• Mini27

Vikt på en 12-åring?

Hej,

min son är 12 år 154 cm lång och väger 32 kg. Han är väldigt smal men frisk och kry. Äter dåligt med grönsaker och frukt men annars rätt ok. Skolsköterskan sa att han ligger något under medel men rått honom att äta ltie mer.
    Han har inte så stor aptit men är ingen sportkille heller.
    Är det onormalt lite i vikt? Några tips?

Mini27

• Svar på tråden Vikt på en 12-åring?
  • Majsan70

LÅter ganska lite, men säger de att det är OK så är det säkert det.
    Min tjej som strax fyller 12 år är ca 160 cm lång o väger runt 42 kilo. Supersmal är hon så jag har svårt att se hur smal din grabb är. Men va sjutton..vissa männskor är pinnsmala o andra inte.

• Johje

Min dotter är 165 cm och väger 53 kg

• Emmixen

Jag är 137 cm och väger 25. Men man kan inte jämföra med mig på samma sätt för jag går ju inte och tränar inte på samma vis så mina muskler väger inte så mycket. Jag är underviktig också, men det har jag fått knapp på magen för och det hjälper mig att gå upp i vikt!

Några andra bra tips för att gå upp i vikt (förutom att äta mer då) är att ha lite rapsolja tror jag det var i sin portion. Ska funka!

• Mini27

Emmixen, vad då knapp på magen? Berätta? Hur gammal är du förresten?
    Ska testa det där med rapsolja, tack.

• Ajdan

Min 12-åring är ungefär 157 cm och väger ca 35-37 kg, är oxå jättesmal, och äter i stort sett ingenting (känns det som). Rapsolja till maten tror jag inte riktigt på till så stora barn!

• zigge4ever

När jag var 15 år : 165 cm och 36 kg hade Inte anorexia eller nån annan form av ätstörning, men i alla fall så fick jag äta mellanmål på skolan. Två mackor med smör på och standardmjölk, sen gick jag upp i vikt...Jag tror inte på att man ska "späcka på" en massa, utan låta honom äta vad och när han vill. Möjligen införa standardmjölk om ni köra med smalare alt. Kanske oxå med bordsmargarinet...inte Lätta eller nåt sånt, utam "riktigt" smör till honom.
    Jag tror inte att det är nån kris med hans vikt, men det kan väl vara bra att hålla lite koll. Sen kan man kanske ta med i beräkningen att om man inte har så mycket muskler - Muskler väger mer än fett...

Lycka till

• Meddelande borttaget
  • Anonym (a)
    Den tjejen skrev 2025-04-14 21:29:51 följande:

En 12åring som hänger på FL och letar upp en gammal tråd för att skriva om sin vikt? Prata med skolkuratorn, här kan det komma väldigt farliga råd.
  • Anonym (Mamma)
    Den tjejen skrev 2025-04-14 21:29:51 följande:

Jag är 12, nästan 160 cm och väger 45. Vill dock gå ner i vikt och känner mig tjock.

Jag är mamma till en jämnårig tjej och har ett par råd till dig. 

Sluta följa en massa kändisar och influensers på tiktok och liknande. många har inte ett hälsosamt liv även om det ser så ut. Det är ofta ett spel för galleriet oavsett vad de gör och de är ofta betalda och sponsrade för att marknadsföra saker och ting.  

Börja med att tycka om dig själv och din kropp, då kommer du att må bättre. 

Man bör inte och ska inte jämföra sig själv med andra även om det är lätt gjort. 

Framförallt - våga prata med dina föräldrar om dina tankar! Vågar du inte så prata med skolkuratorn eller en kompis mamma som du har förtroende för. 
  • Anonym (Nero)

kan nog vara bra att kolla upp. Känner en pojke som visade sig ha (barn) reumatism som hämmade tillväxten. De flesta barn med detta brukar klaga på växtvärk, han var en av de som inte kände någon direkt smärta, vid något tillfälle ryggont. De röntgade lederna och såg att de var inflammerade. Han fick medicin och den verkar vara latent nu. 

Svar på tråden Vikt på en 12-åring?