Bilbarnstol volvo V70
Har en fundering kring bilbarnstol. Vilket märke är bäst? Skall man hyra eller köpa för den första tiden? Vilken/ vilka modeller passar volvo v70, med tanke på att den bilen har rätt korta bälten?
Har en fundering kring bilbarnstol. Vilket märke är bäst? Skall man hyra eller köpa för den första tiden? Vilken/ vilka modeller passar volvo v70, med tanke på att den bilen har rätt korta bälten?
Vi köpte en Akta Graco Autobaby med bas på Babyproffesen här i Borås 2005. Den gick på 1300 kr. Man kunde lämna tillbaka den efter 10 månader och få tillbaka 700 kr. Alltså blev det en hyra på 60 kr i månaden. Vi valde dock att sälja den vidare till ett par bekanta istället.
Köper du en med bas så är det inga problem med att bältet ska räcka till.
Som nästa stol valde vi Be Safe IZI Kid X1. Passar suveränt i mitten bak på vår V70. Den sitter som berget!
Skulle aldrig själv satsa på att hyra eller köpa begagnat, vet ju inget i regel på skicket om den varit med om skada osv. (ALDRIG).
Vi köpte också en Akta Graco men en "Logico S" på babyproffsen, 1695:- kostade den, inköpt för en vecka sedan. Men prutar inte ett öre på bebbens säkerhet i bilen.
Förresten, den är också med bas, så inga problem med bältet
Handlade en Akta Graco Logico i lördags, som är tänkt att användas i en V70. Det ska fungera alldeles utmärkt sa dom i affären.
Volvo borde skämmas.. Är ju knappt bältet räcker till för deras egen stol ens?
Håller med heckles att volvo borde skämmas. Det är ju otroligt att ett av de ledande märkena i säkerhetstänkande i fattar bättre. Det verkar som de gått ut ifrån en standardmall för att passa deras bil. Du skall var medellängd, normalbygd och sitta med stolen i mellanläge för att bältet skall kännas bekvämt. Alltså slutsatsen jag drar är att volvo v70 är byggd efter den svenska devisen lagom ( du skall icke stick ut)
Hur som helst så tolkar jag de svar jag fått ( tackar för dessa) att Acta Graco är det man skall satsa på och den skall passa volvo.
Om Akta Graco Cosmic XTP passar kan jag starkt rekommendera den, vi köpte våran på Barnens Hus, de hjälpte till och monterade den så det kändes säkert, vi betalade ca. 2000:- för den, fick den lite billigare i och med att det var en utgående färg. Tur att vi hade en säker stol, eftersom jag körde av vägen med bilen. Vår lilla dotter klarade sig utmärkt, fast bilen landade på taket, så den kan jag rekommendera!