• målvakten

    Sedan eller kombi?

    Planerar första ungen i början av nästa åt (om allt går som det ska) och funderar på vad som är bäst att ha när det gäller bil.
    Jag är en inbiten SAAB:are så nått annat än saab blir det inte men min fundering är vilken av modellerna man ska välja rent praktiskt med tanke på att det kommer till komma några ungar osv.
    Till första ungen har jag valt att satsa på en Saab 9000.
    tycker dom är bra, sköna att köra och stora osv.

    Nu till frågan vad blir bäst att köpa av en saab 93 sedan eller en 93 kombi? (har tänkt mig aero utfarandet på båda)
    Är sedanen för knövligt när det gäller bagaget jämfört med kombin?
    Vilken tror ni blir bäst?

  • Svar på tråden Sedan eller kombi?
  • Jeffa

    Om valet står mellan Sedan och kombi så är det int elängre värt att diskutera... 15 år sedan hade kombimodeller hög ljudnivå och därigenom sämre komfort än en sedan, men nu har man hunnit ikapp, så det är alltså inte sämre ljudkomfort i en kombi. Då vinner man en herrans massa packutrymmen. Dessutom har kombibilar blivit så väldans mycket snyggare på slutet och där är SAAB lite pionjärer med i mitt tycke väldigt vackra linjer. De sluttande bakrutorna tar dock mycket utrymme, så därför blir nog vinsten större i en 9-5. Skulle alltså tycka att den är mer lämplig som familjebil.
    Annars kan man alltid gå på en Ford Focus. Den har enormt bra lastutrymmen jämfört med många bilar i en betydligt större storleksklass...
    Däremot vinner SAAB oftast i längden tack vare deras otroligt roliga grundtanke om turbo till alla...

  • målvakten

    I dag har jag kollat på 93 kombi och 9-5 kombi (igen) Jag prov körde även 9-5 kombi (07) med och har kommigt farm till att 9-5 har mer Hk, bättre lösningar och mer last möjligheter än 93:an så jag kommer satsa på en SAAB 9-5 Aero Sportcombi 2009 eller en 2010

  • zip

    varför måste man ha kombi???
    hade bmw 320 och två barn å de gick hur bra som helst.
    de kan ju vara lite hysteriskt de där

  • målvakten

    zip

    Behöver kombi efter som jag har mycket utrustning att släpa till och från träningen.
    Benskydd, klubba, magplatta och sånt tar plats, vill kunna ha möjlighet att få plats med barnvang osv om jag måste lämna ungarna innan träning.

    (Är målvakt om du inte uppfattt det )

  • DualC

    Min syster o hennes kille skaffade en 9'5 combi... finns juh även i Aero modell den oxo juh o är väll bra större en 9'3ans motsvarighet.

  • flowerbranch

    Måste bara vurma lite för Peugoet 307. Kanske världens tråkigaste bil att köra (iaf om man har 1,6 som jag) men faktiskt väldigt överraskande lastmöjligheter! Nu har inte knodden kommit än men jag har inga problem att ta en tur med tanten och tre jyckar.. sen är det ju ett plus när bilen drar 0,6 milen =)

  • zip

    målvakten...nä de hade jag inte sett, då blir det ju en helt annan grej. de är ju behovet som styr. man kan ju behöva kombi fast man inte har barn
    ha re

  • Odin

    Lånar tråden: Tänkte sälja min s60 och införskaffa en kombi inför det stundande barnet. Barnvagnen får, med viss demontering och möda, plats i det nuvarande bagageutrymmet men lite större utrymme skadar nog inte. Vi åker ganska mycket, då våra respektive föräldrar bor på olika ställen i landet, så med packning, barnprylar, julklappar etc så blir den nuvarande nog lite trång.

    Hade då tänkt mig en v40 eftersom jag inte riktigt uppskattar utseendet på v50, den påminner lite om en köttbulle på hjul.
    Någon som har några åsikter om detta? Är v40 rymlig, är den komfortabel? osv..

    Mvh

  • kontirio

    Odin,

    Inte V40 om du skall ha med packning. Hade själv en sådan, bytte snart bort den. hjulhusen tar stort utrymme, kanten in till bagaget är hög så man måste lyfta vagnen över den, över huvud taget mindre lastutrymme än man tror när vagnen är på plats. Hellre en V50 då, den lastar lättare och bättre.


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • LRX

    V40 tillverkades fram till 2005 och delade plattform med Mitsubishi Carisma, ingen av dessa har blivit direkt rosade av kritiker bortsett från framstolarna i Volvon... När V50 debuterade 2005 hade den tekniska plattformen redan testats i Mazda 3 och Ford Focus C-max (senare även vanliga focus), med övervägande positiva recensioner bortsett från buller i Mazdan och tveksamt kalibrerat antisladdsystem i alla tre. Volvo V50 är en helt annan (och bättre) bil än V40, men jag håller med om köttbullelooken. Jag har sagt detta förut men jag skulle (och ska) satsa på en Focus kombi.

  • kontirio

    Kan bara instämma om framstolarna, framstolarna i V40 skulle jag gärna tagit med mig till vilken bil som helst! Fast vad jag vet så är de i V50 likvärdiga i komfort. Dessutom är V50 mycket roligare att köra, köregenskaperna i V40 var väl på sin höjd mediokra.


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Jeffa

    Focus har störst lastutrymme i den klassen. Har nästan lika stort som v70, om man vill jämför amed en volvo. Den blir då en vettig kandidat om man vill räkna på lastutrymme/krona, så att säga... Sen finns ju andra saker att diskutera kring Ford som bil.
    Väljer man en etanolbil (Focus eller v50) har man däremot en del ekonomiska vinster att se fram emot...

  • Odin

    Jag tackar er för svaren. Tyvärr gjorde detta att jag blev än mer konfunderad kring bilköp. =)
    Etanol är väl en trevlig tanke, men är det verkligen en ekonomisk vinst? Jag har fått för mig annorledes.
    Uppskattar inte riktigt utseendet hos varesig Focus eller V50, men det pillret kan man möjligen svälja..

  • Knasen74

    Läste en av kommentarerna om Saab bristande kvalite och snorkiga säljare.

    Måste hålla med om att vissa saab försäljare/verkstäder (t.ex Malmö) är kvar i 50-talet där man helst ska stå med mössan i handen och tacka för att man får betala hur mycket som helst för en service. De är urkassa.

    MEN jag vill passa på och ge en eloge till Hörby handlaren som verkar göra ett väldigt bra jobb + en utomordentlig service-anda. Har hört att det ska vara en bra Saab handlare i Dalby oxå men har ej testa ännu.

    Älskar min Saab 9-3 -03 halvkombi och det är upp till bevis när första barnet kommer ifall den fortfarande duger.

  • Jeffa

    De ekonomiska vinsterna består i att man i fler och fler kommuner parkerar gratis, samt skattereduktioner, då miljöbelastningen är betydligt mindre än vanliga bilars.
    Focus är dessutom en väldigt billig bil att köpa, jämfört med de flesta andra...

  • målvakten

    Bilder på min Drömbil finns på mitt galleri

    Man skulle vart rik

  • Odin

    Jag fortsätter med min bilproblematik här.
    Nu känner jag att det mer lutar åt en bensinsnål rackare istället. Finns det någon rejält snål kombi?
    Annars är väl diesel en tanke. BMW 320d touring ser bra ut, på många sätt och vis. Drar 0,46 på landsväg.

  • målvakten

    Odin

    nu skriver du väldigt mycket OT

    Vill du diskutera vilken bil DU ska ha får du starta din egen tråd

  • mullek

    Tycker det låter som en bra ide att satsa på en 9000 till att börja med...När det gäller


    9-3ss eller 9-3sc så välj en 9-3sc..I 9-3ss får du knappt plats med en hoppfäld barnvagn i bagaget..Kombin rymmer betydligt bättre och är mer lättlastad..
    Om du därimot funderar på en 9-5 combi så välj ingen som är äldre än 04..De drar nämligen olja och Saab har vad jag vet inte kommit tillrätta med detta..Det är inte ovanligt med en oljeförbrukning på 2 lit på 2000 mil och då ska du tänka på att det bara finns 4 lit i motorn..9-3:an har därimot tyska motorer i sig och de har inte dom problemen..

    Mvh Uffe

Svar på tråden Sedan eller kombi?