• Storfegis

Volvo V70 -97 till -00

Hej alla pappor därute.

Har kikat litegrann på Volvos V70-modell, den "gamla".
    Vad har ni att säga om den?
    Är det årsmodeller man bör undvika, utrustningspaket man bör leta efter, vanliga fel?
    Behöver lite inputs från er som har lite erfarenhet av denna bilmodell.
    Vet ni serviceintervallerna?

• Svar på tråden Volvo V70 -97 till -00
  • Pzycic

Mycket bra och fina bilar det där. Gott om utrymme och bra komfort.
    Undvik gärna 97 och 98 då det är en annan motor i dessa, det gjordes senare en uppgradering av motorn som blev mycket bättre.
    Vanligaste felet på volvo är troligtvis krängningshämmarna. Inte speciellt mycket rost även om det börjar komma nu då dom börjar bli lite tioll åren, men annars lätt att hitta fina exemplar då det finns gott om dom.
    Undvik importbilar, speciellt från Italien eller liknande länder i nedre Europa då dom oftast har en mindre motor pga andra skatteförhållanden. Då tänker jag speciellt på T5 och 2.5T motorerna.
    Motorer som jag rekomenderar är 2.5, GLT, 2.5T och T5. Det finns några mindre motorer som t ex 2.0, men den rekomenderar jag inte, speciellt inte om du har tex AC i bilen då den tar en del av kraften och det kan jag lova att det märks.
    Svarar gärna på fler frågor om du vill.

• Nacka

jag har en ifrån 00, den går som en klocka och har gått över 20 000 mil.

• nassepånken

jag får väl utnämna mig själv till ordförande i "hata volvo"-klubben men... varför inte köpa en riktig bil? halvgamla volvobilar är så dyra att det är pinsamt och är det verkligen bra bilar? jag har en kompis som älskar sin -99 2.5t men det är nog den tråkigaste bil jag kört. framförallt irriterar jag mig på den usla komforten, volvo har försökt sporta till den med halvstyv fjädring, resultatet är en lika tråkig men obekväm bil. bränsleförbrukningen är fruktansvärd(över litern, automat). dessutom ÄR bilen fruktansvärt ful.

så varför inte ta pengarna och köpa en nyare bil av bättre kvalitet, typ mazda, skoda eller opel?

Svar på tråden Volvo V70 -97 till -00