• Mia41

Vilken åldersgräns har er klinik i Sverige för IVF?

Jag och min man går på Carl Von Linné kliniken i Uppsala. Dom har satt en gräns på 42 år. Men om vi misslyckas med vår FET så vill vi gärna göra en ny IVF, fast då är jag för gammal för min klinik...

Undrar därför vilken gräns andra kliniker i Sverige har?
    Skulle vara jättebra veta vilken som tar emot ifall man är över 43 år.

• Svar på tråden Vilken åldersgräns har er klinik i Sverige för IVF?
  • Vitsippa65

Hej!

Jag gör inte IVF i Sverige eftersom jag är ensamstående - men jag kastar mig in här med en undran ang att ingen kvinna i Sverige fött barn med hjälp av IVF efter 44 - statistik har jag svårt att lita på när man inte vet förutsättningarna och så undrar jag om det kan bero på att i stort sett alla kliniker i Sverige har åldersgränser under 44???? Hur många 44-åringar har fått försöka? Men visst man ska förstå att det inte är nån enkel match troligen, vi vet ju alla att chanserna minskar väldigt fort efter 40 men det är ju som sagt också ganska individuellt. Själv är jag nyss fyllda 42 och har just gjort mitt andra IVF - ruvardag 3...

Glöm inte att det finns bra utländska kliniker som har högre åldersgränser och om man ändå betalar privat så kanske det kan vara nåt att fundera på i alla fall?

• 60talist

Mia41: Callanderska ligger i Göteborg

• Nejsan

Hej!

Vad jag förstod det som var att ingen kvinna som fyllt 44 år fått barn genom IVF i Sverige med egna ägg.

Hur många som försökt framgick inte, och det är ju en intressant faktor. Kanske någon av oss ska bli först?!

Upp ger vi iallafalla aldrig.

Nejsan

• Mirva

Här är lite statistik över hur många som fött barn efter 40 års ålder.
    www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,292747,00.html

Där står dock inte om det är med egna ägg eller IVF. Men det visar ändå hur chanserna minskar i takt med åldern, men det beror förstås också på hur många som försöker.

Vitsippa65: Jag är också ensamstående och försöker med IVF utomlands. Ska börja på mitt tredje IVF snart. Önskar dig ett stort lycka till!

• Nejsan

Hej,

Ingen uppiggande statistik direkt ... men man får väl se det som att det faktiskt funkar, allt bättre än 0 är ju positivt.

Lycka till Mirva, känner så för dig.

Kram

• Mia41

Hej alla som skriver!

Det här svaret fick jag när jag mailade till CvL och frågade om åldersgränsen:

Anledningen till åldersgränser är att chansen att lyckas blir mycket liten
    om man kommer efter ca 43 års ålder. Det känns inte meningsfullt inte
    meningsfullt att göra ett försök om vi på förhand akan säga att chansen är
    på promillenivå. Det känns då inte heller rätt att ta betalt för en tjänst
    vi inte tror på. Det kan säkert finnas de som gör behandling i högre ålder
    med det intressanta är ju om behandlingen har förutsättning att lyckas.
    Återförande av frysta embryon är ju en annan sak. De har den ålder de hade
    då man frös in dem.
    Om ni funderar på nytt försök ska ni därfrö inte vänta för länge till.

Så alltså borde man göra en himla massa IVF och frysa in så många ägg man bara kan medans tid är...

• Mirva

Nejsan: Tack! En varm kram till dig.

Mia41: Mycket sympatiskt svar, tycker jag.

Den kliniken jag går på har en åldersgräns till och med 49 år för IVF. Men min läkare där har varit mycket noggrann med att tala om hur små chanserna är, och det var med nöd och näppe jag fick göra mitt andra IVF. De har denna åldersgräns för de som verkligen vill även fast chanserna är mycket små. Så jag känner inte att de har en högre åldersgräns för att tjäna pengar på människors barnlöshet.

"Så alltså borde man göra en himla massa IVF och frysa in så många ägg man bara kan medans tid är... "
    Det finns läkre i Storbrittanien som har föreslagit att yngre kvinnor bör ges möjligheten att få frysa in ägg, så att de kan bli gravida när de blir äldre. Det har varit många diskussioner kring detta förslag.

• vilsen i pannkakan

Sahlgrenska, Göteborg har åldersgräns 41 år. då jag är 41 år och de sa att de inte ställer upp och hjälpa mig och min kille att få barn. De gör undersökningen och HSS(HysteroSalpingoSonografi) gratis, men kommer jag att behöva insemination gör de inte det. Den kostnaden ska jag själv få stå för. Jag hoppas det kommer hjälpa med HSS.

• molly09

Finns det någon ivf klinik som tar emot en man som är 60 år gammal och kvinnan är 30

• FrökenÖga

Jag vill bidra med min historia som verkar ligga lite utanför vad som skrivs i tråden. Jag började m IVF precis innan åldersgränsen i mitt landsting o fick mitt första barn på första försöket 4 månader innan jag fyllde 44. Eftersom det hade gått så bra (egna ägg) tillät de syskonstimulering o jag fick mitt andra barn, igen på första försöket, nästan på dagen två år senare, dvs några månader innan jag skulle fylla 46.

Det var IVFkliniken i Falun (privat) som hjälpte oss.

• Feebee30
    Jag tror att de noll resultat för kvinnor med IVF barn efter ålder 44 med sina egna ägg (noll resultat i Sverige) kan bero på att den strikta ålders avskurna intervall som verkar vara verkställas av klinikerna där borta. 
    Jag bor i Australien med min svenska partner. Jag är 46 och vi är aktuella patienter i en av Australiens ledande IVF-kliniker. Vi skulle gärna vilja att flytta tillbaka till Sverige (han är svensk, jag är australiska), men vi vet att vi helt enkelt inte förrän vi antingen bli gravid eller besluta att avbryta vår behandling. Och något att notera: min syster födde förra året till hennes sunda IVF tvillingflickor. Hon var åldern 44,5 år gammal, med sina egna ägg. 
    Ber om ursäkt för min grammatik - min svenska är inte bra, men jag ville låta dig veta att det är möjligt. Högst osannolikt, men om dina blod och hormoner och livmoderslemhinnan är bra, så är det möjligt. Det är därför vi fortsätter att försöka.
  • Sammet

Vet inte IVF Faluns högsta gräns, men jag fick med endast ett par månader kvar till 40 ett trepackspris av dem, trots att de rabatterna egentligen är för yngre.

De var också aktiva i att skräddarsy behandlingen efter min ålder, med Prasteron, IL-dropp, predinisolon och Fragmin.

Jag tror det kan löna sig att inte alltid tro på de gränser som står på klinikernas hemsidor utan ta personlig kontakt och kolla.

Jag är gravid med ett efterlängtat syskon nu :) (men fortfarande nervös som 17 för missfall..)

• molly09

Skulle själv vilja ta det syskon som finns kvar på privat kliniken i Falun ivf.

Men har hört att det är större risk att ett fryst embryo dör än ett färskt embryo som sätts in.

Så är lite tveksam om man törs chansa trots kostnad

• elisabeth1973

Hej jag är i samma sits fyller 42 i år och har fåt 1 ivf försök på min klinik som misslyckades och nu vill det inte hjälpa mig mera. Bor i mellersta norrland.. vart vänder jag mig? Falun har sagt ja men de är väldigt dyra.. finns det något landsting förhuvudtaget som tar emot mig? Är ensamstående. Kan fan tänka mig flytta till det län som hjälper mig för det är så himla dyrt att göra allt privat

• Endo44

Jag fick göra IVF:er förra året, fast jag hade fyllt 45.

Det var i Falun och dom gjorde ett undantag pga mycket bra AMH värden och för att jag nyligen blivit spontant gravid (ma v 10). Tyvärr lyckades inte ivf:erna ej trots fina embryon, och efter försök nr två ville dom inte göra fler pga dåliga odds. Doktorn rekommenderade att vi gick vidare med äggdonation och nu har jag precis plussat på första försöket efter ÄD i Finland :) Jag fyller 46 om en månad.

• susanba

Jag har fyllt 43 och Sofiahemmet kan hjälpa oss i höst men detta är syskonförsök.. Fick barn 2012 med 3 ivf och har fort bra AMH värde.. Men vet inte hur vi gör än..

• susanba

Men kontakta alla ivf kliniker du hittar och kolla deras statistik vad jag förstår ligger Sofiahemmet i top med ca25% lyckade ivf med födda barn 2014... Men hur den baseras vet jag inte bara o googla :))

• alnour

hej jag är 44 år och alla prov är ser bra ut med mig och min man men jag har inte ägg . I Falun gjorde befruktning men de misslyckas kan ni hitta annan klinik i sverige                                                    Alnour

Mvh

Svar på tråden Vilken åldersgräns har er klinik i Sverige för IVF?