• pelagonia

Göra egen gästbok till dop

Hur gjorde ni egen gästbok till dopet eller annan högtid ?

Har letat efter ideér men inte hittat något.
    Det finns gästböcker men de är så himla dyra.

Våran Viktor kom den 3/1 till Världen !!
  • Svar på tråden Göra egen gästbok till dop
  • dinos

du skulle kanske kunna köpa en helt vanlig pärm där du sätter in fina blad i de färger du tycker om, sen kanske du kan göra en fin blid på ditt barn i photoshop eller något där det står dopdag medmera och sen ta ut bilden antingen på din skrivare eller göra en riktig fotoförstoring och sätta på pärmens utsida..

annars kanske du kan kolla på olika scrapbooking sidor och försöka skapa något utifrån det..

• Karamellfabriken

Vi hade en gästbok vid vårt bröllop som är ett fint minne.
    Vi lånade en polaroid-kamera.
    Sedan fick varje gäst ta ett foto av sig själv (med hjälp förstås) , klistra in det i boken och skriva något fint.
    Det blev jättelyckat.

All you need is love
  • L och A

Jag håller på att klippa ut figurer (t.ex. hjärta, nallebjörn, barnvagn, fot m.m. ur vanligt papper som folk kan skriva hälsningar på och sedan kommer jag att sätta in dessa i ett speciellt album efteråt, med foto på den familjen/personen som skrev hälsningen!

Det blir kanske inte bara hälsningar utan även målningar eller teckningar osv. för jag skall ha ett bord där man kan låta fatasin flöda. På bordet skall det finnas, tuschpennor, kritor, vattenfärger, saxar m.m.
    Detta kan även vara roligt för barnen om de har tråkigt!

• Meria

Kommer göra en variant av Karamellfabrikens tips Inte en polaroidkamera, men en vanligt då... Alla får ta ett kort av sig själv och får varsitt papper med en massa frågor på. Inspirerat av en "Mina vänner"-bok. Alltså:

Hej Loke! Jag heter .... och är din .... (moster/farmor/kusin/mammas kompis).
    Min favoritfärg är ... och (osv).

Överst lämnas utrymme till den bilden de tog av sig själv Sen sätter jag in de i en pärm och det blir gästboken

♥ Decembergossen Loke ♥
  • pelagonia

Tack..

Meria skrev 2007-04-01 20:18:02 följande:
    Kommer göra en variant av Karamellfabrikens tips Inte en polaroidkamera, men en vanligt då... Alla får ta ett kort av sig själv och får varsitt papper med en massa frågor på. Inspirerat av en "Mina vänner"-bok. Alltså:Hej Loke! Jag heter .... och är din .... (moster/farmor/kusin/mammas kompis). Min favoritfärg är ... och (osv).Överst lämnas utrymme till den bilden de tog av sig själv Sen sätter jag in de i en pärm och det blir gästboken ♥ Decembergossen Loke ♥
    Låter oxå bra..Vad för pärm skall du ha ?
    L och A skrev 2007-04-01 20:14:29 följande:
    Jag håller på att klippa ut figurer (t.ex. hjärta, nallebjörn, barnvagn, fot m.m. ur vanligt papper som folk kan skriva hälsningar på och sedan kommer jag att sätta in dessa i ett speciellt album efteråt, med foto på den familjen/personen som skrev hälsningen!Det blir kanske inte bara hälsningar utan även målningar eller teckningar osv. för jag skall ha ett bord där man kan låta fatasin flöda. På bordet skall det finnas, tuschpennor, kritor, vattenfärger, saxar m.m.Detta kan även vara roligt för barnen om de har tråkigt!
    Var kan man hitta sådana figurer ?
  • Meria

Inte en aning, har inte kommit dit än Funderar på att köpa en vanlig och scrappa på den, vi får se

♥ Decembergossen Loke ♥
  • L och A

Jag skall nog rita själv eller så kan man skriva ut bilder från nätet och ha dem som mallar.
    Man kan ju ta vilken bild som helst fördet är ju bara konturerna som man vill åt, man kan även göra dem större om man vill ha större mallar.

• tinisen80

Finns bra material på panduro. Har bild på utsidan i mitt galleri. Om du vill kan jag lägga in lite på insidan oxå...

• pelagonia
    tinisen80 skrev 2007-04-02 09:21:42 följande:
    Finns bra material på panduro. Har bild på utsidan i mitt galleri. Om du vill kan jag lägga in lite på insidan oxå...
    Tack..ja det hade varit snällt
  • tinisen80

Den va lite svår-fotograferad, men jag gjorde mitt bästa! Jag köpte e guld o en silverpenna som alla skulle skriva med. Som du ser är det ju svarta blad, tyckte kombinationen blev snygg. Jag köpte lite olika band o smycken att deckorera de olika sidorna med.

• Skytten75

Vi använde boken "Mina första år" där fanns det några tomma sidor för anteckningar.

• tulip79

Gjorde en enkel med färgat, lite tjockare papper på utsidan o vanligt skrivarpapper på insidan. A5 format. Hans namn o foto på honom på utsidan. Slog hål o band ihop ryggen. Blev faktiskt snyggt! Hittade ingen jag gillade i butikerna häromkring...

Svar på tråden Göra egen gästbok till dop