Håller med en del av ovanstående talare. Varför linda in våra barn i en drömvärld? Visst, man behöver inte utsätta dem för allt ont i världen men nu är det så att många människor äter kött och kött kommer från djur. Bröderna Grimms sagor är så mycket grymmare än denna lilla visa, vargen sprättas upp, fylls med stenar och slängs i brunnen...häxan sparkar in i ugnen osv osv...egentligen handlar Rödluvan om att flickan har mens och blir våldtagen av en främling då hon vistas ensam på okänd mark, de flesta äldre sagor och visor för med sig en viss "verklighet" så man lär sig akta sig för det "onda". Jag tycker det är sunt och kommer berätta Grimms sagor och sjunga att jägarn skjuter haren, för jag tänker inte ljuga för mitt barn och inte heller sätta skygglappar på så hon blåögd följer med främmande gubbar hem. Jag tror starkt på att att man är ärlig och lär barn konsekvenserna. När man lindar in och "skyddar" sitt barn med fina ord som "man får inte förlja med fula gubbar"...tala inte med främlingar, utan att tala om varför så tror jag att många ungar blir nyfikna eller helt enkelt inte förstår och tycker att föräldrarna är dumma och överbeskyddande. Jag vill att min dotter är lycklig och känner sig trygg men att hon är medveten om att välden inte alltid är ett vackert ställe att leva på, för hennes eget bästa.