• Sajja79

Missfall i vecka fyra någon???

Är det någon som fått upprepade missfall så tidigt att ni inte ens hunnit plussa?
    Jag har nämligen fått tre missfall samtidigt som beräknad mens, men tror mig jag vet att det varit missfall och inte mens... det verkar som de flesta får missfall i vecka 6-9...

• Svar på tråden Missfall i vecka fyra någon???
  • kapet

Har du varit hos  läkare och fått bekräftat att det var missfall?

• Sajja79

Nej, jag har ringt till sjukvårdsupplysningen och de sa att jag ine behövde göra det.
    Det var i alla fall inte mens vet inte vad det skulle kunna vara förutom missfall...

• kapet

Får man tre missfall utan att ha haft en normal graviditet emellan kallas det för habituell abort och ger anledning till utredning av gynekolog. Det kan då bero att den blivande mamman har muskelknutor i livmodern (ger oftare sena missfall) eller sällsynta missbildningar i könsorganen. För liten livmoder och en extremt bakåtriktad sådan är än mer sällsynta anledningar till missfall.

Det är oerhört psykologiskt påfrestande för en kvinna att vilja ha barn och få tre missfall, och man kan därför tycka att det är cyniskt att inte utreda kvinnan tidigare. Det finns två bärande skäl att vänta med utredning till efter tre missfall: dels är det inte helt ovanligt att man får två missfall före en lyckad graviditet, dels är utredningen både kroppsligt, psykiskt och tidsmässigt krävande för kvinnan.

Undersökningar som utförs i dessa fall är bland annat

gynekologisk undersökning röntgen av livmodern titthålsoperation blodprover för vissa antikroppar kromosomanalys av båda föräldrarna.
  • Sajja79

Jag har fått en tid för utredning, undrade bara om det fanns andra med samma problem som jag?
    Tack för svaret.

• wildamamman

Jag tror jag fått 2 stycken tidiga missfall trotts att jag har hormon spiral..Kollade dock inte upp det men vad skulle det snnars vara? Illamående och senare riktigt riklig blödning som var ihållande i ca 3-4 vackor..

• 68an

Jag fick ev. ett mycket tidigt missfall, var på kk där dom undersäkte mig osv. Testet visa negativt men läkaren sa att jag antingen fick ett mycket tidigt missfall eller så var det en hormonell blödning.

Det skedde iaf då vi försökte få barn. Månaden efter blev jag gravid och då blev det inget missfall.

• demira

Jag har fått ett missfall i v. 4 (i april -06). Har börjat blöda tre dagar innan beräknad mens. Plussat därefter, varit till gynekolog och fått det bekräftat. I augusti hade jag ett missfall (eller ma) som jag fick reda på i v. 9. Nu tror jag att jag precis fått ett till missfall i v. 4. Men jag har inte hunnit varit hos gynekologen än. Så visst kan man ha så tidiga missfall. Kram och lycka till!

• MinnY

sajja79- jag fick missfall i v 5 i sommras och jag ringde också sjukvårdsrådgivningen och frågade vad jag skulle göra men dom tyckte inte att jag behövde komma in på undersökning men jag tyckte att det lät konstigt men fick du samma svar så är det nog så det går till...

• Skogsgrön

Missfall är ju mkt vanligt, upp mot 30%. Siffran hade antagligen varit ännu högre om alla som fått tidiga missfall förstått att det var ett missfall och inte bara sen mens. Kolla upp det så du kan känna dig trygg, men det är nog inte så ovanligt.

• demira

Jag skulle i alla fall beställt tid till gyn. För mig satt fostersäcken kvar i en månad. När jag väl började blöda igen, behövde jag lite hjälp med att "dra ut" fostersäcken som fastnat halvvägs ute. Ursäkta detaljerna.....

• Sajja79

Demira: Jag har börjat utredning och därmed gjort undersökning, allt såg bra ut.
    Kram

• demira

Sajja79 - Vad skönt för dig. Jag var hos gyn i fredags och ska dit igen på tisdag för att se om det är ett till mf. Är det det antar jag att det blir utredning för mig också. Lycka till!!!
    Kram

Svar på tråden Missfall i vecka fyra någon???