• Marsplutten

Hur ska man göra?

Behöver lite råd!
    Min sambo har en dotter sen ett tidigare förhållande. Hans dotter är 3 år. Och hon är hos oss varannan helg! Min sambo och barnets mamma har väldigt svårt att komma överrens, bråkar jättemycket. Allt har gått jättebra på sista tiden. Det var meningen att hon ksulle komma till oss i lördag för vi skulle ha kalas här för hennes "lillasyster". Men i fredags ringde hennes mamma och sa att hon fortfarande hade ont i magen (vilket hon haft i en vecka) så hon kunde inte komma. Jag tyckte inte det var nått konstigt alls. Klart hon ska stanna hemma om hon inte är bra.
    Så idag ringde min sambo till henne för att kolla hur det var med sin dotter, hon svarade att det var bra. Sen berättade hon att hon inte varit på dagis och inte skulle dit denna veckan och tt det var jobbigt att vara hemma med henne för hon förlorad mycket penga. När dem hade pratat en stund sa min sambo att då komme rjag och hämtr henne som vanligt på fredag, då sa hon att hon inte tyckte de. Hon tyckte att hon kunde stanna hemma denna helgen för att hon hade varit hemma från dagis. Sen la hon på luren i örat på min sambo.
    Förstår ingenting.
    Har försökt att ringa henne men hon svarar inte. Hur ska vi nu göra? Ska vi åka dit på fredag eller?
    Får hon lov att strunta i att lämna henne till min sambo fast att det finns papper på att han ska ha henne varannan helg.?

• Svar på tråden Hur ska man göra?
  • Petris o Limpan

Sitter lite i samma sitts fast med en tjej på 12 år. Skit jobbigt! Verkar inte som om pappor har några rättigheter.

• carola1977

Klart pappa ska ha henne även om hon varit hemma från dagis. Han kan väl också ta hand om sjuka barn, om hon nu inte är frisk. Enda gången man, enligt mig, bör strunta i umgänge är om barnet är så pass sjuk att han/hon inte bör flyttas.
    Kontakta familjerätten i kommunen (där barnet är skrivet) om det fortsätter vara problem. Familjerätten brukar lyssna på pappor som är engagerade i sina barn.

• Luna73

Om flickan har haft ont i magen så länge och inte kan gå till dagis borde hon väl ändå ta henne till en läkare som får kolla vad det är. Hon måste ju ändå ha ett läkarintyg till fk om ungen har varit sjuk i över en vecka.

Sitter i samma sits här. Mamman till min mans dotter kan måla upp värsta sjukdomsbilden för att flickan inte skall komma hit. Många gånger har vi hämtat henne ändå. När hon sen har varit här har det inte varit några problem över huvudtaget. När flickan där emot blir sjuk HÄR och har legat i 39 graders feber har mamman envisats med att hämta henne ändå och kört henne till mammans hem som ligger ca 2 mil bort. Hon säger att flickan måste vårdas där eftersom det är hennes "stadigvarande boende", ett favorituttryck som verkar kunna användas i de flesta sammanhang. Min man har ändå sagt att han kan vara hemma och ta vård av sjukt barn, men hon har sagt blankt nej. När han har behållt henne en extra dag när hon varit förskyld har hon ringt och härjat och drog i gång en rättsprocess där hon sa att han "egenmäktigt" behållit flickan. Sen klagar hon på att hon har dåligt med pengar

Jag hoppas att det ordnar sig för er!!!

• Valkyriia

Klart ni ska hämta dottern ändå! Ni har papper på att han ska ha henne varannan helg. Om nu barnet är så sjukt att det måste vara hemma i två veckor, då har hon väl ändå varit hos läkare ? Och om hon nu har varit det så har hon kanske fått pencilin, vilket jag antar att ni inte är okapabla till att ge till barnet.
    Ring annars till familjerätten och fråga vad ni ska göra ? För om nu barnet är så sjukt att det inte kan åka från henne så borde hon ju vara på jsukhus (Då hon då kommer att ha varit hemma i två veckor från dagis pga sjukdom) och om det bara e magont så kan hon ju kry på sej hemma hos er.. ;)

Svar på tråden Hur ska man göra?