• Black Daisy

    Använder man verkligen babypuder nu för tiden?

    Hej hej!
    Jag undrar om man verkligen använder babypuder nu för tiden, såg i en tråd en som skrev att hon använde detta till bebisen, men jag trodde inte att man gjorde det längre? Finns det fler som använder det och i så fall i vilket sammanhang?

  • Svar på tråden Använder man verkligen babypuder nu för tiden?
  • firhilwen

    Ja, man "doftar" det på rumpan. Själv brukar jag stryka efter med handen så att det blir ett jämnt lager! Alldeles ypperligt med barn som har diarré och blir fort frätta! Salva är ju mer plågsamt att både sätta dit och ta bort emellanåt...

  • Marlene

    Black Daisy: Huden ska vara torr och det är viktigt att man tvättar bort pudret mellan bytena och sätter nytt annars kan det bli värre

  • Black Daisy

    Aha, det var intressant. Det var så roligt för min man sa att vi måste ha babypuder också (han har en son sedan innan) och då sa skrattade jag och sa att "det använder man ju inte längre" för jag hade fått för mig det. Då såg han lite besviken ut
    Men nu kanske vi ska inhandla det i alla fall då! Då blir han nog glad.

  • cia75

    Jaa man bör torka rumpan torr innan man har på puder och man ska inte använda salva samtidigt för då blir det smet

  • Bambis

    Vi använde bara vid röd rumpa annars behövs det inte. BM säger att man ska använda så lite som möjligt av både puder o salva.

  • Pallas

    Går lika bra med potatismjöl.

    Vi använder det till Viktors halsveck (han är fet) som annars blir helt röda och lite såriga av allt svett och kräks. Funkar kanonbra. I rumpan har vi aldrig använt det, men jag har använt det i ljumskarna efter förlossningen för jag blev så himla svettig där då magen var stor och pluffsig och låg emot.

  • Bambis

    Kom på att vi också använde puder runt halsen då vår lilla tjej var tjock.

  • Marsipan

    Vi brukade bara använda olja i början, men nu använder vi Johnson&Johnson babypuder till 99% av blöjbyten.
    Först brukar vi torka honom ren med våtservetter alternativt tvättar med vatten, torkar honom och låter honom luftas lite och sedan tar vi på honom babypuder som jag stryker på hela underlivet och ljumskarna så att det blir jämnt och fint.
    MEN GLÖM INTE ATT TORKA BORT DEN GAMLA BABYPUDERN NÄR DU BYTER BLÖJA!!

  • liselotte72

    Hej!
    vi har barnpuder till våran lilla skatt.
    Brukar ta lite i halsvecket oc nere i stjärten.
    Visst får man ibland ta och smörja med silonsalvan men pudret är bra,det har jag nästan dagligen på lillan.

  • TantG

    Jag är en stor tjej även innan graviditeten så jag har faktiskt Dialonpuder hemma. Jätteskönt på sommaren. Nu under graviditeten har jag använt det också.

    Funkar även lika bra med potatismjöl *jobbar inom vården och har tagit hand om många tanter med kompresser och potatismjöl*

    Har köpt hem både Inotyolsalva och puder till liten. Får se vad som funkar bäst när h*n behagar titta ut.

  • ebben

    Jag har det under brösten...Eller hade i sommar när det var varmt.

  • LuWain

    Detta är ju en gammal tråd, men vill bara informera om att babypuder av talk är cancerogent. Johnsson&Johnsson har stämts för miljarder i USA och skulle förra året dra tillbaka alla sina talkprodukter, men finns ju andra märken, så var försiktiga. Anledningen är att talk är en mineral som ofta bryts tillsammans med asbest, som är cancerogent. Finns en del att läsa om man googlar tex "babypuder/talkpuder cancer". Verkar lagga efter lite i Europa med spridningen av denna kunskap, det är samma med smink som är talkbaserat. Som alternativ finns talkfritt puder av majsstärkelse. Potatisstärkelse nämns också i tråden! 

Svar på tråden Använder man verkligen babypuder nu för tiden?