• Legally Blonde

Ångest och panik inför förlossningen - bara två veckor kvar...

Hej,

Kanske behöver jag bara skriva av mig eller så vill jag få lite handfasta råd från er som också har varit rädda... Jag vill inte ha några klämkäcka kommentarer från er som aldrig känt riktig rädsla inför förlossningen - det får jag tillräckligt av från välmenande släktingar...

Detta är mitt andra barn och jag är livrädd för utdrivningsskedet. Kanske för att det inte blev något sådant förra gången (slutade i snitt pga. att dottern inte roterade som hon skulle)... Öppningsskedet hade jag absolut inga problem med förra gången och det är inte smärtan jag är rädd för egentligen.
    Jag har inte haft sån rädsla att jag har känt att det varit nödvändigt att gå i Aurorasamtal el. liknande. Det har hjälpt att prata med min vanliga bm på MVC, och jag trodde att jag hade fått bukt med min rädsla, för de senaste veckorna har jag som förra gången sett fram emot förlossningen med den där skräckblandade förtjusningen som man ju ändå gör... Men inatt när vi skulle gå och lägga oss så kom ångesten igen! Grät mig till sömns efter en timmes samtal med min man.

Det som skrämmer mig är det väldiga trycket nedåt vid utdrivningen (som det skrivs så mycket om och som alla beskriver) samt den otäcka känslan av att kanske bli helt "borta" och innesluten i sin egen födsloupplevelse, att tappa kontrollen över smärtan där mot slutet - att känna att det kanske inte går... Ja, jag får panik vid tanken på att huvudet måste pressas ut och att hela underlivet/ändtamen typ måste vrängas ut och in, mer eller mindre...
    Jag vet ju att det SKA och BÖR gå eftersom vi kvinnor är skapta för att föda barn och eftersom så många innan mig har gjort det, men min rädsla är inte logisk - jag får ångest vid blotta tanken och jag blir irritabel, nästan på gränsen till aggressiv av den här pressen jag känner att "snart är det dags, det finns ingen återvändo".

Förra gången såg jag fram emot förossningen trots att jag var rädd för utdrivningen då också, men nu är jag så rädd att jag kanske inte kommer kunna slappna av och se fram emot det. Jag är rädd att min födsloupplevelse kommer att bli så negativ att jag inte kan älska mitt barn, att jag skall få en förlossningsdepression efteråt osv.

Tror själv att jag måste sluta läsa allt detaljerat om förlossningar nu, för det som triggade igång rädslan igårkväll var när jag hade läst några kapitel ur "Att föda" (Abascal) och jag känner nästan att för mycket detaljerad info om förloppet kan bli "för mycket". Förmodligen är det bättre att bara skita i att tänka på det för det går ju ändå som det går, ellerhur?

Vad skall jag göra? Hur skall jag tänka för att bli lite positiv igen? Vad har ni för tips ni som själva har varit/är rädda?

• Svar på tråden Ångest och panik inför förlossningen - bara två veckor kvar...
  • kultingen

Sitter i samma sits som du gör---.

Fast jag har BF+8 idag , å jag är så nervös så jag vet snart inte vart jag tar vägen

• Legally Blonde

Kultingen: Det kommer säkert att gå bra!! Vi får försöka "hänga med" bara och "låta det ske". Har du tänkt igenom hur du skulle vilja ha det med ev. smärtlindring osv?

Sen kan jag ju trösta med att man ändå får otroliga krafter och ett enormt adrenalinpåslag när förlossningen väl sätter igång. Det kanske inte gäller alla, men så minns jag att det var när min förra förlossning satte igång. Jag var iofs inte jätterädd innan den gången, men om jag var lite nervös så hade jag inte tid att tänka på det - det var mest spännande och coolt i början och sen hann man inte tänka - men det gjorde inte alls så ont som jag hade trott i förväg. Eeh, men så fick jag ju inte krysta ut den bebben då... Det var ju "bara" värkarna jag fick vara med om...

• Legally Blonde

Kultingen: Ser ju i ditt krypin att det är p_r_e_c_i_s samma sits för dig - andra barnet och kejsarsnitt med första!

Vad är du mest nervös/rädd inför?

• babyassistans

Hej igen....

Har läst allt du har skrivit här...Du är så rätt ute!! Det kommer att gå superbra för du har precis rätt inställning...Ha din bästa förlossning!!!

• Gumlan

Jag var nervös inför utdrivningen på andra barnet för att första barnet var jag borta av lustgas och halvt bedövad av EDAn så jag kände inte av utdrivningen, så denna gången var det ju som första gången typ. När jag väl fick börja krysta släpte all smärta, krystvärkarna var bara befriande observera att jag inte hade någon smärtlindring! Så det kan inte varit något sådant som gjorde det. utdrivningen var inte ett dugg jobbigt, jag kände inte alls av den där brännande känslan och att det käns som om allt ska vändas ut och in. Jag kände av ett tryck och att det stramade, men inget besvärande alls faktiskt. Jag kände att jag sprack,det sved till, men inte mer än så. Läs gärna min förlossningsberättelse med Elin Nu blir ju inte alls förlossningar likadana, men den kanske peppar er som är rädda för utdrivningen lite iallafall

• Legally Blonde

Tack Gumlan! har läst den och det lät ju helt fantastiskt! Hoppas att man kan få vara med om nåt liknande...

• kultingen

Jag är mest rädd för att nåt ska hända barnet,å att allt ska gå snett,..är ju inne på BF + 10 idag,,å vatnet började att sippra ut i går morses,är nu på ständig kontroll varje dag,,har värkar till å från,.men de avtar lika snabbt,tyvärr...kanske är man felkonstruerad??? Min livmoder vill inte jobba ihjäl sig precis
    Det blir igångsättning fredag morgon om inget händer,så då blir det väl försök till vaginal förlossning, å kanske slutar i sitt om det blir utdraget.
    Det blir bebis till helgen förhoppningsvis.
    Jag vill inte ha NÅGON bedövning , utan bara lustgas,.om det går,,fick massa skit sist, kvaddlar dropp EDA,,min kropp svarade inget bra på nåt av det,..kom aldrig igång alls.

Nä nu måste jag vila,,hade ordentliga värkar inatt mellan 22-3,sov inge bra,..som sagt ;är inte det minsta rädd för smärtan, den kan man klara,mest orolig för annat runt omkring!

• Legally Blonde

Kultingen! Lycka till nu då när det har börjat för dig!! Håller tummarna! Det kommer gå superbra - du klarar det - go girl!!

Du får lova att berätta hur det gick sedan. Fast vänta tills jag också har fött om du har något extremt jobbigt med i din berättelse .

• qti88

Jag var precis lika livrädd som du, såpass livrädd att jag fick bli igångsatt o 38+3.. Jag hade ångest inför utdrivningsskedet.
    Innan graviditeten tog jag ångestdämpande medel och antideppressiva. Under värkarbetet och krystvärkarna kämpade jag med ångestattacker. Men det gick! Barnmorskan som förlöste mig var jätte duktig, hon höll emot så pass bra att det bara blev tre ynka stygn!

• degan

Jag ska till och föda mitt fjärde barn, och tro deteller ej men jag har gått på samtal för min skräck. Det har väl kännts lite bättre men innerst inne så har jag en viss panikångest.
    Bebisen är beräknad den 17/5 men jag har fått tid den 7/5 för igångsättning då mina två senaste förlossningar var väldigt snabba. Jag tror att mycket av oron kommer av att jag fått kasta mig in i bilen och åkt i 160 till förlossningen(3 mil) och kännt att jag vill krysta innan jag är framme. Plus den enorma smärtan vid utdrivningen. Jag har ej hunnit med någon mer smärtlindring än lustgas. Man har liksom ingen kontroll..!
    Eller så är jag extra trög som inte fattar hur det är förrän fjärde barnet är påväg...

• carsha

Förstår precis hur du känner dig. Har två underbara killar sedan tidigare och väntar nu min tredje....och upplever det nog värst denna gång....tycker att det är superjobbigt.

• zazla

Du får gärna läsa min berättelse också, jag upplevde krystvärkarna som oerhört befriande, allt 2värkont" bara försvann och kroppen gjorde allt jobb själv. Tyckte krystvärkarna var bland det häftigaste av allt Lycka till

• Legally Blonde

Hej hej!! TS här!

Snabb lägesrapport:

Vår son föddes i onsdags morse den 2/5 klockan 04.26!! Han kom ut vaginalt!!! YES YES YES - jag kunde och jag vågade och det gick jättebra!!

Öppnade mig superfort - förstod inte förrän klockan 23.30 att det var på gång på riktigt. Klockan 01.30 kom vi in till förlossningen. Då var jag fullt öppen!! Sedan förflöt ytterligare 2,5 timme till att få huvudet att rotera ned helt i bäckenbotten. Krystvärkarna som jag hade fasat så mycket för började strax efter 04.00 och jag kan inte säga att jag kände dom så jättetydligt... Det berömda trycket nedåt kände jag dock av ganska tydligt och det kändes som om det bajsades en hel del . Krystvärkarna var tydligen lite korta för att göra någon riktig nytta, så jag fick värkstimulerande akupunktur klockan 04.13. Det satte verkligen fart på det hela - klockan 04.26 kom sonen ut på EN krystvärk!

Sammanfattningsvis upplevde jag visst krystningen som jobbig. Jag var ju även ganska trött pga. värkarbetet började på kvällen när vi precis hade gått och lagt oss + att det gick så fort. Men det var ändå inte på långa vägar så hemskt som jag hade föreställt mig det. Det brände när huvudet kom ut och visst sprack jag endel, men jag klarade det och det känns fantastiskt!! Hade dessutom ingen annan smärtlindring än lustgas - och det gick ju bra! Jag som hade laddat och förberett mig så just kring den biten - jag hade ju verkligen tänkt att jag ville ha smärtlindrig till utdrivningen!

Hoppas att min historia kan hjälpa andra som är rädda! Kram på er alla som har stöttat och peppat!!

• Gumlan

grattis!!!! va skönt att dte gick så bra

Svar på tråden Ångest och panik inför förlossningen - bara två veckor kvar...