• Hopey

missfall pga APC-resistens?

har just fått reda på att jag har APC-resistens, och är troligen gravid nu. väntar med att testa tills jag är definitivt en vecka över tiden. detta kan förklara mina tidiga missfall i år. skulle gärna vilja komma i kontakt med någon med samma problem - vi ska visst vara 10% av befolkningen... stort tack på förhand! "Hopey"

• Svar på tråden missfall pga APC-resistens?
  • stjärndamm

Jag har haft tre missfall, håller på med en utredning nu...
    Vad är APC?
    Kan du få ngn hjälp eller mediciner typ nu då när du är gravid?
    Grattis till din bebis i magen o lycka till!

• greta2

Hej! Läs länken, det finns andra här också på FL.
    Skräm inte upp dig, det är inte min mening. Prata med gyn istället! Jag tänker att du kanske ska ha något blodförtunnande ev. Folk får ju det vid graviditet och APC resistans, tycker jag det verkar som.

Lycka till!!

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m4872114.html

• AHöst

Hopey, jag ar inte APC-resistans men jag har antifosfolipida antikroppar och testat positivt for MTHFR. Kanske inte riktigt samma sak men beslaktat. Min lakare vill inte att jag ska ta blodfortunnare forran jag har testat positivt. Vilket gor mig lite nervos da jag vet andra som tar det aven nar de forsoker bli gravida. Jag ahr haft tva mf. Jag ater babyaspirin oc extra folsyra tills jag far ett plus. Och sa akupunktur.

• AHöst

Forresten, vanta inte med att testa. Om det ar sa att de behover ge dig blodfortunnare sa borde val tidigare vara battre an senare. Sa resonerar jag for min egen del i alla fall.

• Hopey

Tack för alla svar! Var hos min privata gyn i morse - enligt deras test är jag ej gravid, och alla symtom som gjorde mig så säker, samt det faktum att jag är på BIM+6, enbart beror på ÅLDER... (är 39) APC-resistensen är förmodligen inte största faktorn bakom, men någon annan, förutom ålder, kan ej påvisas. Känner mig förvirrad och ledsen nu, men kommer att fortsätta försöka. Om inte FL fanns skulle jag nog gå in i en depression. Hopey

• AstridEster

Hej Hopey!

Tråkigt att du inte var gravid som du trodde - bättre lycka nästa gång får jag skriva klämkäckt!

Vill berätta för dig att jag också är APC-resistent och dessvärre är jag dubbelsidigt(homozygota)APC-resistent. Vi är ca 1000 pers i Sverige som har denna dubbla variant. Det är vanligare att vara enkelsidig APC-resistent(heterozygota).

Klistrar in lite info om APC:en:

APC-resistens (aktiverad protein C) är en medfödd ärftlig förändring i blodet som gör att blodet har en tendens att levra sig lättare. Det medför en livslång, något ökad risk att få blodpropp, men å andra sidan en minskad risk för stora blödningar. Den ökade risken gäller bara proppar i vensystemet, alltså inte proppar i pulsådror som vid hjärtinfarkt eller stroke. APC-resistens är en svensk upptäckt (Malmö) och man har bara vetat att det finns ett tiotal år.

Ärftligheten kan vara homo eller heterozygot (komma från båda eller en förälder). Ungefär 10% av alla svenskar bär på anlaget i den heterozygota formen. Dubbla anlag finns hos cirka 1000 svenskar. Anlaget finns bara hos folk med europeiskt ursprung. (Mutationen uppstod hos en europé) Om man har APC-resistens, men inte har haft någon blodpropp, brukar man inte behandla med något blodförtunnande medel i förebyggande syfte. Inte ens om man tillhör de som är homozygota. Men om man vet att man har dubbla anlag brukar man få proppförebyggande behandlig vid tillstånd som graviditet eller i samband med större planerade operationer. Man ska vidare inte använda p-piller om man är homozygot, eftersom det ökar risken för blodpropp.

APC-resistens upptäcks genom ett blodprov. Provet tas i samband med utredning av blodproppar och i vissa fall på släktingar till patienter som visat sig ha det.

Klistrar in lite länkar där du kan läsa mer om denna kouagulationsrubbning:

www.obst.mas.lu.se/perinatal/apc/

netdoktor.passagen.se/default.ns

www.lub.lu.se/cgi-bin/show_diss.pl/med_167.html

Svar på tråden missfall pga APC-resistens?