• Qliana

Tusen frågor

Är det vanligt att ha en mycket lång latensfas?
    Är det vanligt att ha lika lång latensfas på barn nr två?

Ska EDA ta bort ALL smärta eller är det vanligt att man känner värkarna som stark mensvärk när man fått EDA?

Hur lång tid i allmänhet tar förlossning nr 2 - längre eller kortare tid? Är det någon av faserna som är kortare/längre?

Kan bäckenet vara för trångt trots att jag redan fött ut ett barn med huvudmått 33 cm (det andra barnet kan vara större...)?

Mitt barns huvud hade en stoooor vattenfylld (?) bula. Alla trodde hon var tagen med sugklocka - vad kan det berott på att hennes huvud såg ut så?

Jag var helt slut efter förlossningen och kunde inte ta till mig mitt barn (tyckte det vore lika bra om hon dog, att hon var ful) - är det vanligt att känna likadant på andra barnet?

Brukar man spricka lika mycket på andra barnet?

Har fler frågor men börjar med dessa....

TACK för att ni tar er tid!! Betyder mycket för mig.

• Svar på tråden Tusen frågor
  • lia76

Hmmm
    EDA tar inte på alla tyvärr.
    På mej fungerade den kanon... Kände inte av värkarna alls
    Kände bara att det stramade i magen då en värk kom, och när krystvärkarna satte igång så kände jag bara hur det trycktes på mot bäckenet

Normalt så går andra födseln fortare än den första.
    Jag hade värkar i 3 dygn, men jag krystade i bara 10-15 minuter.
    Så med andra barnet kan det gå fortare (menar då latens-fasen)

Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • Cheera

Svarar som lia76.
    EDA:n va super på mig och kände som lia men inte säkert att den funkar på alla.

2:an brukar gå snabbare men inte säkert.
    Med dottern hade jag värkar i 2dygn och krystvärkar i 8 minuter.
    Får väl se hur andra ter sig, men det är ett tag kvar.

Men har dom inte sagt nå om bulan? Dom på förlossningen, BB eller BVC menar jag.

Hur mycket man spricker beror nog på från förlossning till förlossning tror jag.

Du behöver inte känna likadant med nästa barn. Vet ingenting om förlossningsdep. Men har inte hört om någon som fått samma känslor.

• M26

Latensfas med nr1: ca 2 dygn
    Latensfas med nr2: ca 6 timmar (start med vattenavgång)

Hade EDA med 1:an och det tog bort all smärta. Hann inte få den med 2:an. Kände sammandragningar men ingen smärta. (På en tjej i föräldragruppen tog den inte alls.) Ska däremot inte lindra krystvärkarna. Tycker själv inte krystvärkarna är så farliga vad gäller smärta så jag tänkte inte på skillnaden.

Jag sprack mindre med 2:an, men väldigt lite båda gångerna.

Om du haft förlossningsdepression med 1:an ökar risken att du får det med 2:an. Jag hade det med båda barnen, även om det inte yttrade sig i att jag inte ville ha barnen. Jag var bara ledsen "utan anledning".

Resultatet:
    Nr1: En pojke på 50 cm och 3675g.
    Nr2: En flicka på 54 cm och 4286g.

Svar på tråden Tusen frågor