• Linnea4

Missfall pga antikroppar i blodet.

Hejsan!

Jag har antikroppar i blodet som ökar koagulationen och behandlas därför med blodförtunnande medicin. Antikropparna ökar även risken för missfall och nu försöker vi bli med barn via IVF-behandling. Första försöket misslyckades (dec -06). Finns det någon mer i liknande situation som vill utbyta tankar?

Linnéa.

• Svar på tråden Missfall pga antikroppar i blodet.
  • Linnea4

AHöst: Grattis, grattis!! Håller också tummarna! Äter också Folsyra, 500 microgram/dag. Det lär vara bra för att förebygga ryggmärgsbråck och bråck i hjärnan. Varför har du så hög dos?

Astrid: Jodå, det blev lite undrande blickar från värdinnan, men hon sa inget. Det regnade ju, så jag kunde med gott samvete skylla på vädret. Höll på att missa kvällssprutan och lilla Trombyltabletten! Fick smita in på toa lite hastigt mitt i middagen... Skulle haft mens idag, men den verkar vilja dröja. Förmodligen av helt FEL orsak. BLÄ! Det är pest och pina innan man vet hur det blir.

Har inte märkt någon direkt skillnad med mensen vid övergång mellan Waran och Fragmin eller tvärt om, förutom att jag fick betydligt rikligare mens efter att jag börjat äta Waran för ett par decennier sedan. Det är nog olika från person till person hur mensen reagerar på dessa läkemedlen, tror jag.

Blir det någon vinter i år, eller...?

Kram, Linnéa.

• Linnea4

AHöst: Ja, du hade ju redan svarat på frågan medan jag segade med mitt inlägg.
    Kram, Linnéa.

• AHöst

Nagon som har nagot tips att inte fa sa mycket blamarken av sprutorna?
  • Linnea4

AHöst: Min käresta är diabetiker. Han tipsade mig med att när sprutan är tömd så håller man kvar den i ca 5 sek innan man drar ut nålen till hälften, väntat ytterligare 5 sek innan man drar ut hela nålen. Då hinner huden dra ihop sig lite och man slipper (förhoppningsvis) blåmärke. Sedan brukar jag ta en bit papper och trycka lagom hårt mot injektionsstället en stund, det kan också hjälpa. Det beror ju på var på magen man tar sprutan. Vissa områden verkar alltid ge blåmärken, hur man än gör!

Linnéa.

• Loppan75

AstridEster:

Har aldrig bytt från Waran till Fragmin när jag upptäckt graviditet. Mina två tidigare graviditeter har varit oplanerade och oönskade, och ganska längesedan. Den första var t o m innan jag började med Waran. Jag har haft recept på Fragmin tidigare, för jag var hopplös att dosera Waran åt. Engagerade hela avdelningar i början av behandlingen. INR-värdet kunde hoppa från 1,3 en dag och 4,2 dagen efter. I vissa fall ändrades värdet åt fel håll vid en dosförändring. Så jag har haft Fragmin hemma och blivit ombedd att ta en som komplement när värdet var för lågt.

Som alla andra tog jag för givet att graviditeter kommer när man ber om dem och att jag kanske skulle få vara beredd på att få ett antal missfall innan det lyckades. Men givetvis råkar jag träffa en man som har mikroskopiskt antal spermier att bjuda på och plötsligt finns det inte utrymme för några missfall på vägen.

Att mensen påverkas av Waran är väl inte så konstigt. Jag blöder floder, men till skillnad från mens utan Waran, så går det över mycket fortare. Allt det tunna blodet rinner ut på några dagar och sedan är det slut. Nästan bättre än att det ska hålla på en vecka.

• AstridEster

Linnea4: Hur går det?! Lönande det sig att vara nykter på nyår?!

Loppan75: Tack för ditt svar. Vad märkligt hur ditt INR-värde verkar ha levt rullan! Det gör ju mitt också, men jag har en egen maskin jag kan kolla mitt värde med så jag kan ta täta checkar och hålla koll på värdet vilket är superskönt! Jag älskar min maskin!

AHöst: jag tror det finns ngn salva på apoteket som man kan använda mot blåmärken? Har inte testat det själv utan jag försöker att inte tänka på hur eländig jag ser ut på magen Det är ingen vacker syn!

So long! Vi hörs tjejer! Ha det gott.

• Linnea4

Astrid: Vet inte än om min nykterhet var förgäves... Skulle haft mens för några dagar sedan, men fått neg på stickorna. Hade normal mens i dec när vårt första IVF misslyckades och ägglossningen kom som den skulle. Nu undrar man ju varför mensen dröjer? Har alla normala menssymtom förutom rejäl mensvärk, det är bara själva blödningen som fattas. Är det vanligt att mensen strular efter IVF?

Kram, Linnéa.

• Linnea4

Astrid: Fick mens inatt, med tillhörande VÄÄÄÄÄRK!

• AstridEster

Bläääääääääääää för mensvärk - har haft det i två dagar nu bläääääääääääääääääääääääääääääääää..........Ont ont. Vi får kämpa på med allting - känns lite tungt att jag snart är 38 år och det verkar svårt med biologiska barn..... /Astrid

• tjorvig

Har inte samma problem. Har en annan typ av antikroppar.

Lycka till!

• Linnea4

Astrid:
    Förstår dig precis! Fyller också 38 snart och det känns grymt att tiden för fruktsamhet börjar bli knapp. Man kan inte annat än bli avundsjuk på männen som har betydligt längre fortplantningsperiod i livet. Men å andra sidan (som min kära sambo påpekade) så har kvinnan en unik position när det gäller bebistillverkning. Hon får ju en mycket speciell närhet och relation till barnet när det växer i hennes mage och vid amningen. Han har ju rätt i det, min sambo. Skulle det bli aktuellt med adoption så har vi liksom samma utgångsläge. Man kanske inte kan resonera så, men jag tycker att det ligger en poäng i det hela.

Kram, Linnéa.

Svar på tråden Missfall pga antikroppar i blodet.