• digamond

Att bli pappa böcker

hej på er,

Skulle vilja ha lite tips om vart samt även vad för att bli pappa böcker ni kanske har läst eller nått att rekomendera?

Finns det någon super bra websida eller liknande med massa att bli pappa info osv så är dom också välkommna..

• Svar på tråden Att bli pappa böcker
  • theospappa

Det börjar ju komma ut allt fler böcker om att blir/vara pappa.
    Vi föräldrar hade en artikel där de resencerade de flesta jag har sett.
    Tröttsamt nog är i stort sett alla böcker skrivna av journalister i 08-området (kanske inte så dåligt förresten, journalister kan ju i alla fall skriva underhållande).

Vilka böcker man tycker är bra beror ju helt på hur man är som person. Sen tycker jag att det saknas mycket ren fakta i pappaböcker. Ett tips blir därför att läsa (minst) en mammabok också.

Jag kan rekommendera:
    Uppdrag pappa (Stockholmsjournalister...) men tar upp ganska många pappaämnen på ett bra sätt
    Uppdrag familj (samma sak)
    Välkommen till det nya livet (en Stockholmsjournalist till), tar upp mognaden från man till pappa på ett kul sätt, fin slutkläm
    Koka makaroner (journalist, denna gång från Gbg), trevlig men lite pretto
    Som "mammabok" vill jag rekommendera alla pappor Från A till Bebis som tar upp lite mer fakta än böckerna ovan.

Personligen vill jag avråda från
    Du skall bli pappa
    och Värsta pappan
    men det är ju mer ett personligt ställningstagande, andra kanske tyckte de var bra.

• Tonlan

Det enda boken som jag har läst är just Uppdrag pappa i pocketformat. Har klarat mig utan alla dessa andra pappaböcker!

• Ampe

Jag tycker Värsta pappan var king. Kändes skönt att veta att jag inte var ensam i mina tankar. De andra böckerna jag läst var mer moraliserande och försök till lärande men Ronny skrev som han tänkte och det var en tokigt rolig bok. Min sambo läste den också.

Dick Sundevalls böcker tillhör inte mina favoriter men det var intressant att läsa.

• Mikkel räv

Det finns en bok som heter "Koka makaroner". Den är jättebra!

• mettafåren

uppdrag pappa var verkligen jättebra!

• Grodmannen

Jag håller på att läsa "Du ska bli pappa" har bara läst 100 sidor än så länge. Den är sådär.
    Ser mer fram mot att läsa Anika Lants bokom att skaffa ett barn till, fast det är ingen "pappa bok" utan mer om hur skillnaden blir med ett barn till.

• Wipperman

Jag har läst en del mamma-böcker
    Riktigt bra att få det kvinnliga perspektivet oxå.
    Får mer förståelse om varför hon gör som hon gör och vad hon kommer att göra och må
    De pappa-böcker jag läst har varit rätt kassa.
    Förenklade och innehåller för mycket utfyllnad.

• Jahapp

"Koka makaroner" var helt ok.... kanske inte så många handfasta tips och konkreta tips om vad vi ska/kan göra är ju vad vi pappor är ute efter!
    Läste även delar av "Från A till bebis". D v s de delarna som handlade om förlossning. Riktigt bra och kan rekomenderas!

• Jespers Far

"Pappor föder barn" tycker jag är en bra bok. Den var humoristiskt skriven riktad till pappor. Tog upp tankarna före och efter förlossningen.

Svar på tråden Att bli pappa böcker