Ang förlossningsrädsla.
Jag är en av dem som har vart rädd för förlossningen, framförallt för hur ont det skulle göra. Var oxå rädd för att gå över länge samt att bli igångsatt. Var självklart här inne och läste allt jag kunde komma över, jag blev inte mer positv direkt. Naturligvis blev jag utsatt för både lång övertid och igångsättning (2ggr). Blev igångsatt med gel på 16:e "övertidsdagen", inget hände på hela dagen. Vi gick och vi gick men allt var lugnt. Dagen efter satte de in en "ballong" som skulle vidga upp det hela lite. 7 timmar senare ramlade den ut, inga värkar.. Jag fick höra att när den ramlade ut kunde processen vara igång och att man troligtvis kunde vara öppen 3-4cm. Var helt hundra på att den legat fel eftersom jag inte kändå något alls, men jag blev kollad och döm om min förvåning när bm sade att jag skulle till förlossningen eftersom jag var öppen 5 cm!! Jag fick värkdropp, ryggmärgsbedövning och lustgas. 6 timmar senare kom hon ut, 4450g och 52 cm. Självklart kändes det och man fick jobba lite men det är helt klart värt det. Vet inte om detta kan göra er lite lugnare men jag är iallafall glatt överraskad. Trodde det skulle vara MYCKET värre. Det kanske det blir nästa gång, men vem vet... Alla förlossningar är olika.