• Pappson

Hur vanligt är det med pappor som steriliserar sig?

• Svar på tråden Hur vanligt är det med pappor som steriliserar sig?
  • Bollibompa

Män som fyllt 25 år, är svenska medborgare eller är fast bosatta i landet kan, om de önskar, genomgå sterilisering.

Såvitt jag vet har man slutat med statistik på det här området men ...samtliga verkställda steriliseringar som utförs i Sverige är ca 6000-8000 per år och ca 20% av dom står män för så ...ca 1500-2000 steriliseringar på män alltså men då vet man ju inget om hur många av dom som är pappor. Sterilisering på män är ett mycket säkrare, lättare och billigare ingrepp än på kvinnor dessutom finns för de som ångrar sig en möjlighet att genomgå en så kallad refertiliseringsoperation, men man får räkna med att förmågan att åstadkomma graviditet blir starkt begränsad.

• cruZZe

Är själv på G att sterilisera mig bara jag får tummen ur röven. Tycker det är ett betydligt bättre alternativ än att gumman ska äta hormoner resten av sitt liv. Kondom funkar juh, men inte för mig.

• JonsteR

Jag umgås med tanken på att sterilisera mig. Jag är av samma uppfattning som cruZZe. Vi har snart två barn och är nog på det klara med att det räcker så. Vill ju dock vänta lite så man ser att allt går bra och så innan man tar det slutgiltiga beslutet. Det är ändå ett ganska stort steg att ta, så det krävs nog ganska mycket mer tankeverksamhet och ältande innan det blir verklighet.

• Pappson

Tack för svaren. Har själv gjort det och kan säga att det är ett snabbt o enkelt ingrepp. Eftersom man träffar både kurator o urologen innan ingreppet så får man gott om tid att ändra sig men jag hade bestämt mig tidigt o efter jag träffat kuratorn va jag helt säker och känner nu att det är helt rätt.
    Har tre otroliga ungar o fantastisk hustru så jag har allt jag vill,även om frun o jag skulle gå skilda vägar så vill jag inte ha fler utan tänker ta hand om dem jag har.

• davidsthlm

ja man fynderar ju också på detta.
    har precis fyllt 24 år men har två barn och känns som om det räcker så man har 1 år till att vänta

• Bollibompa

Som sagt det kan gå att återställa ... om än med nedsatt funktion men... man bör tänka på två gånger då man är ung, det inte är lätt att förutsäga vad som ska hända här i livet. Tänk noga igenom möjligheten av en ny familjebildning senare i livet eller att man omvärderar möjligheten att skaffa ett ännu ett barn i sin nuvarande familjsituation.

Svar på tråden Hur vanligt är det med pappor som steriliserar sig?