• Gärdan

HUR äter du ett granatäpple!!??

Ja, jag undrar som frågan lyder...
    Det är ju så nyttigt och gott, men hur i friden
    ska man äta dem, något sånär civilicerat?
    Beskriv gärna väldigt detaljerat, från den hela frukten tills det att det glider ner i strupen
    Resten torde jag fixa!

• Svar på tråden HUR äter du ett granatäpple!!??
  • lokacitron

Jag äter kärnorna med en sked.

• ebben

trodde bara de "gick " att äta om man delar de.......o äter med sked .
    Det är väl liksom bara frön i de?? eller?

• Nyfiken gul

Så här gör jag:

Skär granatäpplet i 4 klyftor
    Med fingrarna särar jag på dom vita sega trådarna som man INTE ska äta.
    Äter klyftan som en apelsin - dvs tar en tugga och suger i mig fruktköttet.
    Gör så klyfta för klyfta.

Har även ibland provat med sked - men det blir bara kladdigt och fruktkärnorna bara sprätter iväg...

Det funkar också utmärkt att "tömma" granatäpplet på fruktköttet och ha det i en skål eller på en assiett och äta med sked eller tillsammans med andra frukter.

• Daniels brud

För det första så går det inte äta ett granatäpple på civilicerat sätt
    Jag skär äpplet som om jag ska dela det på mitten men inte hela vägen utan bara genom skalet och sedan bänder upp det med knivn. Saften skvätter då inte lika mkt och äpplet delar sig "rätt2 dvs i sina gena gångar eller vad man ska kalla dem. Sen delar jag hela äpplet i mindre bitar och plockar ut dem med fingrarna eller med liten gaffel.
    Gott och slabbigt!

• Cilota

Jag häller alltid ut innehållet på middagssalladen. Funkar perfekt som en söt dressing

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • ChicoChica

När jag var liten plockade vi dom från träden från flaket på vår jeep som pappa körde lite långsamt, sen drämde vi dom i kanten på jeepens flak så att dom sprack upp och så mumsade vi i oss det saftiga innehållet med hela ansiktet!!
    Prova det..

• Gärdan

Nämen, tack alla! Jag har nog inte varit helt fel ute då, men jag har säkert inte den rätta knixen för det blir ett enormt pillande och min man frågar alltid; är det verkligen värt det, älskling
    Ska verkligen testa alla era knep!

• Mirro

jag skär granatäpplet i fyra delar, bendar skalet bakåt och plockar med fingrarna ut "klasarna" av bär på insidan och äter de rakt av, eller separerar dem och häller dem i en skål. Granatäpple är min nya passion i fruktvärlden, dessutom den nyttigaste av alla frukter! Innehåller massor av antioxidanter.

• evaanderzzon

Jag delar i fyra delar och pillar ut kärnorna i olika stora bitar och lägger de sedan i en skål som jag äter ifrån (utan bestick).

• Angdev

Jag delar granatäpplet och sedan slår jag på skalsidan med en slev för att banka ut kärnorna. Sen kan man äta dom med sked, ha dom på sallad osv.

• Capt Janeway
    Angdev skrev 2014-01-02 16:40:56 följande:
    Jag delar granatäpplet och sedan slår jag på skalsidan med en slev för att banka ut kärnorna. Sen kan man äta dom med sked, ha dom på sallad osv.
    Detta är det "korrekta" sättet. Skrattande

Video:

">

Svar på tråden HUR äter du ett granatäpple!!??