• eisa

När är man smal om man är 168 cm lång?

Jag bara undrar... Jag är nämligen 168 cm lång.

Har vägt 65 kilo och kände mig inte smal.
    Har vägt 58 och känt mig väldigt smal.
    Väger nu 61 och känner mig lagom.

• Svar på tråden När är man smal om man är 168 cm lång?
  • björkmamma

Jag är 170 lång. Nu efter 3e barnet väge jag strax under 75 vilket är för mycket. När jag blev gravid vägde jag 65, dessförinnan låg det länge på 61-62 , det var lagom! När jag vägde 57 fick jag jämt höra hur mager jag var, o det var jag ju om man ser på bilder, hade inga former alls.

• Myrongen

sonica: det är ju inte så konstigt att folk med samma vikt ser olika ut. fett och muskler väger olika mycket. Om två kroppar är exakt lika stora volymmässigt kan den ena väga 50 och den andre 70 beroende på vad kroppen består av. På samma sätt som 1 kg bomull tar större plats än 1 kg bly...

• Lotten 66

Blir förvånad över hur lite folk tycker kan vara lagom vikt.
    Jag skulle vija väga 60kg till mina 160cm. Då tror jag att 68kg skulle vara lagom till 168cm. Men allt är ju en smaksak.

• leijha

Vägde 45 kg o var 164 cm innan jag fick barn (var ganska smal då,men har alltid varit smal). Väger nu 48 kg (efter två barn). Det tycker jag är lagom.

• RockOlga

leijha
    nu känner jag mig tjock :P
    Jag är 160 cm lång och väger 57 kg, har inga barn :P

*ler

• leijha

rockolga: Hehe...det är bara det att jag alltid har varit smal så det är normalt för mig. Egentligen skulle jag vilja väga 45 kg som jag vägde innan barnen. Men det är inget jag strävar efter. Är bara så konstig att ha "extra hull" när man är van att vara smal.

Jag tycker inte att man är tjock om man väger 57 kg o är 160 cm lång =)

• nämenhej

Jag är 168 cm lång och väger just nu 69 kg vilket är lite för mycket för min kropp för att jag ska trivas, allt sätter sej liksom runt magen. Jag trivs som bäst när jag väger lite drygt 60 kg. Har vägt som minst 56 kg men då såg jag ut som en vandrande skelett vilket inte var snyggt. Det är ju så olika hur man är byggd, jag har en kompis som är lika lång som jag och väger 50 kg och hon är jättesnygg medan jag skulle se anorektisk ut vid samma vikt.

• sweetpea

Ojoj. Enligt BMI bör jag med mina 163 cm inte väga under 52 kg. Och visst finns det individuella variationer, men att väga under 50 kg till typ 170 cm låter extremt lite. Men, mår man bra så...

• mary k

inna jag blev gravid vägde jag 64 å jag är 173 lång..

då var jag smal..

nu väger jag 85kg å d e alldeles för mkt.

• Cdot

ha! Jag är 168 cm lång och väger runt 61 kg oxå! Precis som du säger tycker jag att det är perfekt. Har oxå vägt 65 kilo och då var jag lite för stor och har vägt 58 kilo och då var jag alldeles för tunn.

61 kg med rätt mycket benmuskler är jag just nu...vilket är toppen

• ChicaDora

Är 1.66 och väger 66kg. stannade på 80kg efter förlossningen och har några kilo kvar att gå ner. Svårt att veta exakt målvikt men runt 58-60kg tror jag! Absolut inte mindre.

• jessikapersika

jag är 168 lång å väger 66 kg... har bild i mitt galleri under starka bilder... så ser jag ut när jag väger 66 kg... till 168 lång..

• björkmamma

Pratde vikt med sambon igås ...som sa " Nä under 65 tycker jag inte du ska väga, du är mycket snyggare nu när du har lite hull , ditt ansikte är mycket sötare"
    Står o stampar på 74-75 men trots det måste jag smalnat av för jag kommer i några till av mina gamla brallor i storlek 40... o det är kul även om det blir lite jobbigt att sitta ner..puh!Glad

• lengon

Jag är också 168 och har en ganska tuff syn på vad det är att vara smal. Jag tycker att jag är smal när jag är runt 53 eller under. Just nu är jag uppe på 57 kg efter en graviditet för 4 mån sedan, men jag håller på att jobba mig neråt och siktar på att landa runt 50-kilo sträcket! :)

168 cm lång och över 60 kilo är INTE smalt. Däremot är det fullständigt normalt och fint på alla sätt och vis! Men smalt, nej det är att ha dålig självinsikt om man går runt och tror det (med mindre man är friidrottare eller dylikt, då man har så mycket muskler att vågen inte går att följa).

Folk har så väldigt skev syn på det här med att vara smal eller inte. Det känns som om det ordet missbrukas vitt och brett. Smal är (för mig!) inte detsamma som att vara "normalviktig" - för vad skulle då normalviktig betyda om det var samma sak?? För mig delas det hela upp i smal - normal - tjock, där smal är någonstans under 19,5 (alltså undervikt!) och tjock är över bmi 23,5 typ, och normal däremellan.

Men alla tjejer älskar ju att känna sig smala och kalla sig smala så de missbrukar ordet vitt och brett och tillslut blir liksom bmi 23 att "vara smal". Det är detta ordmissbruk och förändringssyn på att vara normal och vad som är att vara smal som gör att Sverige lider av en sådan övervikts-epidemi.

Det kan låta hårt och jag gissar att jag kommer bli totalt utskälld för detta inlägg. Men seriöst! Hör här!! www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/februari/fler-har-fetma-och-overvikt/

UNGEFÄR HÄLFTEN AV ALLA VUXNA IDAG ÄR ÖVERVIKTIGA.

Läs det en och två och tre gånger! Och inse att det tyvärr inte är att vara smal att ha bmi 20. Och ligger man på bmi över 25, sorry. Då är du inte längre hälsosamt normal!

Just deal with that fact. :) Vi måste sluta inbilla oss vad vi önskar tro och se sanningen för vad den är.

Det är min åsikt i detta ämne!

/Hon som trivs bäst med att ha bmi 18.

• mia5678

Om man utgår från längd- och vikt som finns på vårdcentralen så är du helt perfekt! Enligt den så ska man väga c:a 56 - 65 kg för den längden. Så bättre kan det inte bli!

• Eri89

När jag vägde 65 kg till mina 166 cm så var jag normal/smal. Hade xs-s i alla kläder och då är man inte plufsig Flört

Svar på tråden När är man smal om man är 168 cm lång?