• stolta andreas

Försäkringskassan...

Har problem som bara den att få rätt tyvär....

Jag jobbar helg och när jag tog ut mina första pappadagar skall försäkringskassan dra av 2.5 dagar på en helgdag för att det ska bli rätt för mig,men det vägrar tydligen dom att göra,så jag får då väldig dålig lön den veckan tyvär

eftersom jag bara jobbar 2 dagar i veckan,med försäkringskassans dagar kunde jag vara ledig i 5 veckor på 10 dagar,tyvär då med VÄLDIGT lite pengar.
    Hur ska man få dom att fatta att dom måste göra som mitt företag har saft och dom har även ringt ocj pratat med dom,men icke att don förstår......man kan tro att alla jobbar dagtid i hela världen.

Någon mer helg arbetare som råkat ut för detta och hur har ni löst det??? tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Försäkringskassan...
  • frömaster

Jag har ett liknande problem. Tillfällig föräldrarpeng, visst man är hemma 2 veckor. Men lönen för den perioden e betydligt mindre än min vanliga. Det är bedrövligt dåligt. Långa svarstider och krångligt system även om man har huvudet på skaft

• stolta andreas

Jo jag menar det,man säger att pappor eller att man ska vara hemma med barnen,men fungerar inte systemen så har man helt enkelt inte råd att vara hemma tyvär.....

• Jahapp

Hmmm...... egentligen inget problem eller??
    Du skriver att i och med att du jobbar 2 dagar i veckan räcker 10 pappadagar i 5 veckor, men med liten ersättning....... Du får ju helt enkelt ta ut 5 dagar i veckan i två veckor så får du troligtvis ut 80 % av din lön......

FK räknar ju ut din SGI och sedan får du ut 80 % av denna per dag som du tar ut. Väljer du då att endast ta ut 2 dgagar i veckan blir det inte mycket pengar, men det är ditt val. Man kan ju ta ut pengar från FK även för dagar då man inte skulle ha arbetat, d v s lördag och söndag, eller i ditt fall måndag till fredag.

Frömaster: Japp... lönen blir mindre, men du utför inget arbete. Du får 80% av din vanliga lön för att du är hemma med familjen. Rätt häftigt eller hur?

• stolta andreas

"Hmmm...... egentligen inget problem eller??
    Du skriver att i och med att du jobbar 2 dagar i veckan räcker 10 pappadagar i 5 veckor, men med liten ersättning....... Du får ju helt enkelt ta ut 5 dagar i veckan i två veckor så får du troligtvis ut 80 % av din lön"

Precis det jag också sa till FK men det vägrade dom att göra tyvär....sen får jag 10% ytterligare från mitt företag så det känns ju bra=)

Svar på tråden Försäkringskassan...