• JohannaF

Fråga om äggdonation

Hejsan!

Jag har länge funderat på att donera ägg, det känns så rätt ända in i hjärtat Jag har läst mycket fakta, men känner att jag vill tänka ett litet tag till innan jag bestämmer mig. Att jag kommer göra det någon gång vet jag säkert...men jag vet inte om jag är redo än. Jag har läst att man rekomenderar att kvinnan fött barn innan, vet någon varför? Kan donatorn riskera sin egen fertilitet om något går fel? Det är egentligen det jag oroar mig för, och funderar på om jag ska vänta tills jag fött egna barn

Tack på förhand!
    /Johanna

• Svar på tråden Fråga om äggdonation
  • Fiaflopp

Först ska du få en ros för dina tankar och din vilja,det är guld värt för oss som sitter där vi gör...

Det är ingen fara för din egen fertilitet men kanske det har att göra med om du fått barn med genetiska sjukdomar som dom vill se?
    Jag vet faktiskt inte...
    Jag har en vän som inte fött barn men som nu ska donera på HS...

• JennyCB

Jag har oxå funderat på att donera. Jag har gått igenom en IVF så jag vet vad som händer med kroppen. Kan vara jobbigt men tycker att det är värt det. Jag tvekar för att om 18 år så kan "mitt" barn komma och knacka på. Tänk om h*n har fått "fel" föräldrar eller nåt.
    Jag vet att jag tänker konstigt.

• JohannaF

Åh jag vill verkligen göra det! Vad underbart att göra ett annat par så lyckliga, att hjälpa till så att dom äntligen får ett litet barn efter alla tårar!! Det finns inget större!! Jag vill verkligen göra det här! Jag kommer gråta av lycka och av stolthet att jag jag hjälpa till.

• Mizz Maj

Jag tror att man rekommenderar att donatorn själv har fått barn innan av psykiska skäl. Tänk om du donerar ägg och sedan kan du inte själv få barn? "Felet" kan ju då bero på din man t.ex. även fast dina ägg var bra. Det är nog risk att man blir lite bitter eller något i så fall.

• JohannaF

Tack Mizz Maj för ditt svar, ja det är mycket möjligt att det är därför.

• MissC

JohannaF, vilken grej! Det är helt underbart att läsa om er godhjärtade människor som kan tänka er att hjälpa oss i vår barnlöshet. En stor kram till dig och lycka till! KRAM

• Glad 73a

Håller med Miss C! Det finns faktistk inte ord till er som vill "dela med er" av era ägg. Självklart finns det massa saker som man ska fundera igenom innan man går igenom det hela. Längtar så att jag kan gå sönder på att få besked om att det finns en donator till oss...KRAM

• JohannaF

Tack för era ord, dom får mig att känna mig ännu säkrare på att jag verkligen vill göra det här. Jag har pratat mycket med min sambo, och det känns så skönt att han förstår hur jag känner och vill att jag ska göra detta.

Jag har läst mycket om hur det går till att donera ägg, men inte hur det är för er som får äggen. Hur går det till, får ni ett samtal om att det finns en donator som passar er önskemål? Får ni läsa fakta om donatorn, som hårfärg och ögonfärg? Hur lång är väntetiden? Det är många frågor som snurrar i mitt huvud

Kram

• Kyoko

En tanke som även är att tänka på varför man nog skall ha fått egna barn först. Är att iom att man nedregleras och får hormoner vid ÄP så sätter det igång mycket hormoner och tom mammakänslor. Om man inte har fått barn innan kan ju dessa komma som en total överraskning. Man kanske fäster sig oerhört vid detta barn som då kommer vara ens första och det har väl rent psykologiska effekter att man kan bli oerhört deprimerad att man själv inte då får behålla och bära barnet.

• JohannaF

Tack för ditt svar Kyoko, jag har inte tänkt på det innan.

• PanterJez

Tänk att det finns så snälla och gulliga människor därute som vill hjälpa oss ofrivilligt barnlösa i sin strävan efter att få barn. Tack så mycket!

• kozzan

jag har oxå funderingar på att donera men det känns skrämande att barnet efter 18år kan söka upp mig och kanske har hamnat helt snett som Jenny skrev tidigare...

• kozzan

tänkte på en sak, kan man bli donator om man är överviktig? jar har lätt att bli gravid, 3graviditeter trots skydd och 1 utan skydd. måste man ta hormoner om man produvcerar många ägg på egen hand?

• LJF

Kozzan
    där jag ska donera måste man ha ett BMI under 30, det där med hormoner har jag ingen aning om.

Svar på tråden Fråga om äggdonation