• Wipperman

Giftemål?

Snart är det daxs, våra tvillingar kommer snart
    Jag o flickvän är oförlovade och ogifta.
    Funderar lite på att/om det är läge att göra nåt åt det.
    Gifta sig nu?
    Gifta sig sen?
    Gifta sig överhuvudtaget?

Älskar henne, men samtidigt känns det väldigt konformistiskt och för mycket av ?mellan-mjölk, volvo V70, radhus, ur-tvättade/tråkade mysbyxor?.
    Men måste man verkligen gifta sig.
    Hur ni gjort och funderat?

• Svar på tråden Giftemål?
  • NiklasG

Vi gifte oss för nästan ett år sedan varit tillsammans i nio år då. Kostade nästan ingenting. Varken jag eller frugan var inne på stort kyrkbröllop. Vi gifte oss istället borgerligt och det var gratis.

Vi körde överaskning momentet. Berättade först om att hon var gravid o så på Julafton för alla. Sedan frågade vi bara närmaste släkt (syskon o föräldrar) vad de gjorde på torsdagen. Om dem ville fick dem komma och se oss vigas i stadshuset.

Efteråt hade vi dukat lite fint hemma och bjöd på något så enkelt som lasange.

Detta passade oss som handen i handsken. Och för att svara på din fråga om man måste gifta sig. Så nej det måste man inte.

Så vad du än väljer att göra så har du här ett förslag på billigt bröllop.

• Wipperman

Hm.
    Kanske ska fria, lite fränt att gifta sig med stormage.
    Vette tusan om jag skulle överleva svensexan

Tack för tips.

• NiklasG

Svensexan klara man sig ifrån (iaf jag) om man kör överaskningsmomentet.

Kompisarna sneglade länge o väl på ringen under nyårsftonskvällen innan en av dem frågade om vi förlovat oss.
    Jag svarade nej.. Men hon uppfattade inte det och frågade snabbt när vi skulle gifta oss.
    Jag svarade att det var det vi hade gjort.

Synd bara att jag inte hade kameran framme då, den minen var obetalbar

• Smilla10s Gubbe

Ett långt men tänkvärt inlägg (enligt mig själv ) följer nedan:

Som Tyrell sa tidigare så spelar det ingen roll för förhållandets skull, men det finns många praktiska aspekter på att vara gift.

Faderskapsbevis är en praktisk detalj....en kollega berättade som ett exempel att han numer, sedan han gift sig, kan ringa banken och sköta sin frus bankärenden eftersom de är gifta......är man sambo kan det behövas en betydande övertalning av bankpersonalen för att få göra sådana ärenden om det över huvud taget är möjligt! Han som bara levt med sin dåvarnade sambo i 3 år kunde aldrig få tillåtelse att göra något sådant innan de gifte sig. Detta är dock bara praktiska detaljer som man kanske kan leva utan eftersom man inte vet bättre!

Oftast tänker man bara på vad som händer vid en separation eller liknande tvister där sambolagen träder in och gör världen rättvis. Vad man däremot sällan tänker på är vad som händer om ens livskamrat avlider....vilket man oftast ser som en händelse vid 80+. Som jag har lärt mig, ni som vet får gärna rätta mig om jag har fel, så räddar sambolagen dig i mycket vad gäller tragiska livssituationer. Däremot de lite mer tragiska DÖDSsituationerna har du som sambo nästan ingenting att hämta!! DET är enligt mig den STORA skillnaden! Sedan går det gissningsvis att göra tillägg till sambolagen så att de är likvärdiga, förutom på en punkt.....arvsdelen!!

Nedan förljer ett exempel som en kollega berättade för mig och som jag spätt på för att förtydliga det hela:

Du är sambo sedan 7 år med en tjej som har en liten dotter på 8 år från ett tidigare förhållande, där flickans pappa inte visat något intresse för sin dotter. Ni har köpt ett bil och ett hus tillsammans och eftersom du har varit med och uppfostrat dottern så ser ni båda varandra som far och dotter och du har tänkt att du en dag ska adoptera dottern. Ni lever ett fantastiskt samboliv tillsammans och önskar varandra allt gott i livet, men har inte tänkt på vad som skulle kunna hända om något oförutsett inträffar. Plötsligt en dag så kör din kära sambo av vägen med sin bil och avlider och du står ensam kvar med alla era genemsamma lån och hennes dotter på 8 år. Hennes dotter ärver då sin mor till 100% och du står där UTAN sambo men kvar finns era genemsamma lån, ditt halva hus, din halva bil och hennes dotter som plötsligt inte är din över huvud taget....du har helt plötsligt förlorat allt du för ett ögonblick sedan värderade högst i livet!! Förhoppningsvis går nu din avlidna sambos livförsäkring in in och täcker upp hälften av skulderna, men på grund av din numera prekära ekonomiska situation måste du nu sälja din halva av huset och den ena halvan av bilen. Du kan givetivis försöka att ansöka om vårdnaden för dottern, som dessutom sitter på hälften av dina tidigare tillgångar, men pengarna kommer du aldrig åt förrän den dag hon fyller 18 år, så hus och bil kommer du inte att kunna behålla!! Din ansökan om vårdnad av dottern kommer du säkert i betydligt bättre dager om du ingått äktenskap med dotterns mor.

Detta är lite tankar som snurrat i min skalle efter att kollegan berättade om sitt och sina vänners livsöden...det berörde mig iallafall. Jag tyckte själv tidigare inte att det var så vilktigt att gifta sig, men min fru värderade det högt av personliga skäl så därför kom vi fram till att ha ett mindre bröllop med endast den närmsta släkten bjudna...kostade upp mot 20000 kr men då fick vi en hel del bidrag från våra föräldrar, så för oss kostade det kanske 10000 kr....helt klart överkomligt. Detta gjorde vi innan jag fick redan på min kollegas berättelse....kollegan däremot, sprang och gifte sig borgerligt inom kort efter det inträffade för att få den saken ur världen.....festen tänker de ta någon annan gång när det finns mer pengar i kassan!!!

• Wipperman

Hej,
    Jag har börjat googla giftemål och funderar på att agera runt jul.
    Stor-magen medför att det kan bli ett improviserat.
    Är själv gudfar för en 6 årig kille (som ska iväg och klättra med mig nästa vecka), efterlevande skydd är en viktig aspekt.
    Inom ett sambo förhållande måste man annars sätta upp inbördes testamente och reglera spelreglerna.
    Jag ska fria, men tänk om hon säger nej
    Kommer att kämpa för att inte drunka i ljummen mellan-mjölk.
    Symbol handling är att sätta in två barnstolar i Porschen så att tvillingarna får åka riktig bil när dom är tillräckligt gamla för att sitta i "framåtvänd" barnstol.
    Kommer att vara nervös för svensexan

• ingebus

Tycker inte att det är något att vänta på. Jag tycker du ska fria om det inte finns några ekonomiska eller andra aspekter som skulle kunna hindra dig eller er från att gifta er.

Det finns inga garantier för att äktenskapet ska bli bättre för att man väntar. Lycka till du har nu läge att fria till jul det blir en fin julklapp.

• Anders80

Äktenskap kan ju gå hur som helst, och som det redan påpekats så går det att gifta sig borgerligt och "komma undan" väldigt billigt. Och giftemålet i sig gör dig inte mer Svensson. Bara för att du är gift, har vovve, villa och volvo betyder inte att man måste bli som alla andra.

• countZero

Giftemål har inget med ?mellan-mjölk, volvo V70, radhus, ur-tvättade/tråkade mysbyxor? att göra, tycker jag.

Själv så har jag jämt tyckt att få barn är ett mycket större steg än att gifta sig, livet förändrar sig inte nämnvärt för man har gift sig, förutom att du blir en hel del fattigare om du har ett lite större bröllop. Jag bestämmde mig att jag skulle fria när jag insåg att denna kvinna vill jag ha som min barns mor. Sedan tog det dock ett tag innan jag vågade fria, men både bröllopet och svensexan var riktigt riktigt skoj.

• Wipperman

Har friat.
    Fick ja.
    Vi skall gifta oss.
    Ingen mellan-mjölk

• Smilla10s Gubbe

Wow Wiperman!! Det gick undan.....grattis!!

• countZero

Är väl bara att instämma med Silla10s Gubbe GRATTIS!

Snabba ryck måste jag säga, bestämmer sig en dagen, friar dagen efter. :)

• Wipperman

Tack för alla råd.
    Och grattis
    Rätt frän grej faktiskt.
    Hon blev glad
    Ett kyrkobröllop där inbjudningarna skickas ut 6 månader i förskott eller bara slinka in på rådhuset är inte riktigt vår grej.
    Vi tänkte därför göra ett "överrasknings bröllop" i samband med dopet.
    Vi bjuder in nära och kära till dop med vårfest.
    Det blir då på våra villkor och det blir något där vi står i centrum.
    Dop och överrasknings vigsel.
    Vi kommer sedan att chartra en båt som tar oss från kyrkan till ett värdshus där mat och bus väntar.
    Sen båt tillbaka och mera bus.
    För oss är det ett klockrent koncept, vi är i förarsätet.
    Oj, kom och tänka på S, en arbetskamrat för ungefär sjutusen år sen.
    Vi flörtade, hon var tok-fin.
    Hon skulle gifta sig, vi fortsatte att flörta, oskyldigt, tyckte jag.
    Tills hon sade, "jag gifter mig nästa vecka, det här är sista chansen, handikapp toaletten nästa".
    Såna är dom, allihopa
    Nä, inte min blivande fru.
    Om 29 dagar är vi två fyra och jag känner mig inte riktigt helt förberedd

• Tyrell

Wipperman:

Jag har varit gäst på en sådan tillställning. Helt perfekt!

"Om 29 dagar är vi två fyra och jag känner mig inte riktigt helt förberedd"
    Vi blev tre för elva månader sedan, jag är fortfarande inte förberedd

Svar på tråden Giftemål?