• Lunden

Är ananas nyttigt?

Òm jag väljer att ta en del ananasbitar till fisken och grönsakerna, är det ett bra val? Älskar ananans, men är det nyttigt eller bör man byta ut det mot något annat?

• Svar på tråden Är ananas nyttigt?
  • Johje

Ananas innehåller mycket fruktos och är den "inlagd" i sockervatten så är den inte så särskilt nyttig, då är det bra mycket bättre med grönsaker!

• Mia83

Det finns ju faktiskt färsk ananas också, som dessutom är mkt godare än den sötsliskiga inlagda.

• Johje

Om man utgår ifrån VV så är ananas som frukt begränsad äv en som färsk, medans t ex äpple och päron är fri mängd.

• Mia83

Begränsad ja, men det innebär ju inte att man måste/bör utesluta den. Mångfald är bra.

• Mia83

Nej, men ts frågade ju inte om hon kunde äta en ananas om dagen....

• Johje

Jösses!

Hon frågade om den är nyttig. Det beror ju på vad men syftar på vad som är nyttigt.

Det är nyttigt att äta fett, men i rätt mängder och rätt sorts fett.

Ska man gå ner i vikt så får man dra ner på allt... är man bara ute efter att äta nyttigt och inte gå ner i vikt så spelar ändå den totala mängden av ALLT man äter roll!

• Mia83

Det råder väldigt delade meningar om det du skriver.
    Många experter hävdar att man inte alls ska/måste äta mindre för att gå ned i vikt, så länge man äter rätt. Huvudsaken är ju att man rör på sig.
    Personligen tror jag att kroppen mår bäst av att få så mycket mat den behöver, av rätt sorter. Detta oavsett om man vill gå ned i vikt eller ej.

• brokig

Jag skulle vilja påstå att begreppet nyttighet alltid står i relation till något annat. Är ananas nyttigt? Det beror på vad du jämför med! Ja, om du istället hade ätit en chokladkaka, nej om du istället hade ätit broccoli.

Ananas är en frukt som innehåller mycket socker, men som de flesta frukter och grönsaker är den rik på vitaminer och mineraler. Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta minst 500 g frukt och grönsaker om dagen. Allt bör inte vara ananas, men en viss del kan absolut vara det.

• dessan59

jag har läst någonstans att Ananas(inte ur konserv) förbränner fettet vi äter. att äter du lite fetare mat, neutraliserar Ananasen det.

• Mia83

Hittade en del info som talar för att äta gott om ananas....

"Bromalin finns i ananas, men jag har inte kunnat hitta något belägg för att det skulle ha någon effekt mot övervikt. Inom naturmedicinen används däremot bromalin för att hejda inflammationer i kroppen, och effekten är vetenskapligt bevisad.

Men ananas är ändå bra när man vill gå ner i vikt. Det beror på att ananas har samma goda effekt som andra matvaror som är rika på kostfibrer och vatten. Och den innehåller inget fett. Ananas kan alltså rekommenderas om man vill banta. Massor av frukt och grönsaker tillsammans med fettfattig kost och motion är det bästa bantningsreceptet."

"Genom ananas får man magnesiumet. Magnesium är en mineral som behövs för nerv- och muskelfunktionerna och även för cellerna. Studier visar att magnesiumfattig kost kan leda till benskörhet. En fräsch ananas eller ett glas ananasjuice ger dig det dagliga behovet."

"Färsk ananas till efterrätt förbättrar ditt proteinupptag"

• Anton Chigurh
    Är ananas nyttigt?
    Visst är det nyttigt med ananas, dessutom sägs det förbättra smaken på mannens sperma. För dom det nu berör...
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Jazze03

Om du äter färsk ananas kan du efter ett tag märka en stickande känsla i gommen och på tungan. Detta är på grund av att ananasen innehåller ett enzym som heter bromelin. Bromelin är ett proteinförtärande enzym och därför irriteras både hud och slemhinnor vid kontakt med enzymet.

Bromelin extraherat från ananasen används inom medicinen bland annat som ett antiinflammatorisk medel som appliceras utvärtes. Forskning visar även på att bromelin potentiellt kan användas vid behandling av tarmcancer (se [1]). //wikipedia ..dok skall man inte tro på allt där men i alla fall.

• AnnaLüceraMehr
    Johje skrev 2007-04-11 12:13:55 följande:

Om man utgår ifrån VV så är ananas som frukt begränsad äv en som färsk, medans t ex äpple och päron är fri mängd.

Den är 0 points i min app. Fri mängd färsk ananas således.
Svar på tråden Är ananas nyttigt?