• bubbu

samlarpresent till gudbarn?!?

Kom precis att tänka på att jag kanske skall börja samla något till mitt gudbarn, typ skedar och ge i present. men det är kanske inte så kul att få. Barn gillar ju inte sånt. Hon är 2,5 år.

Vad tycker ni?
    Hur gör ni som har gudbarn?

• Svar på tråden samlarpresent till gudbarn?!?
  • MammaFia

Tycker hon inte om något speciellt?
    AnneKabouke´s änglar är jätte fina

• Vågen

Isaks gudfar ger honom 100:-/månad tills han är 18 år på ett konto. Det är ju ett slags sammlande...?

• MammaFia

Bospar om inte gudmor vill ha en inneboende när hon är 18

• Mrs Darcy

Jag har tänkt att ge mitt gudbarn en samling böcker - en bok för varje år - tänkte ge det varje dopårsdag eller namnsdag, har inte bestämt.

För tjejer passar då Kulla Gulla eller Anne på Grönkulla (det är vad jag har kommit på nu i alla fall). Föräldrarna får förvara böckerna på en hög hylla tills barnet är moget att läsa. Man kan skriva ett litet eget förord om året som gått eller sätta in en bild eller så...

• HelenS

Vi gav Lisa Larsson lussefigurer i doppresent till vår gudson, jag tycker att de är otroligt fina och klassiska.

• norgesessan

i norge är det många som har bunad, en folkdräkt, och till den kan man ha en massa silver smycken, det brukar många få tidigt, for det är jättedyrt....skjedar oxo.....så skjedar er nog inte så dumt endå...barnet får ju presenter till jul och födelsedag och säkert ennu mer endå, så en sked /annat bestick sätts nog pris på när hon blir stor....typ hardanger bestick..nu vet jag inte om det fortfarande finns samma serie efter 15 år....

• bubbelgum

En kompis till mig fick ett halsband med en pärla i doppresent till sin dotter. Flickan får en eller flera nya pärlor till halsbandet varje år, så när hon är myndig har hon ett fint pärlhalsband. Finns sådana hos guldsmeden skulle jag tro...

• UllenK

Hade dop för min lilla tös för 3 veckor sen och hon fick mycket fint, men det jag tyckte speciellt om va de inbundna Astrid Lindgren böcker hon fick. Såg sen på Bokia att alla hennes böcker finns i denna utgåva med röd rygg och hennes autograf ingraverad i guld...Jättefina och nåt hon verkligen kommer att uppskatta. Fick detta av en av sinna faddrar och denna sa att hon kommer fortsätta ge dessa böcker till födelsedagar och jul och som "faddergåva" på kommande "dopdagar"....jättef ina och bra present även i fortsättningen...

• ebben

Oj,jag är också gudmor tillen liten tjej.Vet inte vad man ska hitta på för roligt att ge,sådär till dopdagarna tex."Mitt" barn bor i tyskland så det får inte vara nåt stort som tar mycket plats när man ska skicka ner det.Men det där med att spara en slant går ju,eller böcker,pärlhalsbandet var ju också en bra ide,men det kanske blir väldigt dyrt? Vet inte...Måste fundera på detta!
    Tackar i alla fall för tipsen,jag snodde ,fast de inte var till mig....

• Junija

Jag är så barnslig så jag tänkte börja samla på en Disneyservis åt min dotter och hoppas att hon blir lika barnslig som jag

• bubbelgum

ebben
    Jag tror att pärlorna kostar ungefär 200-250 kronor styck...

• ebben

Ska kolla upp nån dag! Roligt med tips i alla fall.

• bubbu

Har bestämt mig för att ge samling med Astrid Lingrens böcker. De som ser gammeldagsa ut med röd pärm och hennes autograf på. Första får hon i jul och sen vif födelsedagar etc.

åter tack!

• Fido

Samlarpärlorna finns hos Hallbergs Guld och heter Kejsarpärlan. Tilde fick sina sex första i doppresent av våra närmaste vänner. Hallbergs ser till att det blir samma kvalitet på pärlorna, något som är ganska känsligt när det gäller äkta pärlor.

• junie01

Jag funderar på att köpa muminmuggar från arabia att samla på till mitt gudbarn, dom är ju så fina!

• Tisse

Min stora tjej fick ett "thomas sabo" armband av sin gudfar och varje jul/födelsedag får hon berlocker av honom att sätta i det... 

• ninalinnea81
    bubbelgum skrev 2004-10-27 21:15:02 följande:
    En kompis till mig fick ett halsband med en pärla i doppresent till sin dotter. Flickan får en eller flera nya pärlor till halsbandet varje år, så när hon är myndig har hon ett fint pärlhalsband. Finns sådana hos guldsmeden skulle jag tro...

Min dotter får det också av sin gudfar. Jag hade aldrig hört talas om det innan och tycker att det är mycket roligare än kaffekoppar och skedar (hon kommer ju ändå få ärva mina). Även om jag är glad över mina koppar & skedar, men det va som sagt kul med något nytt!
  • Rani

Hoppas TS har nytta av denna information såhär nio år senare.

Svar på tråden samlarpresent till gudbarn?!?