• egil

WoW eller inte?

Är sjukt sugen på att börja spela WoW men vet inte om jag borde...
    Vet av erfarenhet att jag lätt uppslukas av spel och har svårt att sluta. Ska dessutom bli farsa i Mars.
    Har ju hört en del skräckhistorier, är det tidskrävande?
    Nån som har erfarenheter?

• Svar på tråden WoW eller inte?
  • Papput

Tjo..
    Om du vet med dig om att du har lätt att bli uppslupen i spel så rekomenderar jag inte WoW..
    Det är så enkelt att ramla dit.

Själv kör jag EQ2.. när jag blev pappa slutade jag vara "raidmember" i den guild jag med i och jag spelar nu 99.9% solo.

Ibland när det går så kör jag i grupp men säger till alla att jag närsom kan behöva hoppa ur.

Det fungerar för mig.

• MrCheese

Själv spelar jag WOW istället för att glo på TV eller spela andra spel. Det gör att jag får loss ca 6 timmar om dagen. Funkar perfekt

Spela inte WOW om ni inte är beredda på 2-3 timmar om dagen och börja DEFINITIVT inte raida om ni inte är beredda på minst det dubbla.

Skyll inte på spelet om folk inte klarar av att hålla det på en vettig nivå. Klarar man inte av ett MMORPG och ett jobb samtidigt utan att bli psykiskt knäckt så rekommenderar jag någon form av "men för helvete ta dig i kragen människa"-terapi

• MrCheese

En sak till:

Börja inte raida om ni är sådana som bara MÅSTE AFKa närsomhelst utan förvarning. Det är så in i helsike irriterande med folk som kör "AFK breastfeeding" eller "AFK child is crying". Fruktansvärt respektlöst.

Nu är jag lite väl bitter eftersom vi har varit med om 3 stycken nyblivna föräldrar i guilden sen starten och det är bara ett av paren som fortfarande spelar på hardcore-nivå utan att gå oss på nerverna.

• Kenneth

Tycker inte man ska spela WoW överhuvudtaget, inte annat än problem efter en tid!

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning!
  • digamond

mr Cheese...
    Jag förstår inte riktigt.. Du skippar tv tittandet och skippar även att spela andra spel.. och får då ihopp 6 timmar?

Du har inge barn va? I så fall förstår jag .. men har ni barn.. vart är tiden för dom? 6 timmar tv tittande ink lite spelande låter ju rätt hårt också.

Har en liten kännsla av att du är rätt fast i wow träsket.
    Med den attityden du har gällande afk osv.
    Vet vad du menar men visa lite respekt till de föräldrar i så fall som gärna vill vara med och hjälpa till för guilden med raid osv även om dom har nyfödda barn.

Well har man inte testat wow tidigare och just fått barn.. skippa det till vidare i alla fall.
    Det tar upp lite tid och skall man bara "leka lite" så är det ju en kostnads fråga.
    Kolla in nått annat som inte kostar nått att spela per månad i så fall, skulle jag ha gjort.

Kan meddela att jag lätt kommer att dra ner mycket mer tid på mitt wowande för barnet.

Men för er som lirar massor .. have fun... but remember its just a game!

• Tvillingfarsa

Jag har så pass små barn än så länge så dom nattas ju runt sju tiden och sover sen till 6-7 på morgonen. Så mitt spelande blir ju efter tjejerna nattats, men det brukar kunna bli en hel del.

• MrCheese

"mr Cheese...
    Jag förstår inte riktigt.. Du skippar tv tittandet och skippar även att spela andra spel.. och får då ihopp 6 timmar?

Du har inge barn va? I så fall förstår jag .. men har ni barn.. vart är tiden för dom? 6 timmar tv tittande ink lite spelande låter ju rätt hårt också."

Whoopsydaisy, jag tänkte inte på att detta var "Pappaforumet"!
    Jag såg en WOW-tråd och ville dela med mig av mina erfarenheter.
    Ursäkta mig och nej, jag har inte barn

"Har en liten kännsla av att du är rätt fast i wow träsket.
    Med den attityden du har gällande afk osv.
    Vet vad du menar men visa lite respekt till de föräldrar i så fall som gärna vill vara med och hjälpa till för guilden med raid osv även om dom har nyfödda barn."

Jag har erfarenheter av hardcore-raiding med folk som har barn och det har aldrig funkat. Man kan helt enkelt inte försvinna i 15-30 minuter för att man måste ta hand om sitt barn och låta de andra 39 sitta och vänta på en. Det paret som fortfarande spelar på hardcore-nivå turas om att spela sin karaktär i varje raid. Det funkar alldeles utmärkt.
    Jag har ingen som helst respekt för folk som låter folk vänta i 15-30 minuter varje raid. Sedan bryr jag mig inte ett dugg om anledningen. Kan man inte sitta i 4 timmar i sträck då ska man inte raida, åtminstone inte på den nivån.
    7

"Well har man inte testat wow tidigare och just fått barn.. skippa det till vidare i alla fall.
    Det tar upp lite tid och skall man bara "leka lite" så är det ju en kostnads fråga.
    Kolla in nått annat som inte kostar nått att spela per månad i så fall, skulle jag ha gjort."

Håller med. Finns tonvis med bra spel som man kan spela en timme lite då och då och ha stenkul istället.

"Men för er som lirar massor .. have fun... but remember its just a game!"

För oss är det snarare en lagsport än ett spel. Fast med skillnaden att röven växer istället för att bli mindre ju längre man håller på

• tobbenr1

Tjenare Allez!

Jag har spelat WoW tidigare, men på sistone gått över till att spela Guildwars istället.

Det finns flera anledningar, men framför allt två:

* Ingen månadsavgift

* Lvlcap vid lvl 20, gör att man inte känner sig omsprungen av en massa snoriga 14-åringar bara för att man inte har tid att lägga ner 10 timmar om dagen på sitt spelande.

Tycker inte att det tar lika lång tid heller att t ex göra quester, så frun är rätt nöjd med att jag inte sitter så långa stunder som förr.

Ska du spela en MMORPG så tycker jag att du ska testa den istället...

• Gnagarn

Intressant tråd!

Började spela WoW för drygt en månad sen och skall bli farsa i maj. Har varit beroende av ett onlinespel förut och unvek därför WoW från att det kom tills nu just för att jag inte ville trilla dit. Men nu känner jag mig säker. Har insett att livet utanför är alldeles för viktigt för att missa och spelar bara när andan faller på.

Enligt vad jag läst och sett så ett sätt att unvika att trilla dit är att inte gå med i nån guild. Kör lite PvP istället, då kan du logga på och köra lite (även där tillsammans med polare) och sen stänga av när lillen/lillan kräver uppmärksamhet.

Det är iallafall upp till TS. Känner du dig stark så varför inte. Är du tveksam kanske frågan är svaret... . Lycka till!

• Tooto

Hej alla! Jag har alltid lirat online spel.. Allt från CS.. daoc, AO, SWG och nu lirar jag wow med tjejen och har en unge på 8 mån.

Å jag har aldrig haft roligare!

Förut så var jag arbetslös till å från och spelade väldigt ofta men det gjorde även så jag tröttnade fortare.

Sen när wow kom så blev det inte lika mycket spel för att jag träffade min tjej lite innan och det slutade med att hon fick en dator och wow av mig i födelsedagspresent.. romantiskt va? =) Nerå.. det var bara en extra grej.. hon fick lite annat oxo.

Efter att knyttet kom så spelar vi tillsammans.. 6 st mammor och pappor. Några kvällar i veckan och vi har verkligen jätteroligt!

Har aldrig haft såhär roligt när jag lirat, antagligen för att det inte blir att man nöter hela tiden, utan att man verkligen ser fram imot dom timmarna man ska raida nån ny instans i BC.

Sen vet jag att vissa folk har väldigt svårt att kontrollera sitt spelande. Har själv ett antal kompisar som inte har haft kontroll på det hela utan nästan blivit av med jobb. Fast det handlar mer om personen i fråga än spelet.

Så man känner bäst själv hur man funkar. Som alltid!

• Tooto

-----------------------------------------------------------
    MrCheese

En sak till:

Börja inte raida om ni är sådana som bara MÅSTE AFKa närsomhelst utan förvarning. Det är så in i helsike irriterande med folk som kör "AFK breastfeeding" eller "AFK child is crying". Fruktansvärt respektlöst.

Nu är jag lite väl bitter eftersom vi har varit med om 3 stycken nyblivna föräldrar i guilden sen starten och det är bara ett av paren som fortfarande spelar på hardcore-nivå utan att gå oss på nerverna.
    -----------------------------------------------------------------

Ville bara citera detta inlägget oxo.

Du måste verkligen leva ett hårt liv. När saker som "AFK breastfeeding" gör dig så arg =)

Tror det kommer ligga mellan krig och hungersnöd på min globala problem lista. =)

Svar på tråden WoW eller inte?