honom samtidigt som vi fick soc att ansöka om ett LVU lagen om vård av unga.
    Sedan fick vi ett tips att han befann sej på ett ungdomsställe i stan så vi ringde polisen och for dit själva också, då fick vi åka direkt med honom på ett jourhem utanför stan där han var den helgen.
    Nu har det gått 3 månader snart och han har börjat vänja sej vid att bo hos en ny familj. han har inte försökt att rymma och han har ej kontakt med sina gamla kompisar. så det går nog att hjälpa denna flicka ochså men man måste vara väldigt påstridig hos soc annars blir man inte tagen på allvar.
    ring soc och förklara problemet så kanske denna tjej får en ny start precis som min pojke fick
    kram kercha

• SoFo89

Vad skönt att det börjar lösa sig!
    Låter som att man ska fortsätta kontakta soc då, tack för hjälpen!

• MrJ

Socialtjänsten måste inleda en utredning efter en tredje anmälning. Dessutom kan drogerna vara en "bra" hjälp för att få hjälp för henne då som hället OFTAST ser väldigt allvarligt på drogmissbruk hos unga.

Svar på tråden Hur får man stopp på det?!