• Vrinda

Någon som plussat "på egen hand" efter 1½ år eller mer?

Jag och sambon har precis avslutat vår utredning och vi fick då veta att vi är oförklarligt barnlösa. Vi har försökt i snart 1½ år och måste försöka ytterligare 1½ år innan vi kan få ett landstingsfinansierat ivf-försök. Frågan är ju nu ifall man kommer att orka vänta så länge eller om man ska bekosta ivf privat... Läkaren menade att det fortfarande finns goda chanser att bli gravida på egen hand, men jag är själv rätt skeptisk till detta - det har ju inte funkat hittills! Hur länge har ni andra väntat innan ni påbörjat ivf? Finns det ngn som plussat efter att ha försökt på egen hand en längre tid?

• Svar på tråden Någon som plussat "på egen hand" efter 1½ år eller mer?
  • grynis

Vi försökte två år innan jag blev gravid, slutade dock i tidigt mf. Har sedan blivit gravid en gång/år men alla ggr har slutat i tidiga mf, förutom nu, blev gravid i somras och är nu gravid, går in i v.38 imorgon
    Så det finns hopp.
    Började försöka år 00/01
    Har också genomgått utredning men vi fick också höra at5t vi var oförklarligt barnlösa.
    Hoppas ni också lyckas snart!

• äntligen med barn

1 1/2 år men varade bara i 13v, sen MF. det är nu 11 månader sedan och vi väntar fortfarande på ett nytt +.

• krost

Varför måste ni vänta 1.5 år innan ni kan få göra landstingsfinansierat IVF?

• susanne78

vi höll på i 3 år innan vi blev gravida. Jag åt då pergotime.

• susanne78

Glömde säga att vi hade fått tid för samtal på IVF kliniken.

• LovaTösen

Vi hade försökt i 4 år innan vi blev gravida. Fyra dagar innan vår utredning skulle starta plussade jag. Det kom som en överraskning kan jag lova.

• Vrinda

Krost - Vi bor i Västerbotten och där gäller att man måste försöka själv i 3 år ifall man som jag är under 32 år och man inte har hittat nåt fel vid utredning. 3 år är väldigt länge tycker jag! Men jag ser ju på svaren ovan att det finns hopp att lyckas själv även efter längre tid.

• Buttelina

jag blev spontant gravid efter två år. vi var förklarade "oförklarligt barnlösa". sen när vår dotter va 10mån så blev det ett plus igen o då hade jag bara hunnit ha mens en gång. vi försökte inte ens bli gravida igen . lillebror kommer om 5 veckor...

lycka till o ligg i, i sovrummet

• Vrinda

Kul att höra Buttelina! Ja man får väl ligga i och hoppas på det bästa

• krost

Trist att bo i fel landsting då Vrinda. För 3 år är ju länge om man sedan blir tvungen att lägga till tid för behandling efter det...

• Vrinda

Ja visst är det! Dessutom bekostar landstinget bara 1 ivf-försök. Det har iofs resulterat i att det inte är ngn kö alls här, så nåt gott har det väl fört med sig också. Så ett enda försök är ju inte så mkt att vänta på utan det känns som att vi kommer att betala själva så slipper vi vänta 1½ år till. Kanske till hösten, så har vi gett naturen lite chanser till...

• Flisan79

vi var oförklarligt barnlösa i över 7 år och har 3 misslyckade ivf bakom oss. Nu har vi äntligen fått vår prinsessa för 3 veckor sedan. Graviditeten var spontan. Körde lite hemmakur dock, info om det finns på min sida.

• Vrinda

Grattis Flisan!! Kollade in ditt "recept" på hemmakuren och det var ungefär det jag redan tidigare bestämt mig för att prova också - kör igång redan denna månad. Hoppas det funkar för oss med!

• Mammina

Vi försökte i fyra år utan att något händer. Fick utskrivet Pergotime och väntade bara på att mensen skulle komma så jag kunde börja äta. Men den kom aldrig!! Sonen är idag 7 mån och jag förstår fortfarande inte att det bara kunde hända sådär efter alla år och alla försök. Ge inte upp!

• Chicago2005

Jepp...jag plussade i dag efter 2 års försök. Har tid på IVF nästa månad...men nu slipper vi förhoppningsvis det om allt går vägen...

Kram

• snusans mamma

Vill inte strö salt i såren men vi försökte ett år och blev sedan utredda som oförklarligt barnlösa.
    Jag var då 33 år så jag hade ju åldern lite emot mig.
    Det som senare visade sig var att spermierna var lite slöa så de "nådde " inte riktigt fram. Vi fick en flicka 2005 med hjälp av ICSI. Vårt försöt gjordes privat i Umeå.

Svar på tråden Någon som plussat "på egen hand" efter 1½ år eller mer?