Pengar till 13-åring?
Hej
Min son fyller snart 13 år. Och jag vill fråga er föräldrar:
Hur mycket får er 13-åring i vecko/månadspeng och vad ska det räcka till?
Tacksam för många svar!
Hej
Min son fyller snart 13 år. Och jag vill fråga er föräldrar:
Hur mycket får er 13-åring i vecko/månadspeng och vad ska det räcka till?
Tacksam för många svar!
min tjej fyller 14 på måndag och då får hon maestrokort och 500 kr i månaden på det. sen har hon mobilabonnemang tele2 fast smart för 159 kr månaden+ ca 300 i samtal allstå ungefär 950 kr och då ska hon köpa kläder själv för dessa.
hon får pengar nr hon fyller, namsdag och julen också
Men herregud! Jag är 13 och får 100 kr i månaden.. OM jag har skött mej..
Min son är 13 år och får 350 kr i månaden, men han spar ALLA sina pengar.
Han vill köpa en PS3 och då får han snällt betala den själv då jag tycker att det e ett onödigt köp när man har en välfungerande PS2+PSone + en PSP.
Slänger till honom en extra hundring här och där...
Vet ju att pengarna går till ngt vettigt.
För att få sin månadspeng skall han hålla ordning på sitt rum, dvs plocka undan, damsuga och torka golvet, duka undan efter sig vid samtliga måltiderna, gå ut med sin tvätt om han vill ha den tvättad... och lite andra småsaker...
Jag 15 snart och får 100 :- i månaden
*suckar ledset*
min son (fyller 13år den 15/11)får 300 kr det ska räcka till godis,påfyllning av mobil,bio mm.........
Men han är jävligt snål med mobilen så ett 100 kort har han säkert i 3-4 mån,ibland kan han få en 20 eller så om han gör något särskilt här hemma,men han ska hålla ordning på sitt rum och tömma diskmaskinen och lite andra småsaker här hemma.
Min dotter som är 13 får 250 kr/mån, men tjatar ständigt om att hon vill ha hela sitt barnbidrag. Jag tycker att hon är för ung för att få detta och har försökt att förklara att det kommer bli hon som förlorar på detta.
Min son får 200 kr/mån. Plus att han får lite x-tra ibland vid behov.
Hej. Jag är 13 år och får 20 ? imånaden.. (öm.. 200kronor? ) Det skall räcka till om jag tex fikar på café, köper present åt nån kompis, kläder som mamma tycker är onödiga (typ allt
) osv..
*var det jag skulle skriva. förra gången blev de lite kort xD
Min dotter får barnbidraget insatt på sitt konto och för de pengarna ska det räcka till smink, mobil, kläder mm.. men visst hjälpr vi även till med de stora inköpen som vinterkläder o så..
MIn dotter är snart 14 år och hon har ett bankkort som hon får ca 1000 kr på i månaden. Men kläder får hon av oss. Det hon får ska räcka till sånt som hon behöver. Samt att hon kan unna sig själv nåt. Ex. bio, smink osv... Viktigt att de lär sig att handskas med pengar och känna att hon har ansvar...
Inte för att jag vet vilken ekonomi Esmaeralda har men 1000kr till det hon behöver ?????? VAd behöver en 14-åring förutom kläder som kostar så mycket? Hur lär hon sig handskas med pengar när nöjeskontot är så högt?
Min tjej får max 1000kr och det ska räcka till allt, och det gör det oftast. T.om hon går på bio ibland och hon köper mycket smink. Vad mer skulle hon behöva?
Min syster är 13 och får 400 i månaden just nu och det ska räcka till allt utom kläder, ibland kan hon få lite extra. Då laddar hon även sin mobil ibland för dom pengarna.
Jag fick 900 kronor i månaden när jag var 13...
Då köpte jag dock inte kläder själv oftast, inte dyra kläder som jackor, skor och jeans iaf...
jag är snart 14 år och jag får hela mitt barnbidrag det ska räcka till bara nöje
Jag är 14 år och har 300 i månaden. På en lektion i våras så fick dom i klassen som ville säga hur mkt dom hade (vilket var alla) och de flesta hade 3/4 eller 500 :) Det var bara jag och min bästis som hade 200 och när jag insåg att de andra hade mer så krävde jag mer av mina föräldrar ^^
Vår tretton-åring har ingen månads/veckopeng alls!
Hon är nöjd, nämnde häromdagen att det var skönare så. Då får hon pengar när hon behöver istället.
😊Jag är 13 och jag får pengar när jag behöver... Jag är ganska nöjd med detta, men jag måste alltid berätta för mamma vad jag vill köpa. Om hon inte tycker jag behöver det så får jag inte pengarna... Mamma står alltså för allt... Mobilräkning, lagkostnader, kläder mm😜😝
Min dotter fyller snart 13. Hon får 150 kr i månaden. Det ska räcka till både henne själv och det hon vill köpa till sina husdjur. Jag betalar mobil och kläder. Hon har inga specifika uppgifter hemma utan hjälper till löpande (=dagligen) med i stort sett allt i hushållet. Hon städar (inkl bäddar rent, dammsugar, moppar osv) själv sitt eget rum. Hon brukar vara kreativ och komma på sätt att tjäna egna pengar, exempelvis på att sälja sina saker begagnat och sedan använda pengarna till att köpa det hon vill ha istället, ofta begagnat.