• NattravN

Hur går en äggdonation till?

Jag undrar hur en äggdonation går till? Kanske en dum fråga, men kommer barnet få donerarens eller den "riktiga" mammans utseende? Är det tre arvsanlag som spelar in då?
    Hur många ägg ger man bort? Gör det ont? Tar det lång tid? Vart gör man det? Hur ofta lyckas en donation?
    Visst är de väl anonyma? osv osv. Berätta allt ni bara orkar, som kan vara värt att veta för en äggdonator!

• Svar på tråden Hur går en äggdonation till?
  • Maria 2

Barnet får donatorns och pappans gener.Den "bärande" mamman får se till att det blir en bra uppväxt-miljö och goda förutsättningar i livet.
    Donatorn får genomgå en nedreglering (nässpray) sprutor (äggstimulerande 10-14 dagr) och ett Äggplock (med lokalbedövning)
    Kan vara olika jobbigt med hormon-behandlingar men allt är oftast gjort inom 5 veckor
    Hoppas verkligen du funderar på att bli donator och tackar dig i så fall !!! Kram

• NattravN

Jag ska absolut bli donator, ja! Har tänkt på det i flera år, men det har inte varit tillfälle. Nu har jag fått två barn och känner mig klar med den biten för egen del! Jag ser ärligt talat inte uppoffringen? Hur kan det vara så fel och hemskt att ge bort de där äggen som ändå inte används till något av mig, liksom? Speciellt med tanke på hur oerhört värdefulla de måste vara för andra!! Nu ska jag bara amma färdigt min minsting, så ska jag komma till skott! Behöver mer info bara, känner jag!
    Hoppas det går bra för dig!

• NattravN

...och är det Cura-kliniken som gäller för oss som bor i Malmö och vill donera?

• Sleepingbeuty

Helt fantastisk inställning du har!!!
    Om du ska vara äggdonator så kommer du att nedregleras.Det finns en spruta eller spray man ger.Sedan ska du få en blödning, mensliknande.Sedan får du ta egna sprutor med hormonstimulerande ämnen som gör att du producerar fler än 1 ägg.När de mäter ca-18.20 mm, så får du ta en ägglossningsspruta: Pregnyl, så plockar dom 37 timmar senare , med en fin kateter.
    Men allt sådant får du intruktioner om av den kliniken du vänder dig till. Heka behandlingen kan ta upp till 4-6 veckor beroende på vilken variant de väljer att göra på dig.
    Donatorerna är inte anonyma i sverige.Barnet kan få veta vem du är när det fyllt 18 år.Men du har INGA förplikteler alls.
    Barnet föds ju med dina gener och med generna från sperman.
    Du ger bort all de ägg de plockar ut.Det finns olika % siffror på resultat.men brukar ligga mellan 25%-40% Ca.beroende på klinik. alla för sin egen statistik.
    Bor du i malmö så har ni väl ett sjukhus där MAS, samt att Cura kliniken är privat.Så det väljer du ju själv.

Själva hormonbehandlingen kan ju vara hormonellt jobbig, fast det är ju så individuellt.Likaså utplocker av ägg upplever många väldigt iolika om hur det känns. Du får ju lokalbedövning och smärtstillande.
    Har själv gjort IVF tidigare och upplevde det inte smärtsamt.
    Toppen för tjejer som dig!!

• NattravN

tack så mycket för svaret (och berömmet).
    Det låter helt ok tycker jag!
    Det verkar inte speciellt komplicerat heller, och värre smärta än förlossning tror jag inte det finns, så smärtmässigt är det nog med lugnt. Att barnet/barnen kan komma och knacka på när dom är 18 är inte något som skrämmer mig heller. Det hade ju bara varit roligt att få träffa någon som inte hade funnits annars. Samtidigt har jag full förståelse för att man aldrig får träffa barnet heller. JAG hade nog inte velat det om jag var den som fick äggen... Tror jag!? Svårt att förstå er situation, men jag blir skitledsen när jag föreställer mig någon sitta och längta så mycket efter en liten, medan min minsta ligger här i min famn. Känns så orättvist på något sätt!

Svar på tråden Hur går en äggdonation till?