Bilbarnstol
Hej,
Grabben är nu 5 månader och har redan växt ur sin bilbarnstol med sina 9kilo (Acta Graco, tror jag). Någon som har ett bra tips på vilka märken man ska leta lite extra efter eller verkligen undvika?
Hej,
Grabben är nu 5 månader och har redan växt ur sin bilbarnstol med sina 9kilo (Acta Graco, tror jag). Någon som har ett bra tips på vilka märken man ska leta lite extra efter eller verkligen undvika?
Denna länk kanske hjälper lite, eller så ta och googla lite på bilbarnstolar och säkerhet... www.testfakta.com/downloads/bilbarnstolar0606.pdf
Britax freeway köpte vi och den fick bra i testerna. Sen har vi en akta duo i den andra bilen och den är också kanon. Lycka till
Ett tips är att kika efter en bilbarnstol där man kan fälla ner barnet lite i mer liggande position när det sover. Vi köpte en Britax Eclipse på rea för 2200:-, där är stolen fastsatt i en ram så ramen är stilla medans stolen går att fälla i 4 steg med ett handtag under sitsen. Bästa investeringen hittills, särskilt som vi ofta har åkt långt med lillpojken.
Tackar.
Har läst lite om Britax tidigare och de ska vara bra. Ska nog åka till babyland eller nåt och se hur han sitter. Killen är ju så bred så han ser ut som en sardin i den vi har nu.
Kolla även Maxi-Cosi. Vi skulle köpt en sådan egentligen, men så sprang vi på Britaxen på rea (utgående färger) så vi tog en sådan istället. Både Britax och Maxi-Cosi är bra och stadiga grejer, skillnaden är nog mest att jag gillade den ferrari-röda Maxi-Cosi
Och förresten, det du skall undvika är den där bilbarnstolen med ett vred som man ställer in ligglutningen på. Den är helt värdelös, du ändrar bara lutningen på själva sitsen och inte på hela stolen.
Vi köpte en britax secura, riktigt nöjd med den. Den har även fått bra i krocktester osv. Det negativa med den är väl priset och möjligen att den känns "lite stor" och skymmer ena sidospegeln. Men det är möjligt att de flesta modeller gör det.
Lycka till.
Den Actan vi har nu skymmer högerspegeln.
Vi behöver en stor stol för han är så bred (9kg, 5 mån) och svärfar betalar
De flesta moderna bilbarnstolar skymmer högerspegeln, de är designade med höga kanter som tar upp smällen vid sidokollisioner.
Kör med BeSafe izi kid 2, lillan sitter mycket bra i den, man lutar hela sitsen mycket lätt, känns rejäl och är en testvinnare...
Izi kid är grym!