• Anonym

jätte orolig efter artiklar jag läst om medicinsk abort

på tisdag ska jag genomgå en medicinsk abort på sjukhus. Men efter ja läst en artikel om en tjej som dog efter aborten, då hon blödde för mycket.. hon förblödee. så blev jag orolig. Tänk om jag inte vet om ja blöder kraftigt/normalt/lite.. man har ju ingen att jämföra med direkt. allså.. kan man helt plötsligt dö när man blöder efteråt ?? borde man inte få feber eller något först ?

• Svar på tråden jätte orolig efter artiklar jag läst om medicinsk abort
  • Anonym

Hatter: ingen är för UNG för att veta om man blöder för mycket...

• Anonym

När jag gjorde en medicinsk abort så ville jag göra den hemma pga sjukhusrädsla, men läkarn prata med en kollega till henne och de avrådde mig för det pga att det var en kvinna som förblödigt hemma, allt gick bra och idag är jag glad att jag tog de sista tab på sjukhuset för personalen titta till mig regelbundet och hjälpte mig när det var dax att byta binda, för lite snurrig var man av tab.

• Anonym (X-et)

Den som är ensam och störtblöder kan bli omtöcknad och svimma. Annars märker man naturligtvis om man blöder för mycket. Därför är det bäst att ha någon anhörig hos sig eller att stanna på sjukhuset.

• Mintsmak

Fick smärtstillande, sjukhuskläder, riskuddar, sängplats , satte in tabletterna kl 8 , började blöda redan halv 10.

ja gick ofta in på toa, det kom blod och klumpar mycket.. fick åka hem efter samnmanlagt 7 timmar.. blödde ca 4-5 av dom timmarna. Nu hemma så blöder jag då och då, behöver gå in på toa för och blöda då och då..

• Hatter

ID: 15407710: Klart man kan vara för ung för att veta bättre! Så om du har en femåring och hon ramlar och slår sig och blöder rejält...låter du henne bestämma om hon ska åka in till sjukhuset eller inte? Du kanke bara sitter i soffan och säger till dig själv att tösen nog kommer och berättar för dig om hon blöder för mycket....eller?

Om detta verkligen är din åsikt så hoppas jag att du inte är en förälder.

Tjejen som dog av abort, hennes föräldrar var ovetandes om aborten och hon själv var ovetandes om hur mycket det var normalt att blöda. Hon var bara en flicka, ett barn, och gick igenom det hela ensam. Hon visste inte bättre helt enkelt, och det var därför hon dog. Hade hon vetat bättre hade hon tagit sig själv till sjukhuset eller sagt till någon i omgivningen. Eller du kanske tror att hon begick självmord eller?

• Anonym (X-et)

Hatter,
    tror du inte att hon blev för svag för att orka reagera. Den som är gammal nog att bli gravid måste veta mer om vad som är normalt att blöda än vad en femåring vet. En femåring har inte ens haft mens men den som gör abort har troligen haft det några gånger.

• Anonym

Hatter: jag var 16 när jag gjorde abort, märkte DIREKT att jag bödde för mycke. Och jo jag är förälder till två barn dessutom!

Korkat att jämför med en femåring! Uppenbarligen så tänker du inte ens efter vad du skriver!

"Du kanke bara sitter i soffan och säger till dig själv att tösen nog kommer och berättar för dig om hon blöder för mycket....eller?"

hahahaha säkert att jag skulle göra så. lilla hatter skärp dig nu!

• Sandrah23

Man kan förblöda av medecinsk abort. Det höll jag på igår.

Fick första tabletten, började abortera dagen efter på den där jävla tabletten.

Jag blödde massor men tänkte det gör man ju säkert. Det avtog aldrig utan

Jag blödde igenom allt, till slut började jag svimma också.

Svimmade säkert sju gånger den kvällen. Vaknade upp i min egen blodpöl.

Dagen efter på morgonen skulle jag tillbaka till gyn o få dom sista tabletterna som skulle hjälpa till att kasta ut det sista. Jag hann aldrig så långt. Jag svimmade när jag kom

Upp på avdelningen. Dom tog HB (blodvärde) som va tok dåligt. Så dom tittade med VUL om rester fanns kvar , konstaterade att det blir inge fler piller. Utan det blir operation.

Jag fick två påsar blod, även järn intravenöst, sen på kvällen sövdes jag och det blev kirurgisk istället igårkväll. Läkarn konstaterade att hade jag sövts direkt jag kom hade jag inte vaknat igen. Så dålig var jag pga all förlorad blod. Så JA, man kan förblöda.

• Anonym (Maria)
    Sandrah23 skrev 2017-10-28 00:47:33 följande:

Man kan förblöda av medecinsk abort. Det höll jag på igår.

Fick första tabletten, började abortera dagen efter på den där jävla tabletten.

Jag blödde massor men tänkte det gör man ju säkert. Det avtog aldrig utan

Jag blödde igenom allt, till slut började jag svimma också.

Svimmade säkert sju gånger den kvällen. Vaknade upp i min egen blodpöl.

Dagen efter på morgonen skulle jag tillbaka till gyn o få dom sista tabletterna som skulle hjälpa till att kasta ut det sista. Jag hann aldrig så långt. Jag svimmade när jag kom

Upp på avdelningen. Dom tog HB (blodvärde) som va tok dåligt. Så dom tittade med VUL om rester fanns kvar , konstaterade att det blir inge fler piller. Utan det blir operation.

Jag fick två påsar blod, även järn intravenöst, sen på kvällen sövdes jag och det blev kirurgisk istället igårkväll. Läkarn konstaterade att hade jag sövts direkt jag kom hade jag inte vaknat igen. Så dålig var jag pga all förlorad blod. Så JA, man kan förblöda.

Tråden är 11 år gammal för det första...

Att man förblöder efter medicinsk abort är EXTREMT ovanligt.
  • Sandrah23

Men det höll på att hända mig. Konstaterade även läkare.

Så det kan hända. Men är extremt ovanligt ja.

• Sandrah23

• Anonym (M)
    Sandrah23 skrev 2017-10-28 01:08:37 följande:

Men varför posta samma sak i fem olika trådar som alla är 6-11 år gamla? 
  • Anonym (Maria)
    Sandrah23 skrev 2017-10-28 01:08:37 följande:

Men det skrämmer upp kvinnor helt i onödan.

Beklagar att det blev komplikationer under din abort, men starta i så fall EN egen tråd om din upplevelse.

Så onödigt att skrämma upp folk. Visserligen är tråden gammal, men ändå!
  • Sandrah23

Skrämma upp? Verkligheten ser ut sådan. Sen får man själv avgöra om

Det är värt med den risken. Folk är medvetna idag. Det är inte 11åringar som skriver sen postar jag från mobilen så blir det flera inlägg så är det föratt det inte postas direkt.

Jag är inte mer rädd föratt en sån abort drabbat mig. Enda jag är besviken över är föratt läkarna inte lyssnade på mig då jag bad om kirurgisk direkt föratt jag har negativ upplevelse från tidigare med abort.. då jag också blev opererad då det inte blev bra.

Dock var det inte såhär illa som denna att man förlorade två liter blod o svimmade o hade sig. Jag tycker man ska ta upp alla situationer i såna här frågor. För det döljs för mycket.

Em abort är inte bara en abort. Betydligt mycket mer runt det hela. Alla kroppar reagerar olika på diverse preparat/tabletter. Om du inte tål sanningen LÄS INTE! Alla aborter slutar inte med lite blödningar med diverse klumpar o lite värk. Varför ska folk inte meddelas eventuella komplikationer kring aborter också? SÅ DOM VET. För det är då ingen jävla läkare som meddelade mig att man kan blöda så man svimmar o sen kan behöva flera påsar blod o dropp o järn intravenöst o ligga kvar där ett helt dygn. En abort ska inte gå till så. O oftast gör det inte det .. men det kan o det ska folk ha i bakhuvudet!

• Anonym (M)
    Sandrah23 skrev 2017-10-28 01:58:52 följande:

Det är värt med den risken. Folk är medvetna idag. Det är inte 11åringar som skriver sen postar jag från mobilen så blir det flera inlägg så är det föratt det inte postas direkt.

Jag är inte mer rädd föratt en sån abort drabbat mig. Enda jag är besviken över är föratt läkarna inte lyssnade på mig då jag bad om kirurgisk direkt föratt jag har negativ upplevelse från tidigare med abort.. då jag också blev opererad då det inte blev bra.

Dock var det inte såhär illa som denna att man förlorade två liter blod o svimmade o hade sig. Jag tycker man ska ta upp alla situationer i såna här frågor. För det döljs för mycket.

Em abort är inte bara en abort. Betydligt mycket mer runt det hela. Alla kroppar reagerar olika på diverse preparat/tabletter. Om du inte tål sanningen LÄS INTE! Alla aborter slutar inte med lite blödningar med diverse klumpar o lite värk. Varför ska folk inte meddelas eventuella komplikationer kring aborter också? SÅ DOM VET. För det är då ingen jävla läkare som meddelade mig att man kan blöda så man svimmar o sen kan behöva flera påsar blod o dropp o järn intravenöst o ligga kvar där ett helt dygn. En abort ska inte gå till så. O oftast gör det inte det .. men det kan o det ska folk ha i bakhuvudet!

Svarar fortfarande inte på varför du spammat massor med riktigt gamla trådar om detta? 
  • Sandrah23

Jag vet inte när trådarna lades ut. Jag kan inte familjeliv.

• Anonym (M)

Och som tillägg, ja - i princip alla ingrepp man gör på kroppen innebär risker. Kirurgisk abort innebär också en viss risk, risken där är större än vid medicinsk. Sannolikheten att detta skulle hända dig var mindre än att du skulle råka illa ut vid kirugisk som du ville ha. Varför de nekade dig kirurgisk är ju omöjligt för någon här att svara på. Oerhört synd att det gick illa.

Men din kommentar om att "en abort är inte bara en abort" och "sen får man själv avgöra om det är värt med den risken". Du inser att alternativet till abort, att gå igenom en graviditet och föda barn kommer med betydligt fler risker och med större risker? Att det, otroligt sällan, kan gå illa vid en abort är inte precis ett argument för att inte göra abort, eftersom alternativet är mycket mer riskfullt.
  • Anonym (M)
    Sandrah23 skrev 2017-10-28 02:07:00 följande:

Jag vet inte när trådarna lades ut. Jag kan inte familjeliv.

Om du hade bemödat dig att faktiskt läsa det första inlägget i tråden som du svarade i istället för att bara spamma din egen berättelse så hade du direkt sett att tråden är såpass gammal. Dessutom måste du själv ha sökt efter "abort", "abort orolig" eller dyl. för att alla dessa gamla trådar skulle dyka upp. Så oavsett hur gamla trådarna är så har du suttit och spammat trådar du själv eftersökt. 
  • Anonym (Maria)

Kirurgisk abort innebär större risker än medicinsk abort, bara så att du vet!

En nära vän till mig förlorade flera liter blod i samband med sin förlossning. Det var illa.

Men inte letar hon upp gamla trådar där TS är förlossningsrädd, och berättar sin historia.

Vad är syftet med att göra så?

Anmäl läkaren om du tyckte du blev dåligt behandlad.

Och varför inte starta en egen tråd om du känner att du vill berätta din historia?
Svar på tråden jätte orolig efter artiklar jag läst om medicinsk abort